כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"טראמפליישן": המונח החדש שמטלטל את שוק האג"ח

המשקיעים מצפים כי המדיניות הכלכלית של טראמפ תביא לעלייה חדה באינפלציה שתפגע בתשואה הריאלית של האג"ח

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס



ביומיים האחרונים משתמשים ברשתות החברתיות בהאשתג #טראמפליישן (Trumpflation), וגם בעיתון הכלכלי הבריטי "פיינשיאל טיימס" מזהירים מפני טראמפליישן בעקבות הבחירה של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב.

אז מה זה טראמפליישן? המונח מתייחס לצניחה החדה באג"ח הממשלתיות בארה"ב ביומיים האחרונים שהגיעו כיום לשיא בתשואה מאז יולי 2015. כשהתשואה על האג"ח עולה, המשמעות היא שהאג"ח יורדת - מכיוון שתשלומי הריבית של מנפיקי האג"ח, במקרה הזה ארה"ב, עולים.

התשואה על האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים מגיעה כיום ל-2.1%, ולשם השוואה, בימים שלפני הבחירות הגיעה התשואה על האג"ח ל-1.78%. הירידות של האג"ח ביומיים האחרונים הן אמנם חדות מאוד, אך לא חסרות תקדים. לקראת סוף 2013 ובתחילת 2014 הגיעה התשואה על האג"ח של ממשלת ארה"ב לכ-3%.

אז מה בעצם גורם למשקיעים לעזוב את האג"ח? הערכות בשווקים הן כי ממשל טראמפ ינהיג מדיניות תקציבית מרחיבה בעקבות השקעות בתשתיות, כפי שהבטיח במהלך הקמפיין. ההוצאות האלה צפויות להניע את הצמיחה ואת העלייה ברווחי התאגידים, אך גם להגדיל את החוב של ארה"ב באמצעות הנפקת אג"ח נוספות. בנוסף, צפוי טראמפ לקדם מהלכים להעלאה מהירה יותר של הריבית ולקצץ מסים אחרי שאמר במהלך הקמפיין שלו לנשיאות כי יו"ר הבנק הפדרלי, ג'נט ילן, שומרת על ריבית נמוכה לבקשת אובמה.

לטענת חלק גדול מהמשקיעים, המדיניות הזו של טראמפ תוביל גם לעלייה באינפלציה. בדרך כלל, כשהתחזיות לעלייה באינפלציה עולות, כך מעוניינים המשקיעים להגדיל את התשואה על האג"ח הממשלתיות לזמן ארוך כדי לפצות על הירידה בתשואה הריאלית של האג"ח.

ב-2015 האשים טראמפ את הבנק הפדרלי ביצירת בועה שתתפוצץ לו בפרצוף בגלל מדיניות הריבית הנמוכה. "כיזם, תמיד אהבתי ריביות נמוכות, ותמיד הצלחתי בזכות ריביות נמוכות", אמר טראמפ באוגוסט 2015 בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג. "אני חושב שהריבית הנמוכה יוצרת בועה, והבועה הזאת עלולה להתפוצץ". באותו ראיון טראמפ שיבח פול וולקר - שבתפקידו כיו"ר הבנק הפדרלי בתחילת שנות ה-80 נודע בפעילותו לריסון האינפלציה בעזרת ריבית גבוהה - כמודל לחיקוי של סוג המועמד שהיה בוחר לתפקיד יו"ר הבנק הפדרלי. לוולקר, כיום בן 87, "היו לא רק רעיונות טובים, אלא גם סטייל", אמר טראמפ.

קישורים:
אכזבה באוצר: פחות 10% דירות מושלמות ב-2016
טראמפ מפוצץ את הבועה? האג''ח הממשלתיות נופלות
'טראמפליישן': המונח החדש שמטלטל את שוק האג
טראמפ שוק האגח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד