כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

נדיר: מחר הירח בשיא גודלו מזה 70 שנה

לפי נאס"א, הירח יהיה מחר במקום הקרוב ביותר לכדור הארץ מזה 68 שנים, מקום אליו ישוב רק בעוד 18 שנה

ליקוי ירח בישראל. צילום: פלאש 90
ליקוי ירח בישראל. צילום: פלאש 90

מחר (שני) לקראת ערב ייראה בישראל הירח, מלא וקרוב באופן נדיר במיוחד. הפעם הקודמת בה היה הירח בזווית זו, הייתה לפני כ־70 שנה. ה'בשורה' היא, שהפעם הבאה תהיה רק בעוד 18 שנים.

תופעת הירח הגדול – ה'סופרמון', היא תופעה שמתרחשת יחסית הרבה פעמים, כך גם בחודשיים אלה, כאשר התופעה אמורה להתרחש שלוש פעמים. פעם אחת כבר התרחשה ועוד פעמיים תהיינה מחר, יום שני, ובעוד כחודש. אולם התופעה שתתרחש מחר, תהיה חריגה ונדירה במיוחד. הירח, כך על פי נאס"א, יהיה במקום הקרוב ביותר לכדור הארץ מזה 68 שנים, והוא יהיה גדול בכ־14 אחוזים מהרגיל, ובהיר בכ־30 אחוזים יותר מהרגיל.

התופעה מתרחשת בעקבות תנועת הירח בעיגול אליפטי מסביב כדור הארץ, כאשר צד אחד שלו קרוב ב- 48 אלף ק"מ יותר לכדור הארץ מאשר הצד השני. עם זאת, לא מדובר באמת בקרבה משמעותית יותר, כמו התופעה החזותית של הצטברות גורמי השמים באותה נקודה ספציפית, שיוצרת אשליה כאילו מדובר בירח קרוב יותר.

התופעה מחר קשורה גם למועד זריחת הירח, סמוך לשקיעה, כאשר הירח המלא יהיה בזווית אחידה עם האופק ולא בגובה השמים, ועל כן הוא ייראה גדול הרבה יותר מהרגיל.

"לא נרגיש בהבדל אם נביט עליו ללא עזרים מיוחדים, אולי בבוהק גדול יותר מבערב ממוצע", אמר היום עידו ברקת מ'מצפה הכוכבים' לוואלה, והמליץ לצפות בירח החל מהשעה 17:00, עם זריחתו. "אבל הדבר החשוב ביותר זה שהתופעה תאפשר לנו להעריך יותר את גרמי השמיים. הירח יהיה רחוק מאתנו בכ-356 אלף קילומטר", אמר. הוא הוסיף כי "יתכנו השפעות פיזיות על כדור הארץ, כמו הגאות והשפל שיתחזקו. מי שרוצה להגדיל את האפקט כדאי שיצפה בזריחת הירח, כי כשרואים אותו ביחס לבתים או עצים נוצרת אשליה אופטית".

עודכן:14/11 16:59
ירח שבעים שנה שמים זריחת הירח נדיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד