כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הסכם הסחר הכי חשוב שלא שמעתם עליו

הסכם שכולל 23 מדינות, ובהן ישראל, צפוי להקל על התנאים שבהם יהיה אפשר לעבוד מחוץ למדינה

  • י"ב חשון התשע"ז
פעילי גרינפיס. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
פעילי גרינפיס. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



כשני תריסר מדינות התקוטטו בשלוש השנים האחרונות על הסכם סחר שיקבע את החוקים של סחר בשירותים בחלקים נרחבים של העולם בעשורים הבאים. אבל סביר להניח שלא שמעתם עליו.

הסכמי סחר עצומים אחרים גררו הפגנות ענק ברחבי אירופה, אבל הסכם הסחר של השירותים נמצא במשא ומתן ללא התנגדות פוליטית, ונראה כי הוא אף הגיע לישורת האחרונה.

הסבב ה-18 של המשא ומתן על TISA (הסכם הסחר בשירותים) הסתיים ב-3 ביוני, ובאוגוסט כבר התחיל סבב נוסף. החודש אמורים הצדדים להיפגש שוב בז'נווה, ופעם נוספת בדצמבר "בתקווה לסכם את הפרטים", אמר מקורב לעניין.

בהסכם נוטלות חלק, בין השאר, ישראל, אוסטרליה, קנדה, הונג קונג, ארה"ב, האיחוד האירופי, צ'ילה, קולומביה וטורקיה.

במהלך הדיונים ארה"ב פעלה להשאיר את סין מחוץ להסכם, כפי שעשתה עם הסכם הסחר הטרנס-פסיפי – שמשא ומתן בעניינו התנהל בין וושינגטון ל-11 מדינות נוספות. האיחוד האירופי רצה לצרף את סין להסכם, וכעת, אם סין תורשה להצטרף לאחר שהמסע ומתן על סף סיום, היא תצטרך לאמץ את חוקי TISA מבלי שתהיה לה יכולת לשנות בהם דבר.

אבל אפילו כשאתר וויקיליקס חשף טיוטות של פרקים מסוימים בהסכם ביולי, הפרסום לא עורר כמעט שום תגובה ציבורית. נראה כי התסכול האמיתי היחיד שמעורר ההסכם נמצא בחדרי המשא ומתן, בנושאים הקשורים לגישה למגזר הימי של ארה"ב, בחוקי הפרטיות של האיחוד האירופי ובמסחר מקוון.

TISA עוסק במכשולים של סחר בשירותים כמו למשל התנאים שבהם עורכי דין מנורווגיה יוכלו לעבוד בארה"ב, או מהנדסים גרמנים יוכלו לקבל ויזה למקסיקו בקלות.

אחת הקבוצות שהביעה דאגה לגבי ההסכם היא ארגון הצרכנים האירופי, BEUC. "אנו מודאגים מכך ש-TISA תגביל את היכולת של האיחוד לשמור על זכותו להסדרה בעתיד", אמר דובר הארגון.

קישורים:
'טראמפליישן': המונח החדש שמטלטל את שוק האג
טראמפ מפוצץ את הבועה? האג''ח הממשלתיות נופלות
אכזבה באוצר: פחות 10% דירות מושלמות ב-2016
הסכם סחר וויקיליקס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד