י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האזינו לדף היומי, וקראו את הסיכום: בבא מציעא דף מ"ה

יום חמישי פרשת לך לך – ט' חשון תשע"ז: סיכום הדף היומי, ושיעורו הנפלא של פה מפיק מרגליות הרב בנימין מילצקי

האזינו לדף היומי, וקראו את הסיכום: בבא מציעא דף מ"ה
ל




דף מ"ה ע"א
הלואת דינר זהב לפרוע דינר זהב לב"ש כיון דדינר זהב דינו כפירי הרי הוא בכלל האיסור ללוות סאה פירות בסאה פירות משום רבית כיון דיוקרא וזולא תלוי בהם [וכנ"ל דף מ"ד:], אפילו אם נומר דכלפי פירות עצמן דינרי זהב נחשבין כמעות וכנ"ל שם, כיון דבמקח וממכר דדינרי זהב בדינרי כסף נחשבין דינרי זהב כפירות הוא הדין לענין הלואה .

מי שיש לו מעות נחושת של מעשר שני ובא לפורטן בסלע כסף להעלות לירושלים מפני משאוי הדרך, לב"ש יכול לפרוט כולן בסלע כסף, לב"ה לא יפרוט אלא חציין דכשמגיע לירושלים כולם צריכים פרוטות לקנות צרכי סעודה ויוקירו הפרוטות ונמצא מעשר שני נפסד.

מחללין פירות מעשר שני על מעות נחושת לכו"ע אע"פ דנחושת הוי פירי כלפי כסף, דפרוטות נחושת נחשב מעות כלפי פירות דיוצאין במקומן.

הפורט סלע כסף של מעשר שני בירושלים ומחליפם בפרוטות להוציאם לצרכי סעודות, לב"ש יכול להחליף כל הסלעים שבידו, לב"ה לא יחליף אלא חציין שמא לא יוציא כולן והפרוטות מתעפשות עד רגל הבא [ואם יחזור ויחליפם לסלעים נמצא שולחני משתכר פעמים ומעשר שני נפסד].

מותר לחלל מעות דמעשר שני על מעות אחרות אפילו חוץ לירושלים אע"ג דכתיב 'וצרת הכסף בידך והלכת' לא מעטינן דוקא כסף ראשון ולא כסף שני כיון דכתיב כסף יתירא בפרשה דמעשר שני דרשינן דמחללין מעות על מעות.

דף מ"ה ע"ב
מי שחילל פירות מעשר שני על סלעים דכסף לב"ש לא יחליפם בדינרי זהב להקל המשאוי מעליו וב"ה מתירין, ונחלקו רבי יוחנן ור"ל בטעם פלוגתתם אם טעמם דב"ש הוא דסוברים דסלעי כסף הם מעות ודינרי זהב הם פירי ואין מחללין מעות על פירות חוץ לירושלים ולב"ה סלעי כסף הם פירי ודינרי זהב הם מעות [עי' לעיל מ"ה:] או דפלוגתתם [ללישנא בתרא ועי"ש לישנא קמא] הוא דלב"ש אם יחליף על דינרי זהב חיישינן שישהה עליתו לרגל עד שיגיע שיעור סלעי כסף לדמי דינר זהב ולב"ה לא גזרינן.

מטבע אין קונין בו מטלטלין והיינו אם נתנו בתורת דמים ותשלומים, אבל אם נתנו בתורת חליפין שהחליפו במטלטלין נחלקו רב ולוי אם קונה ככל קנין חליפין או שאני מטבע שאינו חשוב אלא על ידי צורה שבו והצורה עומד להתבטל על ידי שהמלך פוסלה והוי כדבר שאינו מסוים ושלם דנתמעט ממה דכתיב בקנין חליפין 'נעל' דהוא דבר מסוים.

מכר לו פירות נתחייב הלוקח המעות שהתנו ביניהם, אפילו אם התנה שיתן לו מטבעות חדשות חייב ליתן לו דוקא מטבעות חדשות אפילו אם מטבעות הישנות מעולות יותר.
בבא מציעא גמרא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד