י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מניית לאומי קפצה ב-4% והפכה למניה הטובה במערכת הבנקאות ב-2016

התוצאות החזקות לרבעון השלישי, הדיבידנד שבדרך, סיום החקירות בארה"ב ועליית התשואות של אג"ח ממשלתיות שאמורות להגדיל את ההון מהווים חלק מהסיבות לעליית המניה • מכפיל ההון של הבנק כבר עומד על קרוב ל-0.8

(יונתן זינדל, פלאש 90)
(יונתן זינדל, פלאש 90)



מניית בנק לאומי ריכזה היום מחזור מסחר גבוה של כ-72 מיליון שקל וקפצה בסיום המסחר בכ-4% למחיר של 15.82 שקל למניה. הזינוק הוביל את מדד הבנקים לעלייה של כ-2.6%. מחיר המניה של לאומי מגלם לבנק שווי שוק של כ-24.1 מיליארד שקל ומשקף מכפיל הון (יחס בין שווי שוק להון עצמי) של 0.8.

בעקבות הקפיצה השלימה מניית לאומי עלייה של 17% מתחילת השנה, ונכון להיום מדובר בביצועים הטובים ביותר במערכת הבנקאית ב-2016. אחרי לאומי ניצבות המניות של מזרחי טפחות והפועלים, שרשמו עליות שערים של 16% כל אחת, כשלראשונה אתמול גילם המחיר של מניית מזרחי טפחות שווי שוק המקנה לבנק מכפיל הון של למעלה מ-1.

העלייה במניית לאומי נובעת ממספר גורמים: הבנק, המנוהל על ידי רקפת רוסק עמינח, צפוי לפרסם ביום רביעי הקרוב תוצאות חזקות לרבעון השלישי של 2016, אותו סיים לפי ההערכות עם רווח נקי של 760 מיליון שקל לפחות. התוצאות החזקות של לאומי נובעות מגורמים חד-פעמים כמו קבלת כספים מהמבטחים (92 מיליון דולר לפני מס) בעקבות סיום חקירות המס בארה"ב, וכן בשל מכירת איגרות חוב ובשל הפרשות נמוכות מאוד ואולי אף שליליות לחובות מסופקים. בנוסף, המשקיעים מצפים כי לאומי יחזור במחצית הראשונה של 2017 לחלק דיווידנדים לבעלי המניות - לראשונה מאז תחילת 2011.

סיבה נוספת לעליות של מניית לאומי היא אפקט הבחירה של דונלד טראמפ לנשיא החדש של ארה"ב ובעקבותיה עליית התשואות על אגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב וישראל שעשויות להביא בהמשך לעליית הריבית (דבר המיטיב עם הבנקים). עליית התשואות צפויה להיטיב עם לאומי במיוחד, ולהביא לגידול בהון של בנק. זאת משום שללאומי התלות הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית בתשואות על אג"ח משלתיות, המשמשות כבסיס להיוון התחייבויות אקטואריות של הבנק כלפי עובדים מדור א' (עובדים יקרים שהחלו לעבוד בבנק לפני שנת 1999 מ.ר) בהיקף של מיליארדי שקלים. לכן, ככל ששיעור ההיוון שלפיו יחושבו ההתחייבויות הללו יקטן, גובה ההתחייבויות של הבנק כלפי העובדים יקטן, וכתוצאה מכך יגדל ההון של הבנק. הגידול בהון לא יתרחש באופן מיידי, אלא אמור להתפרס על פני 8 ריבעונים (שיעור ההיוון לצורך החישוב הנו ממוצע של רבעונים מ.ר).

סיבה נוספת לכך שמניית לאומי מעוררת עניין בקרב המשקיעים, היא העובדה כי להבדיל מבנק הפועלים ומזרחי טפחות למשל, לאומי הנו הבנק הישראלי היחיד שכבר הותיר כמאחוריו את חקירות המס בארה"ב - זאת לאחר ששילם קנס חסר תקדים במערכת הפינסית הישראלית של כ-1.5 מיליארד שקל. הפועלים לעומת זאת, נמצא עדיין בעיצומה של החקירה, שעד כה כבר עלתה לו כ-600 מיליון שקל ועלולה לעלות כמיליארד שקל לפחות. גם מזרחי טפחות כבר הפריש עד כה בגין החקירה כ-42 מיליון דולר ועדיין מצוי בעיצומם של ההליכים.

קישורים:
'טראמפליישן': המונח החדש שמטלטל את שוק האג
אכזבה באוצר: פחות 10% דירות מושלמות ב-2016
טראמפ מפוצץ את הבועה? האג''ח הממשלתיות נופלות
בנק לאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד