כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אלפים נתקעו בדרך לקבר רחל; "ראיתי אישה הרה כמעט נחנקת"

קריסת ענק בדרך בדרך לקבר רחל: אלפי בני אדם שהגיעו להילולת רחל אימנו אמש, נתקעו בפקקי ענק בתחבורה הציבורית בדרך למתחם הקבר • המשטרה: "מיום חמישי ועד היום עלו לקבר כ-60 אלף איש, ורק אמש עלו כ-45 אלף איש"

קבר רחל. צילום: סוכנות איוש
קבר רחל. צילום: סוכנות איוש

קריסת ענק בדרך בדרך לקבר רחל - אלפי בני אדם שהגיעו להילולת רחל אימנו אמש (מוצ"ש) נתקעו בפקקי ענק בתחבורה הציבורית בדרך למתחם הקבר, מה שגרם לקריסה מוחלטת במערך ההסעות של אגד.

אלפי אנשים נתקעו שעות רבות ללא יכולת לנוע הלאה. בנוסף, המשטרה מנעה כניסה למתחם הקבר בעקבות עיכוב בהחלפה בין המתפללים ששהה במתחם הקבר למתפללים שהמתינו להכנס למתחם, מה שגרם לקריסה.

הלחץ החל ב-10 בערב, ונרגע רק בשתיים בלילה. כאמור - לפי המידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', הלחץ נוצר בעקבות כך שמתפללים שנכנסו למתחם הקבר שהו שם זמן רב ובכך ציבור המתפללים שרצו להכנס למתחם הקבר לא הצליחו ונותרו מחוץ למתחם, וחסמו את האוטבוסים (השאטלים) שהורידו והעלו מתפללים.

הילולת רחל אימנו החלה כבר ביום חמישי וצפוייה להסתיים היום בערב. גורמי משטרה אמרו לבחדרי חרדים כי "מיום חמישי ועד היום עלו לקבר כ-60 אלף איש, ורק אמש (מוצ"ש) עלו כ-45 אלף איש, שזו כמות חסרת תקדים. מתחם הקבר יכול להכיל כ- 1000 איש בלחץ".

יוסי רפאלי מאיחוד הצלה שהיה עד ראייה לקריסה מספר ל'בחדרי חרדים': "זה היה כמו בית משוגעים, אפילו לאופנועי הצלה ואמבלנסים לא נתנו להכנס, בשל הדוחק והעומס בתוך מתחם הקבר אנשים נותרו בחוץ, על הכביש, ובכך חסמו את המעבר לאוטובוסים וכוחות ההצלה. המשטרה הביאה כוחות גדולים בכדי להשליט סדר".

לדברי רפאלי, "המשטרה עשתה השנה בחוכמה שלא הכניסה אנשים למתחם הקבר, כל עוד לא יוצאים מתפללים ממתחם הקבר. בשנים עברו נוצר העומס מטורף בתוך מתחם הקבר, ונוצר קריסה בתוך המתחם, אנשים כמעת נחנקו למוות, שברו מחסומים, פשוט טירוף. לכן השנה המשטרה לא אפשרה השנה כניסה למתחם כל עוד לא יוצאים מתפללים ממתחם הקבר. מבחינה ביטחונית ובטיחותית עדיף שהעומס יווצר מחוץ למתחם מאשר בפנים, מה שיכול לסכן חיי אדם".

מתפלל נוסף מספר לבחדרי חרדים על אשר אירע אמש: "זה היה כמו מלחמה, אנשים הלכו על אנשים, קטסטרופה של ממש. אלפי אנשים המתינו בדוחק רב ובצפיפות מחוץ למתחם זמן רב. אבל ככה זה שכולם באים להתפלל לישועה אצל האמא רחל. היה נס שאנשים לא מתו, ראיתי אישה בהריון כמעת נחנקת, תוך שהיא זועקת לעזרה".

מהמשטרה נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "כוחות המשטרה שהיו במקום עסקו ביחד עם נציגי המקומות הקדושים וחב׳ אגד בסיוע לכניסה ויציאה של האוטובוסים. יש לציין כי העלייה לציון החלה כבר ביום חמישי בצהרים ותימשך עד הלילה.

"חשוב לדעת כי מדובר במקום שצר מלהכיל את המוני בית ישראל הרוצים לעלות לציונה של רחל אימנו והמתחם יכול להכיל כ-1000 בני אדם. אמש, לאחר צאת השבת, הגיעו למקום מעל ל-45.000 בני אדם. מאחר והתנועה למקום מפוקחת מסיבות ביטחוניות ועל מנת לשמור על שלומם של העולים לציונה של רחל אימנו, הכניסה מותרת רק באוטובוסים. במהלך הערב נוצר לחץ שעל פי שיקולים מקצועיים יכל לסכן את ההמונים ולכן הוחלט על ויסות הכניסה ומתן עדיפות ליציאה מהמתחם החוצה כולל בהליכה רגלית עד למחסום הצהוב, ומשם בשאטלים לחניונים. העיכוב היה לפרק זמן קצר יחסית בהתאם לנסיבות שנוצרו. לאחר פינוי והקלה בכמות בני האדם שבה התנועה לסידרה".

ממשרד התחבורה נמסר לבחדרי חרדים: "שהמשטרה וחברת אגד צפו כמות מסויימת של מתפללים והתאימו את היקף השירות לאומדן. בניגוד לצפוי הגיעו כמות גדולה פי כמה של מתפללים גדולה מזו של שנים עברו. משרד התחבורה ידרוש מהמפעיל לבחון את האירוע שהתרחש אתמול, ולהיערך להבא בהתאם".

מאגד נמסר בתגובה לבחדרי חרדים: "מאתמול בשעה - 7:30 עד לאחר חצות, יצאו 104 אוטבוסים מפרקיות (ארוכים) לכל כיוון, וביחד בוצעו 208 נסיעות, ונוספו אליהם 72 שאטלים למתחם, כוחות הביטחון לא אפשרו לכנס למתחם, כל זמן שהיו בו דוחס של מתפללים, ולמעשה היו לא מעט מקרים כאשר אנשים חיכו באוטובוסים כשעה, עד שהמשטרה וכוחות הביטחון אישרו הגעה למתחם".

מהמרכז הארצי למקמות הקדושים נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "אין למקומות הקדושים כל קשר לנושא התחבורה, המלצנו למשטרה בשעות הלחץ לפתוח את מסלול הליכה הרגלי, ובכך תוך זמן קצר הסתיים הלחץ והקריסה".
קבר רחל המונים עומס משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד