י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הדרישה שמפחידה את יצרני המזון: "נערב גם את ראש הממשלה"

חברות המזון בלחץ: משרד הבריאות דורש לסמן מוצרים לא בריאים תוך חצי שנה

הדרישה שמפחידה את יצרני המזון: "נערב גם את ראש הממשלה"



תעשיית המזון בלחץ לקראת פרסום מסקנות ועדת הרגולציה לקידום תזונה בריאה. בפגישה שנערכה ביום חמישי עם בכירי משרד הבריאות, הובהר לבכירי תעשיית המזון כי במשרד מתכוונים לנקוט יד קשה ולא ירככו את ההמלצות המסתמנות בדבר סימון מוצרי מזון.

בימים הקרובים צפויה הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, להגיש את מסקנותיה. הוועדה הוקמה לפני כחצי שנה לאחר ששר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר כי ייאבק בצריכת מזון מזיק, לאור נתונים המלמדים כי מדינת ישראל ממוקמת במקום הראשון באירופה מבחינת השמנה ובמקום השלישי בעולם בעודף משקל אצל ילדים.

הוועדה התחילה את עבודתה בהצהרות מרחיקות לכת של שר הבריאות, שהזכורה שבהן היא "מקדונלד'ס אאוט", ודיבורים על מיסוי משקאות ממותקים. עם הזמן נראה היה שמשרד הבריאות נוקט גישה מרוככת יותר מול היצרנים — קמפיין אגרסיבי שהעלה המשרד נגד חטיפים מלוחים ירד מהמסכים אחרי ששודר פעמיים בלבד, כשברקע שמועות על לחץ שהופעל מכיוון חברות המזון. משרד הבריאות טען שלא הופעל לחץ כזה, אך הדגיש כי השינויים המתוכננים ייעשו מעתה בשיתוף פעולה עם התעשייה.

ואולם בפגישה שהתקיימה ביום חמישי קיבלו נציגי החברות הגדולות — תנובה, שטראוס, אסם, החברה המרכזית למשקאות, יוניליוור ועוד — את הרושם שבמשרד הבריאות כבר קיבלו את המסקנות שיושתו על התעשייה, וכי אין כוונה להתחשב בדעתם.

הפגישה נקבעה בהמשך למסמך שנשלח ממשרד הבריאות ליצרנים בשבוע שעבר, וכלל גם טבלאות המפרטות את רף הערכים התזונתיים (שומן רווי, קלוריות וכדומה) הרצוי למוצרי מזון, ומעל איזו רמה יסומנו המוצרים במדבקה אדומה. מוצרים שערכיהם התזונתיים נמוכים מהרף שנקבע יסומנו במדבקה ירוקה.

במכתב, שנחתם בידי פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת המחלקה לתזונה של משרד הבריאות, נכתב כי המשרד יתבסס על המודל שיושם בהצלחה בצ'ילה, שבו חברות המזון ביצעו רה־פורמולציה (שינוי ההרכב התזונתי) לכ–2,500 מוצרי מזון בתוך חודשים ספורים.

בנוסף, המשרד ימליץ להגדיל או להבליט את סימוני הערכים התזונתיים קלוריות, שומן רווי ונתרן, וכן להמחיש את כמות הסוכר באמצעות איור של כפיות, לפי חישוב של ארבעה גרם סוכר לכפית.

"50% מהמוצרים בסופרמרקט יסומנו"

בתעשיית המזון והמשקאות טוענים כי ההמלצות לסימון המוצרים אינן מפרידות בין קטגוריות שונות ומציעות רף אחיד לכלל המזון המוצק ורף אחר לכלל המשקאות. לדברי מקורות בענף, הרף המקסימלי של ערכים תוזנתיים של גלידות, ממתקים וכדומה צריך להיות נוקשה פחות מהרף שנקבע לגבינות ומעדני חלב.

"המסמך של משרד הבריאות רדוד. כמות הסוכר שסביר תהיה בגלידות לא זהה לכמות הסוכר שסביר שתהיה במעדנים", אומר בכיר בחברת מזון גדולה. "אבל רונית אנדוולט ממשרד הבריאות אמרה שצריך לעבוד מהר כי הקדנציות קצרות וצריך להראות הישגים. זה מה שמכוון אותם, התוצאות של ליצמן? פקידות מקצועית אמורה לשרת אג'נדה מקצועית ולא אג'נדה פוליטית". לדבריו, "אנחנו לא לחוצים מהמדבקה עצמה כי היא לא תשפיע מהותית על הצריכה, אלא כי הגישה שלהם השתנתה".

בכיר בחברת מזון אחרת אמר כי "לאורך כל הדרך, בר סימן טוב דיבר אתנו על זה שהרף יהיה הרבה יותר גבוה, מה שיביא לכך שהסימון האדום יהיה רק בקצוות. עכשיו נוצר מצב שכ–50% מהמוצרים בסופרמרקט יסומנו במדבקות אדומות, גם מוצרים שיפתיעו את הצרכנים, כמו קוטג' שיש בו הרבה נתרן או גבינה צהובה עם אחוזי שומן גבוהים.

"נמצא דרך לערב גם את ראש הממשלה"

"חברות החלב צפויות להיפגע מהסימון אחרי ששנים הן מיתגו עצמן כבריאות ועכשיו הרבה מוצרים שלהן יסומנו. בדיון ביום חמישי נאבקנו בצורה רצינית והבהרנו למשרד הבריאות עד כמה התעשייה רחוקה מההמלצות מבחינת היכולת שלה לשנות כל כך מהר את המוצרים. לצפות מאתנו שבתוך חצי שנה נצליח לשפר את הרכב המוצרים שלנו כדי שיעמדו ברף זה מטורף. תהליכים כאלה לוקחים שנים".

הבכיר רמז לאפיק אפשרי שבו תנסה תעשיית המזון לדחות את הגזירה: "אם לא היה חוק שקובע ששינוי אריזות ייכנס לתוקף בשוטף פלוס שנתיים, מנכ"ל משרד הבריאות יכול אולי להעביר את עניין הסימון באמצעות תקנות באישור ועדת הכלכלה. זה אומר שבמשרד הבריאות יצטרכו לנקוט הליך של חקיקה ראשית וזה ייקח להם יותר זמן".

במקביל, בתעשיית המזון כבר אומרים כי יפעילו לחצים כבדים על שר הבריאות בכדי שהמסקנות שיוגשו יהיו מרוככות יותר. "נמצא דרך לערב בזה גם את ראש הממשלה. תעשיית המזון לא פראיירית. אם משרד הבריאות ימשיך בגישה הזאת, זה לא ייגמר בזה מבחינתנו", אמר הבכיר, ואילו לדברי הבכיר השני, "היו לחצים שהופעלו על משרד הבריאות בפעם הקודמת, קצת לפני שהם הורידו את קמפיין החטיפים מהאוויר, ולחצים יופעלו גם הפעם".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פועל בנחישות לשיפור מצב הבריאות של אוכלוסיית ישראל, הסובלת מתחלואת סכרת, תחלואת לב ועוד. חלק מרכזי בתחלואה זו נובע מהרכב מזון עתיר בסוכר, נתרן ושומן. אנו מנסים לקדם שינוי הכרחי, בשיתוף פעולה עם התעשייה, בפרקי זמן סבירים והגיוניים לצורך הגשת מסקנות הוועדה בהקדם האפשרי. שמו של שר הבריאות יעקב ליצמן כלל וכלל לא הוזכר בפגישה".

קישורים:
'טראמפליישן': המונח החדש שמטלטל את שוק האג
טראמפ מפוצץ את הבועה? האג''ח הממשלתיות נופלות
אכזבה באוצר: פחות 10% דירות מושלמות ב-2016
יצרני המזון ראש הממשלה משרד הבריאות סימון מוצרים תזונה בריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד