י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המוח היהודי: תרגיל מחוכם מנע שריפת גופה

טריק הלכתי משולב בהקשר חוקי ביטל נישואי זוג ומנע מהאישה את האפשרות להורות על שריפת בעלה שנפטר בגרמניה

צילום ארכיון: הדס פרוש, פלאש 90
צילום ארכיון: הדס פרוש, פלאש 90

כך ניצלה גופת יהודי מבזיון: יהודי שהתחתן בישראל עם גיורת ולימים עבר יחד איתה להתגורר בברלין שבגרמניה, נפטר ביום שלישי האחרון - ואשתו ביקשה לשרוף את הגופה, כמנהג המקום.

בני המשפחה שנמצאים בארץ התנגדו ובצר להם פנו לארגון זק"א ושטחו את מצוקתם. חיים ויינגרטן, קמב"ץ הארגון, פנה לרב אביגדור שטרן, רבה של קהילת קונסטנץ המשמש כנציג זק"א בגרמניה, וביקש את התערבותו המיידית במניעת שריפת הגופה והבאתה לקבר ישראל.

הרב שטרן מספר ל'בחדרי חרדים' כי פנה לרב מקומי, שיצר קשר עם האישה והחל בנסיונות שכנוע להניאה מהחלטה זו. כאשר עמדה האישה בסירובה נקטו הצדדים צעד נוסף ובמקביל אף הוגשה בקשה למניעת שריפת הגופה על ידי עו"ד, אך לצער הרבנים בית המשפט המקומי החליט שהסמכות הבלעדית לקביעת עתיד הגופה נתונה אך ורק לאשת המת ולא לאחד מבני המשפחה, כולל גם אביו של המנוח.

מרגע שהבינו שאין בידיהם אפשרות בדרך הרגילה למנוע את שריפת הגופה, החליטו בני המשפחה בעצת עורך הדין לנסות בדרך אחרת. הם התייעצו עם יעקב כהן, ידיד המשפחה, כיצד ניתן להגיע מיידית לתעודת הגיור של אשת המנוח - האלמנה. כהן פנה למחלקת הנישואין ובמשרד לשירותי דת איתרו מיד את המועצה הדתית בה נרשמו בני הזוג לנישואין. בני המשפחה פנו למועצה וקיבלו את כל המסמכים שיש בתיק - כולל תעודת הגיור של האישה.

המסמכים הועברו מיד באמצעות עורך דין של המשפחה לבית המשפט בברלין והצליחו להטיל ספק גדול בעצם הנישואין של בני הזוג, בטענה שהיכולת שלהם להתחתן כדת משה וישראל, אושרה אך ורק לאחר שהגב' עברה הליך גיור, עובדה שמחייבת אותה להיצמד להלכה היהודית.

עצם בקשתה של האישה לשרוף את הגופה, מוכיח שהיא אינה מתכוונת להמשיך ולחיות אורח חיים כיהודייה עם כל המשתמע מכך והגיור שלה 'לא שווה', אם הגיור בטל - אזי גם הנישואין שלה כדת משה וישראל בטלים, מה שמבטל את מעמדה כאשתו.

מהלך זה, מקנה לאביו ומשפחתו של המנוח אפשרות להתערב ולקבל סמכות מה לעשות עם גופת המנוח. ואכן טענה מחוכמת זו מנעה את שריפת הגופה. עם זאת, המשפחה עדיין לא קיבלה את מבוקשה לקבל את הגופה ולקבור אותה בקבר ישראל, אך הצליחה לעצור את בקשת האישה עד לדיון נוסף ומכריע שיתקיים ביום שני הקרוב. בארגון זק"א יחד עם בני המשפחה ימשיכו לעשות הכל בכדי למנוע את חילול כבוד המת.
הלכה ביטול נישואין גרמניה גופה פטירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד