כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"הילדים מתעוררים בלילה רועדים מפחד; מצאנו קליעים במרפסת"

לתושבי השכונות היהודיות בקו התפר בירושלים כבר נמאס מהרעש מחריש האוזניים הבוקע מהמסגדים בכל לילה • "בחדרי חרדים" שוחח עם התושבים החרדים שמספרים על חוויות קשות בכל לילה: "תחושה קשה. בלתי נסבל" • מיוחד

מסגד. אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)
מסגד. אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)

חוק המואזין אושר הערב (ראשון) בוועדת השרים. הצעת החוק תועבר לקריאה טרומית ולאחר מכן תחזור לוועדת השרים. הצעת "חוק המואזין" מבקשת לאסור מבתי תפילה להשתמש במערכות כריזה, מה שהוביל לזעם מצד המתפללים המוסלמים וארגוני השמאל.

לתושבי השכונות היהודיות בקו התפר בירושלים - פסגת זאב, נווה יעקב, רמת שלמה, תלפיות מזרח, גילה, רמות, הר חומה, ארמון הנציב והרובע היהודי - נמאס מהרעש מחריש האוזניים הבוקע מהמסגדים.

"בחדרי חרדים" יצא לשוחח עם התושבים החרדים המתגוררים בשכונות בקו התפר, המספרים על חוויות קשות, בעיקר עבור הילדים.

הזמר אבי מילר, תושב שכונת נווה יעקב, מספר ל"בחדרי חרדים": "בכל ערב אני מופיע בשמחות וחתונות כזמר עד השעות המאוחרות והמואזין כל כך מציק לי בשעות הבוקר (4/5) כשאני עולה לישון. פשוט טירוף. אתה שוכב במיטה ולא נרדם".

לדברי מילר: "זה נראה שפשוט הערבים מעלים את הווליום של המואזין בכוונה, לא מבין את הערבים, אין צורך בווליום כל כך גבוהה. זה תחושה קשה ולא נסבלת". לדבריו, "החוק חשוב לכלל אזרחי המדינה, יהודים וערבים. מי שמעוניין להתעורר בבוקר לקולות מואזין גבוהים, שימצא דרכים שקטות לעשות זאת ולא חסר".

אריה אורנג', תושב פסגת זאב, אומר ל"בחדרי חרדים": "כתושב המקום המתגורר למעלה מ-15 שנה באזור, לא כל כך הציק רעש המואזין במסגדים, אך לפני כשנתיים הוסיפו עוד מסגדים וכיוונו את הרמקולים לעבר השכונות היהודיות. בנוסף, חלק מהמסגדים נמצאים בוואדי כך שהרעש וההד גובר ומהווה הפרעה".

לדברי אורנ'ג: "הכי גרוע זה בחודשי הקיץ, כאשר משאירים חלונות לאוורור, ופתאום רעש המסגדים מפר את השקט והשלווה. הילדים קמים בבהלה ובפחד ויש מקרים מסוימים שהם אף מרטיבים במיטה מהפחד".

גם משפחת פרידמן, המתגוררת בשכונת פסגת זאב, סובלת מרעש המואזין. אב המשפחה אומר ל"בחדרי חרדים": "אנו סובלים סבל יומיומי ומתמשך מהמואזין. במשך כל שעות היום כל פעם שהמואזין מתחיל זה תמיד בקולי קולות ובצעקות. השיא מגיע בלילה, כאשר בכל לילה בסביבות השעה 4 לפנות בוקר הילדים מתעוררים, בוכים ומפוחדים, מקול המואזין. שוב ושוב אנו מנסים להרגיע את הילדים ולנסות לחזור לישון, אבל הצעקות והווליום המטורף של המואזין לא מפסיק וזה פשוט בלתי אפשרי. בבוקר כולנו עייפים ומתוסכלים, וחוזר חלילה".



לדברי פרידמן: "בימי שישי בצהריים יש מרמקולי המואזין צרחות של הסתה. שומעים בין המילים "אד'בח אל-יהוד". הילדים, שרעש המואזין כבר מעורר בהם אוטומטית חרדה, מגיבים בלחץ ובפחד מטורף. אין שקט ביום ואין שקט בלילה. הווליום הוא מטורף ומשך זמן הצרחות ארוך".

פרידמן מספר ל"בחדרי חרדים" גם על המצב הביטחוני בשכונה: "אנו סובלים ללא הפסקה מירי צרורות בלתי פוסק, רעש של יריות, זיקוקים ופיצוצים גם בלילה. במרפסת ביתינו הפונה למחנה פליטים שועפט אנו מוצאים מידי פעם קליעים של רובים שנוחתים שם ובנס לא פוגעים בנו".

לדבריו, "אני חושב שהחוק הוא חשוב מאד. יחד עם זאת צריך להבין 2 נקודות אליהם החוק לא נותן מענה. 1. הסתה. החוק מדבר על הווליום של המואזין, אבל מתעלם לחלוטין מההסתות שנשמעות היטב. הם משתמשים במערכות ההגברה של המואזין כדי להסית בצורה נוראית.

"2. משך הזמן של המואזין. לפי הידוע לכולם, ולפי דברי מוכתר מבית צפפה מטרת המואזין היא לקרוא לציבור המאמינים לתפילה. זה אמור לקחת כ-2 דקות לכל היותר. המצב כיום הוא שהמואזין אורך בין רבע שעה לעשרים דקות. למיטב ידיעתי החוק במתכונתו הנוכחי אינו נותן מענה לנקודות אלו. מה עוד שהם מפעילים כמה מואזינים בהפרש של כמה דקות ביניהם. מה שבפועל קורה הוא שאנחנו מוטרדים מהם למשך זמן ארוך למדי.

"גם אם החוק כן יתייחס לנקודות שהעליתי, וגם אם החוק יעבור ברוב קולות, מי יאכוף אותו? להזכירך אני מדבר על מחנה פליטים. על מקום שכאשר המשטרה מחפשת אמל"ח או מעורבים בפח"ע הרי שזו היערכות מסובכת ומורכבת. האם מישהו מאמין שיהיה מי שיכנס לשם רק כדי לאפשר לכמה אלפי תושבים לישון בשקט? מסופקני".

דוד כהן, בחור ישיבה הלומד בישיבה ברמות, אומר ל"בחדרי חרדים": "המואזין הוא דבר המשבש את החיים של בחורי הישבה כאן. כל לילה בשעה 4 לפנות בוקר, רוב הבחורים מתעוררים לקולות המואזין ולא נרדמים. גם אטמי אוזניים לא עוזרים. זה פשוט סבל נוראי. השיבוש בשינה בלילה מביא לתסכול ביום למחרת, בכך שהבחורים לא מרוכזים ורדומים".

לדבריו, "חדרי השינה שלנו שוכנים בקרוואנים, מה שגורם לכך שרעש המואזין נשמע יותר חזק. אני שומע טענות קשות בעניין רעש המואזין גם מהישיבות הסמוכות אלינו. אני בטוח שאם המפלגות החרדיות יתמכו בחוק המואזין, הם יזכו להרבה זכויות בכך שלא נירדם בשעות הלימוד והשיעורים, ולא יווצר מצב של ביטול תורה".

כפי שדווח הבוקר ב"בחדרי חרדים", אתמול הגיעו מפגינים לביתו של שר הפנים אריה דרעי והרעישו עם מערכות כריזה, זאת במטרה לשכנע אותו לתמוך בהצעת החוק.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מאות אלפי אזרחים בישראל, באזורי הגליל, הנגב, ירושלים, תל אביב- יפו ומקומות אחדים במרכז הארץ, סובלים באופן שיגרתי ויומיומי מרעש שנגרם כתוצאה מקריאות המואזין במסגדים, רעש זה נוצר כתוצאה משימוש במערכת כריזה, המטרידה את מנוחתם של אזרחים מספר פעמים ביום, לרבות בשעות הבוקר המוקדמות והלילה".

יוזם החוק ח"כ יוגב מסביר כי "החוק המוצע מביא תפיסת עולם לפיה חופש הדת לא צריך להוות גורם בפגיעה באיכות החיים, ומציע כי בבתי תפילה ייאסר השימוש במערכות כריזה על מנת לקרוא למתפללים או על מנת להעביר מסרים דתיים או לאומיים ולעיתים אף דברי הסתה".

יצויין כי הצעת החוק כבר עלתה בוועדת השרים לענייני חקיקה בחודש מרץ 2016 ונדחתה להמשך דיון עקב אי הסכמות בועדה. כאמור, לאחר עבודה של ח"כ יוגב לגיבוש הסכמות בקרב חברי הקואליציה וחברי ועדת השרים, הצעת החוק היתה אמורה לעלות היום, אך שוב נדחתה.
מואזין רעש חוק המואזין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד