י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

טבריה: הסמינר נסגר והתלמידות מיררו בבכי

לראשונה, לאחר שמשרד החינוך עצר תקציבים לסמינר חרדי בגלל אפליה על רקע חינוכי - סמינר עטרת רחל בטבריה הודיע לתלמידות כי הוא סוגר את שעריו והתלמידות פרצו בבכי

צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90



בעקבות התערבות של הנהלת המחוז החרדי במשרד החינוך בהליכי קבלת התלמידות לסמינר "עטרת רחל" בעיר טבריה, ולאחר שבהנהלת הסמינר התנגדו לקבלת בת שלא התאימה לסמינר - לטענתם מסיבות חינוכיות, החליטו בהנהלת הסמינר להודיע על סגירתו.

ההחלטה התקבלה לאחר שבחודשים האחרונים הופסק התקציב לסמינר, בגין עמידתם האיתנה על הוראת גדולי התורה שלא לאפשר למשרד החינוך שום אפשרות התערבות בנושא, ובעקבות השימוע שנערך במשרד החינוך בשבוע שעבר בו הוסיפו לאיים בסנקציות נוספות. הנהלת הסמינר הודיעה לפי מספר ימים לתלמידות ולהוריהן, כי לאחר התייעצות עם גדולי התורה, הוחלט על סגירת המוסד החינוכי כבר בימים הקרובים.



סמינר עטרת רחל הינו סמינר כלל מגזרי ורוב מוחלט של תלמידותיו הן ספרדיות. יצויין כי בכל הנוגע לסמינר "עטרת רחל" בטבריה, התלמידה שנדרש לקבלה כבר מסודרת ולומדת במוסד אחר באופן המשביע אף את רצון ההורים שאין ברצונם להעבירה, כך שכל המשך הטלת הסנקציות והדרישות השרירותיות לקבלת התלמידה נועדו אך ורק להוכיח להנהלה, כי בסמכותו של משרד החינוך להתערב בהחלטות בכל נושא ולכפות את דעת המשרד בניגוד לדעת גדולי התורה.

אבי התלמידה אינו מעוניין כלל וכלל להעביר שוב את בתו לסמינר "עטרת רחל", שכן מבחינתו הפרשה הסתיימה ובתו מרוצה במקום לימודיה הנוכחי, אך לדבריו, מהמחוז החרדי מתקשרים ופונים אליו שוב ושוב, שיפנה וידרוש שבתו תתקבל בדווקא לסמינר "עטרת רחל".

לאחר שבהנהלת הסמינר הבינו, כי במצב הנוכחי אין ביכולתם להמשיך ולקיים את הלימודים כסדרן, עקב עצירת תקציבים מוחלטת של משרד החינוך וכאשר גם רישיון הפעלת הסמינר מוטל בספק, התקיימו התייעצויות ממושכות עם גדולי התורה מכווני הדרך של הסמינר, והוחלט כי כבר בימים הקרובים יופסקו הלימודים בו לחלוטין.

טרם הודעת ההנהלה לתלמידות והוריהן על סגירת המוסד ניסתה הנהלת הסמינר לפנות לראש עיריית טבריה יוסף בן דוד, על מנת שינסה וימצא פתרון לבעיה, על מנת שעשרות בנות לא תמצאנה את עצמן ללא מקום לימודים באמצע השנה, אך גם ניסיון זה לא צלח.

בימים האחרונים כינסה המנהלת את התלמידות והודיעה להן כי כבר בימים הקרובים ייסגר התיכון, כשהיא מוסרת בידיהן מכתב להוריהן על כך שלא נותרה בידי ההנהלה ברירה אלא לסגור את המוסד.

במכתב נכתב: "מזה חודשיים ימים אנו נתונים בלחץ כבד להיכנע לתכתיבי משרד החינוך ולקבל לשורותינו תלמידה בניגוד להחלטת הוועדה הרוחנית. התערבות זו של משרד החינוך נאסרה ע"י כל גדולי ישראל מכל החוגים והזרמיים ובוטאה באופן גלוי ופומבי מעל גבי העיתונות החרדית ובמועצת גדולי התורה. בתחילת השנה הנוכחית, מפאת התנגדותנו ועמידתנו העקבית על עקרונותינו, הופעלה נגדנו סנקציית עצירת תקציבים, ומזה חודשיים ימים משרד החינוך מעכב את תקציב ביה"ס, וזאת על מנת לחנוק את פעילותנו. עקב כך הננו להודיעכם כי אנו נאלצים לסגור את שערי התיכון, וההליכים לסגירתו יחלו בימים הקרובים. הודעה על מועד מדויק תגיע בהקדם. נא היערכו בהתאם. החל מיום שני הלימודים יתקיימו במתכונת מצומצמת עד השעה 12.15. בכבוד רב - הנהלת העמותה".

ההודעה הכואבת גרמה לסערת רגשות גדולה בקרב התלמידות, שרבות מהן פרצו בבכי תמרורים והתבטאו בכאב כי "לוקחים להן את הבית השני שלהן". בסיום הלימודים פנו הבנות באופן ספונטני לעבר בניין העירייה הנמצא בסמיכות לבית הספר וביקשו לשוחח עם הנהלת העירייה ומנהלי מחלקת החינוך, שיפעילו את כל כובד משקלם וימנעו את סגירת המוסד החינוכי שאליו הן מתייחסות, כאמור, כביתן השני. לאחר שראש העיר יוסי בן דוד נוכח בפרץ הרגשות שבו נמצאות כמאה תלמידות בית הספר, הזמינן לאולם מליאת המועצה, שם שמע והאזין למצוקתן, כשהוא מבטיח כי יעשה ככל שביכולתו לפתור את הבעיה, כשהוא מבקש מהתלמידות והוריהן שייתנו לו מרווח זמן של פעילות.

גורם במשרד החינוך מסר בתגובה כי "הנהלת הסמינר צפצפה על החלטת ועדת הערר של המשרד אשר קבעה כי מדובר באפליה. משרד אפשר לסמינר שורה של אפשרויות להוכחת טענותיהם ואף העמיד מנגנון שיוכל לבדוק את טענות בית הספר על התנהגות לא נאותה לאחר קבלתה.

"בניגוד לנטען על החלטת האב לוותר על קבלת בתו, יש לציין כי התלמידה נאלצת לנסוע מידי יום למגדל העמק בשל סירוב הסמינר לקבלתה. מנהל המחוז החרדי איציק זהבי חרט על דגלו את המלחמה באפליה ולא מתכוון לסגת ממנה באמצעות איומים כאלה ואחרים. המחוז החרדי ממשיך לעשות עבודה מקצועית מול ביהס מתוך כוונה לאפשר לכל תלמיד ותלמידה ללמוד".









טבריה משרד החינוך סמינר תקציב אפליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד