י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מהפכת התעסוקה מתחוללת דווקא בערים החרדיות הצעירות

כדי להצליח בקידום תעסוקה לחרדים, יש להבחין בשונות האזורית והבין־דורית בתוך החברה החרדית

אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)
אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)



הציבור החרדי עובר בשנים האחרונות תהליכי שינוי, שבמסגרתם יותר נשים וגברים משתלבים בשוק העבודה בתחומי עיסוק מגוונים - כך מסכימים מרבית העוסקים בתחום. ואולם הנטייה להתבונן בחרדים כבמקשה אחת, גם בתחום התעסוקה, מטעה ומתעתעת.

השינויים בחברה החרדית אינם מתרחשים באופן דומה בכל הקהילות, הזרמים והאזורים. בעוד בערים הוותיקות, כמו בני ברק וירושלים (באזורים החרדיים), שינויים אלה אטיים, בערי הלוויין החרדיות החדשות מתרחשים שינויים אלה במהירות. כך למשל, נתוני סקר כוח אדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים כי ב-2015-2010 עלה שיעור התעסוקה של גברים חרדים בערי הלוויין החרדיות החדשות ביתר עלית ומודיעין עלית מ-39% ל-57%. לעומת זאת, באזורים החרדיים הוותיקים בירושלים ובבני ברק נרשמה יציבות בשיעורי התעסוקה, והם כמעט לא גדלו באותן שנים.

הסבר אפשרי להבדלים אלה קשור להגירה של זוגות חרדים צעירים מהמרכז לפריפריה באותן ערי לוויין: הערים החרדיות החדשות מאופיינות באוכלוסייה צעירה, לעומת האוכלוסייה החרדית המבוגרת יחסית בירושלים ובבני ברק. בשל מצוקת הדיור חלה עלייה בגיל הממוצע של האוכלוסייה החרדית בערים הוותיקות. באוכלוסייה מבוגרת זו שיעורי התעסוקה של הגברים נמוכים מאוד זה שנים רבות.

במקביל, אוכלוסייה צעירה ודינמית מהגרת ליישובים חרדיים חדשים, שבהם קיימים פתרונות דיור זולים המתאימים לאורח החיים החרדי. בחלקם אף הוקמו, בעידוד ממשלתי, עסקים המותאמים לאורח החיים החרדי. כעת דור הבנים של חברת הלומדים החרדית, המתגורר מחוץ לערים הוותיקות, נכנס לשוק העבודה - אך בשל הגידול המהיר של אוכלוסייה זו, עדיין לא ידוע באיזו מידה יימצאו להם מקומות עבודה מתאימים באזורי פריפריה שונים בעתיד.

אם כן, ניתן להניח כי חלק משמעותי בעלייה המהירה בשיעורי התעסוקה של גברים חרדים נובע מהשינויים והצרכים של האוכלוסייה החרדית הצעירה בערים החרדיות החדשות. זו מתאפיינת בפתיחות ובנכונות להשתלבות בעבודה, בהשוואה לצביונן של קהילות חרדיות ותיקות, מבוגרות, אדוקות ושמרניות יותר.

אם ברצונם של קובעי המדיניות בממשלה והגופים האזרחיים העוסקים בתחום להצליח בקידום תעסוקה לחרדים, אל להם להתעלם מהשונות האזורית והבין־דורית בתוך החברה החרדית. יש לספק סיוע ממשלתי מתאים להעצמת המהפכה התעסוקתית החרדית הנוכחית בפריפריה החרדית - שאם לא כן, עשוי להיווצר בה במהרה מחסור במקומות עבודה.

הכותב הוא מנהל תחום מחקר חרדים במינהל המחקר שבמשרד הכלכלה

קישורים:
'טראמפליישן': המונח החדש שמטלטל את שוק האג
אכזבה באוצר: פחות 10% דירות מושלמות ב-2016
טראמפ מפוצץ את הבועה? האג''ח הממשלתיות נופלות
תעסוקת חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד