כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כביש 1 נחסם עבור השיירה הבלתי נגמרת של רוסיה • צפו

במשך דקה שלמה נחסם כביש 1 בירושלים עבור מעבר שיירתו הארוכה והבלתי נגמרת של ראש ממשלת רוסיה • צפו

כביש 1 נחסם עבור השיירה הבלתי נגמרת של רוסיה • צפו
בחדרי

ראש ממשלת רוסיה מדבדב נחת אמש בישראל לביקור שמציין 25 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לרוסיה.

כפי שדווח הבוקר ב'בחדרי' לקראת חצות הגיע מדבדב לביקור בכותל המערבי שם התקבל על ידי רב הכותל שמואל רבינוביץ והנגיד מיכו מיריאלשווילי.

במהלך היום נפגש ראש ממשלת רוסיה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין בבית הנשיא, עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, ולאחר מכן נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה. "אנחנו נחושים למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני" אמר ראש הממשלה הישראלי לעמיתו הרוסי, והוסיף גם את סוריה, "נחושים למנוע מאיראן להתבסס צבאית בסוריה ולסייע לחזבאללה עם נשק מסוכן".

מירושלים יצאה השיירה - ארוכה במיוחד, מאובטחת ומאובזרת לבית דגן. בכביש מספר אחת, צילם עובר אורח שעמד בתחנת הרכבת הקלה את השיירה הבלתי נגמרת - העוברת לאורך כדקה שלמה על הכביש החסום. בהמשך, מעבר השיירה הביא אף לחסימת כביש ירושלים - תל אביב.

נתניהו ומדבדב. צילום: לע"מצילום: נתניהו ומדבדב. צילום: לע"מ
נתניהו ומדבדב. צילום: לע"מ

מלשכת ראש הממשלה דווח על הפגישה ועל דברי נתניהו: "ראש הממשלה מדבדב, ידידי דמיטרי, אני שמח לראות אותך כאן בירושלים ביחד עם כל הפמליה המרשימה שלך. הביקור שלך מסמל את היחסים הקרובים שהולכים ומתהדקים בינינו בסימן של 25 השנים של חידוש היחסים.

חתמנו עכשיו על שורה של מסמכים לשיתוף פעולה בתחומים מגוונים בחקלאות, בבנייה, בטכנולוגיה של בנייה. יש לנו יעד גדול מאוד וזה כמובן קידום אזור הסחר החופשי בינינו.

אני זוכר בערך לפני כ- 60 שנה הייתי ילד קטן, והיה משחק כדורגל בין רוסיה וישראל. השוער היה יאשין. אתם הבקעתם לנו שני גולים. שחקן כדורגל שלנו שקראו לו סטלמך הכניס ראש לשער. יאשין הגדול קיבל גול מסטלמך, אבל התוצאה הייתה 2-1. עכשיו אחרי 60 שנה אני מסתכל על הסחר בינינו, 2-1 עדיין לטובתכם.

אז אני בעד תחרות חופשית ואני בעד פתיחת המכשולים, יש לנו אינטרס משותף להגדיל את הסחר בכל דרך. יש עוד כמה קבוצות על המגרש הזה, קזחסטן ביניהן ועוד, ואני בתיאום אתכם אעלה את קידום אזור הסחר המגובש שאנחנו רואים אותו, אני חושב שזה לטובת כל השחקנים.

זה ברור מאליו שאנחנו בעולם טכנולוגי, כל כולך נתון לקדמה הטכנולוגית, וההסכם שנחתם עכשיו עם יקנעם הוא רק ביטוי לזה. זה אומר שאנחנו רוצים לנצל את ההזדמנויות הגדולות של העולם החדש.

אבל יש כאלה שרוצים לקחת אותנו אחורה לעולם הישן, של ימי הביניים, המוקדמים, האפלים, הרצחניים. אנחנו שותפים יחד במאבק בטרור של האסלאם הקנאי. ישראל, רוסיה, ארה"ב והרבה מאוד מדינות שותפות ליעד לחסל את דאע"ש. אני חושב ששיתוף פעולה בין כל הגורמים שאמרתי למטרה זו, זה דבר שמשרת כל אחד מאתנו וגם משרת את האנושות. באותה מידה אנחנו חוששים גם מהגורם השני שמוביל את האסלאם הקיצוני, וזו איראן שחרטה על דגלה את השמדתה של ישראל וגם מקיימת טרור ב- 360 מעלות בחמש יבשות.

אנחנו נחושים לעשות שני דברים: הראשון, למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני והשני, למנוע מאיראן בכל מצב שיהיה בסוריה, עם הסדר או בלי הסדר, אנחנו נחושים למנוע מאיראן להתבסס צבאית בסוריה. בקרקע, באוויר או בים, ואנחנו גם נחושים למנוע ממנה להביא להתבססות של מיליציות שיעיות שהיא מארגנת על אדמתה של סוריה, וכמובן את חימושו של ארגון חיזבאללה עם נשק מסוכן שמכוון נגדנו.

אני חושב שעל הרקע הזה, שיתוף הפעולה, או יותר נכון התיאום הביטחוני בינינו, הוא בעל חשיבות יתרה. ואני מקבל בברכה את התיאום הזה שאנחנו עושים באופן שוטף ומעת לעת בפגישות שלי עם הנשיא פוטין. זה גם מבטא את השינוי האדיר ביחסים בינינו. אני חושב שכל אזרחי ישראל מברכים על כך, אבל בראש ובראשונה מיליון אזרחים דוברי רוסית שהם גשר חי בין שני העמים שלנו ובין שתי המדינות. גם כמה מאתנו שלא גדלו עם השפה הרוסית, גדלו עם התרבות הרוסית.

הסברתי לך שהביטוי המזוקק ביותר לטיב היחסים בינינו היה בחגיגות ה- 25 לחידוש היחסים בינינו. הנשיא פוטין הזמין אותי ואת רעייתי שרה למופע בתאטרון בולשוי של זמרי אופרה מרוסיה ומישראל. באו זמרים רוסים מרוסיה וזמרים רוסים מישראל ושרו שירים שהנשיא פוטין שר אותם ברוסית ואנחנו שרנו אותם בעברית. זה היה ביטוי טוב מאוד, חד מאוד ומחמם לב של הקשרים בין שתי המדינות שלנו.

סיפרתי לך על משחק הכדורגל פה, 2-1, לא סיפרתי לך על משחק הגומלין, זה היה במוסקבה ושם היה לנו שחקן נוסף שקראו לו שייע גלזר. הזמינו אותו לבולשוי גם כן, בלט. אחרי שתי דקות הוא יצא. תאר לך, לראות את הבולשוי ולצאת אחרי שתי דקות. שאלו אותו: 'שייע, למה עזבת?' הוא אמר: 'תפסתי את הפרינציפ'. אני ישבתי שעתיים בבולשוי, הייתי מוכן להישאר שם יומיים. תפסתי את הפרינציפ. יש ברית גדולה ואחווה גדולה בין העמים שלנו ואני בטוח שהביקור הזה יסייע לחזק אותה עוד יותר".

רה"מ נתניהו הוסיף:
"אני רוצה להודות לך על שאתה מקדם את הסכמי הפנסיות החשובים, והנכונות שלך לעזור לנו בעניין אנושי ראשון במעלה - החזרת הגופות של הדר גולדין, אורון שאול ושלושה אזרחים ישראלים שמוחזקים בעזה. גם זה מבטא את הידידות בינינו ואני מברך אותך פעם נוספת בהמשך ביקור מוצלח".



במסגרת פגישת המנהיגים נחתמו ארבעה הסכמים חשובים בנושאי חקלאות, בינוי ושיכון, מכס והסכם ערים תאומות.

• הסכם ארוך טווח (מפת דרכים) לשיתוף פעולה בתחום החקלאות ליישום ההצהרות שנחתמו ביוני 2016 בביקורו של ראש הממשלה נתניהו במוסקבה. ההסכם מתמקד בתחום החלב, פרויקט פיתוח משק החלב הרוסי וטכנולוגיות השקייה. במקביל, סוכם על שיתוף פעולה מקצועי בין האוניברסיטה הממלכתית של משרד החקלאות הרוסי ומכון וולקני הישראלי.
- ההסכם נחתם בין שר החקלאות אורי ואריאל וסגן שר החוץ סרגיי לוין.

• הצהרת כוונות לשיתוף פעולה בתחומי הבינוי והשיכון – פיתוח יחסי שותפות, קידום ויישום של פרויקטים משותפים בתחום, חילופי מידע ורגולציה משפטית וטכנית, זיהוי הזדמנויות ואתגרים בתחומי השיכון והבינוי. למימוש מטרות אלו יוקם צוות עבודה מיוחד שיעבוד תחת הוועדה הכלכלית המעורבת של ישראל-רוסיה.
- ההסכם נחתם בין שר הבינוי יואב גלנט למקבילו מיכאל מן.

• פרוטוקול מכס – הרחבת הסכם שיתוף הפעולה בתחום הקיים משנת 1997; במסגרתה הצדדים יקיימו על בסיס קבוע חילופי מידע מקדימים על-מנת לייעל ולשפר את תהליך הסחר תוך מניעת עיכובים ועודף בירוקרטיה בחילופי טובין. כמו כן, יתמקדו בייעול הפיקוח והאכיפה במכס.
- ראש רשות המיסים משה אשר ומקבילו ולדימיר בולבין.

• הסכם ערים תאומות בין יקנעם וסקולקובה אשר לשתיהן מרכזי חדשנות והייטק. במסגרת ההסכם יתקיימו חילופי נוער ואקדמאיים במטרה לקדם חשיבה יצירתית, שגשוג עסקי בדגש על ניצול פוטנציאל טכנולוגי של שתי המדינות.
- ההסכם נחתם בין ראש עיריית יקנעם סימון אלפסי וראש קרן סקולקובה איגור דרוזדוב.

הסכמים אלה ונוספים, הם פרי חיזוק היחסים בין המדינות שמתקיים בשנים האחרונות, ונחתמים בהמשך לביקורו של ראש הממשלה נתניהו במוסקבה שנערך בחודש יוני האחרון לציון 25 שנה לחידוש היחסים עם רוסיה. בביקור זה, נחתם הסכם הפנסיות המתייחס לאזרחי ברית המועצות לשעבר אשר עלו לארץ ונאלצו לוותר על האזרחות הרוסית. ההסכם מתקן עוול היסטורי ומחזיר לאזרחי רוסיה לשעבר זכות על הפנסיה שהרוויחו בעבודתם בארץ מקור. ההסכם נמצא כעת בתהליך האשרור בערכאות רוסיות וישראליות וצפוי להיכנס לתוקף עד תום השנה.

כמו כן, העבודה המקצועית על ההסכמים נעשתה במסגרת הוועדה הכלכלית המעורבת הפועלת לחיזוק והעצמת היחסים הכלכליים בין המדינות ומתכנסת ברוסיה ובישראל. בראש הוועדה עומדים כעת מהצד הישראלי השר להגנת הסביבה זאב אלקין ומהצד הרוסי סגן ראש הממשלה ארקדי דבורקוביץ'. השר אלקין מוביל בשנים האחרונות את הדיונים ברוסיה ובישראל. הוועדה אחראית על כל היחסים הבילטרליים בין המדינות ומשתתפים בה נציגים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים.
ראש ממשלת רוסיה שיירה מאובטחת הכביש נחסם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד