ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

טראמפ מפוצץ את הבועה? האג"ח הממשלתיות הארוכות נופלות בארה"ב - ובישראל

משמעות הירידות - משקיעים שמחזיקים באג"ח סופגים הפסדי הון משמעותיים • ככל הנראה, הסיבה לנפילות היא הערכת המשקיעים כי בחירתו של טראמפ תזרז את העלאת הריבית בארה"ב

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס



האם בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב מפוצצת את בועת האג"ח בשווקים? איגרות החוב הארוכות של ממשלת ארה"ב נופלות כעת במסחר. התשואה על אג"ח האמריקאיות ל-10 שנים מזנקת כעת, ועולה לרמה של 2.11%. זאת, בהשוואה לתשואה של 1.78% שבה נסחרו האג"ח לפני כשלושה ימים בלבד.

משמעות הירידות - משקיעים שמחזיקים באג"ח סופגים הפסדי הון משמעותיים. תשואת האג"ח ל-10 שנים בארה"ב נמצאת כעת ברמתה הגבוהה מאז יולי 2015. ככל הנראה, הסיבה לנפילות היא הערכת המשקיעים כי בחירתו של טראמפ תזרז את העלאת הריבית בארה"ב. מכשירים פיננסים של בנקים אמריקאים המעניקים חשיפה הפוכה לביצועי האג"ח הממשלתיות ("שורט") מזנקים ברמות דו-ספרתיות. גם הדולר זינק היום במסחר מול השקל בכ-1.1% ל-3.84 שקלים.

בגרמניה התשואות על אג"ח ל-10 שנים עלו בימים האחרונים מ-0.15% ל-0.3% - עלייה חדה לאפיק שהתנודתיות בו אמורה להיות נמוכה יחסית. במקביל, התשואה על אג"ח של ממשלת צרפת ל-10 שנים עלתה מ-0.5% ל-0.7%; גם התשואה על אג"ח ל-10 שנים של ממשלת איטליה עלתה מ-1.72% ל-1.9%.

גם בשוק הישראלי נרשמת בשעה זו מגמה דומה: איגרות החוב הארוכות של ממשלת ישראל צונחות: אג"ח שקלית של ממשלת ישראל לפדיון מלא ב-2042 נופלות ב-1.1%, והתשואה עליהן מזקנת ל-3.1%. אג"ח שקליות של ממשלת ישראל ל-10 שנים יורדת ב-0.5%, והתשואה עליהן חוצה לראשונה מאז מארס 2016 רף של 2%.

במקביל, גם מניותיהן של חברות הנדל"ן הישראליות צונחות בבורסה בתל אביב. מדד הנדל"ן יורד כעת בכ-3% ומסכם ירידה של כ-5% השבוע. מניות חברות הנדל"ן הגדולות בבורסה מאבדות גובה: ביג ונורסטאר נופלות בכ-5%. גזית גלוב יורדת בכ-4%, ובראק אן.וי ב-3.2%. העלאת הריבית בשווקים אינה מטיבה עם חברות הנדל"ן כי היא משפיעה לשלילה על תמחור הנכסים.

בית ההשקעות אי.בי.אי הסביר מדוע בחירתו של טראמפ עלולה לזרז את העלאת הריבית: "טראמפ יצא בכל במה אפשרית כנגד המדיניות המוניטארית של הפד, והעובדה שיו"ר הפד יילן מסיימת את הקדנציה כבר בתחילת 2018 עלולה להביא לעליה בציפיות הריבית. כמו כן חשוב להדגיש כי מדיניות ארוכת השנים של המפלגה הרפובליקאית דגלה בקיצוץ מיסים בשילוב עם עליה בהשקעה בתשתיות אשר צפויים להביא לעליה בגרעון ובחששות מפני אינפלציה".

בשורה התחתונה, אי.בי.אי העריכו כי "השקפת עולמו של טראמפ תתמוך בעליית התשואות ועליית הריבית המתוכננת בדצמבר עשויה לעבור".

קישורים:
אכזבה באוצר: פחות 10% דירות מושלמות ב-2016
טראמפ מפוצץ את הבועה? האג''ח הממשלתיות נופלות
'טראמפליישן': המונח החדש שמטלטל את שוק האג
דונלד טראמפ מניות אג''ח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד