י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מתכונים וניקיון: השימושים של קליפת לימון

לפני שאתם זורקים את קליפות הלימון לפח, בואו לגלות אלו מתכונים אפשר להכין מהם וכיצד הם יכולים לשמש לבישום

לימון. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
לימון. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

יש כל מיני פירות וירקות שמעוררים את התפעלותי כל פעם מחדש בכמות האופציות המדהימות והשימושים המועילים שתבע בהם הקב"ה. אחד מהפירות המופלאים ביותר הללו הוא הלימון. פרי מרענן, מרפא, מהלך קסם על עולם הניקיון והקוסמטיקה. אבל הייתם מאמינים שגם לקליפת הלימון יש שימושים רבים ונפלאים?

הנה דוגמאות.
נ.ב לא לשכוח לשטוף את הקליפה היטב עם סקוץ'.

הכינו חמאת לימון ותבלינים ממש כמו במסעדה: הפוכנה את החמאה הפשוטה שיש בביתכם לחמאת לימון ותבלינים אסתטית וטעימה במיוחד, שאפשר להשתמש בה בכל ארוחה.

רכיבים:
• ¼ כוס עשבי תיבול קצוצים לבחירתכם, כמו עירית או פטרוזיליה
• ½ כוס חמאה מרוככת
• כפית גרידת לימון
• חופן מלח

תהליך ההכנה:
1. הוסיפו לקערה את החמאה, גרידת הלימון ועשבי התיבול. ערבבו ותבלו במלח לפי הטעם.
2. העבירו את התערובת לנייר אפייה, גלגלו אותו לצורת גליל וקפלו את הקצוות משני הצדדים.
3. עטפו את נייר האפייה בשכבת נייר כסף.
4. צננו במקרר טרם השימוש, עד שהתערובת הופכת מוצקת. ניתן לאחסן את החמאה במקרר כשבועיים, או להקפיא אותה לתקופה של עד 3 חודשים.

קליפות לימונים מסוכרות: המתכון הבא הוא רעיון נהדר לפינוק מושלם, ואם אתם מעוניינים לשמר את הטעם המריר-חמצמץ של הקליפות, אתם יכולים להפחית בכמויות הסוכר.

רכיבים:
• 4 לימונים גדולים
• 2 כוסות סוכר
• 8 כוסות מים (6 כוסות מים עבור שלבים 3-4, ו-2 כוסות נוספות לשלב 5)

תהליך ההכנה:
1. קלפו את הלימונים וחתכו כל קליפה לרצועות דקות.
2. הניחו את הקליפות על קרש חיתוך, ובעזרת סכין חדה הסירו כמה שיותר מהפרי שדבק לקליפה.
3. הרתיחו 2 כוסות מים בסיר בינוני. על מנת לחלוט את קליפות הלימון ולהיפטר עד כמה שניתן מהמרירות שלהן, הוסיפו אותן למים הרותחים, בשלו במשך כ-2 דקות וסננו את המים במסננת.
4. חזרו על התהליך פעמיים נוספות, תוך שימוש במים טריים בכל פעם.
5. שלבו את הסוכר בסיר עם 2 כוסות מים, והביאו לרתיחה איטית לצורך קבלת סירופ סוכר.
6. הוסיפו את קליפות הלימון לסירופ, ובשלו על אש נמוכה מאוד במשך כשעה, עד שהקליפה שקופה ורכה.
7. באמצעות מזלג או מלקחיים הוציאו בעדינות כל קליפה מהמים והניחו אותה על רשת אפייה. אפשרו לקליפות להתייבש לחלוטין במשך מספר שעות.
8. אם אתם מעוניינים בציפוי מסוכר, פזרו סוכר מעל לכל קליפה.
9. העבירו את הקליפות לכלי אטום. ניתן לאחסן אותן בטמפרטורת החדר למשך מספר ימים, או במקרר למשך מספר שבועות.

שדרגו את שמן הזית הפשוט תוך רגע: שדרוג פשוט במיוחד. מובטח לכם שכל האורחים ישאלו לגביו בסיום הארוחה.

רכיבים:
• 1 כוס שמן זית
• 2-3 כפות גרידת לימון

תהליך ההכנה:
הוסיפו את שמן הזית וגרידת הלימון לצנצנת זכוכית, והניחו לטעמים להשתלב במשך כשבועיים (שקשקו את הצנצנת כל כמה ימים). לאחר מכן, סננו את גרידת הלימון מהשמן באמצעות מסננת, ואחסנו את הנוזל בתוך צנצנת במקרר.

קוביות קרח-לימון מעוצבות: הוסיפו טעם לכל משקה באמצעות כמה קוביות קרח-לימון מעוצבות:

חתכו קליפות לימון לרצועות מפותלות והשתדלו להסיר מתוכן את הפרי עד כמה שניתן באמצעות סכין על מנת להימנע ממרירות. חתכו אותן כך שכל רצועה תתאים למגשית הקרח, מלאו את המגשית במים עד לחצי הגובה של התא והכניסו לתוך כל תא רצועת לימון אחת, כך שהקצה שלה ישתלשל החוצה. הקפיאו את המגשית ותקבלו קוביות קרח יפות במיוחד.

רעננו חללים בבית: ריח קליפות הלימון יוכל לרענן את מרבית החללים בבית, ולהיפטר מריחות לא נעימים בקלות ובמהירות.

לרענון המקרר: על מנת לרענן את המקרר, הניחו מספר קליפות לימון בתוך המקרר שלכם, באזור הדלת או המדפים. הקליפות יספגו ריחות לא נעימים ויפיצו במקרר ניחוח מרענן של פירות הדר.
לרענון פח האשפה: פזרו מספר קליפות לימון בתחתית פח האשפה שלכם. הקליפות יספגו את הריחות הלא נעימים.

לרענון ארונות: יבשו את קליפות הלימון בשמש והכניסו אותן אל תוך שקיקי בד. הוסיפו תבלינים כדוגמת קינמון, ציפורן, אגוז מוסקט או הל, והניחו במגירות בארון או בחדר האמבטיה על מנת להוסיף ניחוח מרענן.

נקו ביעילות כלים ומשטחים במטבח: החומציות הטבעית של הלימון מספקת תכונות אנטיבקטריאליות שיכולות להועיל לניקוי מגוון כלים במטבח.

לניקוי אבנית מתחתית קומקום התה: מלאו את הקומקום במים והוסיפו חופן פרוסות דקות של קליפת לימון. הרתיחו את המים, אפשרו לנוזל להישאר בקומקום למשך כשעה, שפכו אותו ושטפו את הקומקום היטב.

לניקוי קנקן הקפה: הוסיפו לקנקן מספר קליפות לימון עם קצת קרח ומלח. שקשקו את הקנקן בעדינות מספר פעמים, ולאחר מכן שפכו את תוכנו ושטפו אותו היטב.

לרענון הריח במדיח הכלים: הוסיפו מדי פעם קליפות לימון למדיח הכלים לפני הפעלתו כדי לסייע בשמירה על הריענון שלו ועל ניקיונו.

לניקוי והפגת ריחות מקרש החיתוך: לאחר ניקוי קרש החיתוך במים וסבון, שפשפו את המשטח עם קליפת לימון. המתינו כחצי שעה ושטפו אותו במים.

לניקוי המיקרוגל: מלאו חצי קערה במים והוסיפו לה מספר קליפות לימון. הכניסו אותה למיקרוגל והפעילו אותו על חום גבוה למשך חמש דקות. החום יאפשר למים לרתוח כך שהאדים שלהם יצטברו על דפנות המיקרוגל וינקו אותו. הוציאו את הקערה החמה בזהירות והסירו את האדים מהמיקרוגל באמצעות מגבת.

להצלת כלי מתכת ונירוסטה: לכל אחד מאיתנו יש במטבח סכינים, סירים או כלים מתכתיים אחרים, שעם הזמן איבדו את הברק או צברו לכלוך שלא הצלחנו להסיר במלואו. על מנת להעניק להם מראה חדש ונקי, פזרו עליהם מעט מלח ים, ולאחר מכן שפשפו אותם באמצעות קליפות הלימון, שתעזור להסיר לכלוך, זוהמה, או כתמים. שטפו וצפו בתוצאות!
קליפת לימון אוכל מתכון בישול בישום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד