כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לאחר דיון סוער: חוק ההסדרה עבר בוועדת השרים

לאחר דיון סוער בוועדת השרים לענייני חקיקה, "חוק ההסדרה" השנוי במחלוקת אושר פה אחד לאחר תמיכת שבעה שרים, בהם גם שרי הליכוד, זאת חרף התנגדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו

(יונתן זינדל, פלאש 90)
(יונתן זינדל, פלאש 90) צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר דיון סוער בוועדת השרים לענייני חקיקה, "חוק ההסדרה" השנוי במחלוקת - המאפשר לקחת קרקעות פרטיות של פלסטינים תמורת פיצוי, אושר הערב (ראשון) פה אחד לאחר תמיכת שבעה שרים, בהם גם שרי הליכוד, זאת חרף התנגדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

השרים שהצביעו בעד חוק ההסדרה: גילה גמליאל, יובל שטייניץ, מירי רגב, זאב אלקין ואופיר אקוניס מהליכוד, ואיילת שקד ואורי אריאל מ"הבית היהודי". השרים החרדים ליצמן ואזולאי נעדרו מההצבעה.

אישור חוק ההסדרה התקבל למרות התנגדותו הנחרצת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהסביר כי אין ביכולתו להגן על החוק בבג"צ, מאחר והוא מפר את החוק הבינלאומי.

לפני אישור החוק, פרץ עימות חריף בין שר הביטחון אביגדור ליברמן ליו"ר "הבית היהודי" נפתלי בנט שדחף בכל כוחו לאישור החוק. ליברמן אמר לבנט כי הוא מונע ממניעים אלקטורליים. בנט מצידו דרש שליברמן יתנצל, מה שהביא לפיצוץ הישיבה.

מדובר בניצחון גדול לבנט ול"בית היהודי" מול ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנט אמר לאחר אישור החוק כי "מדינת ישראל החלה היום בהליך היסטורי של הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני מברך את ראש ממשלה ואת שרי מפלגתו שנשאו באחריות הנדרשת מממשלת ימין והצביעו בעד הגשמת החזון הלאומי. בנחישות ובמשילות נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו".



שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב אמרה לאחר שהצביעה בעד חוק ההסדרה כי "הצבעתי בעד. אנחנו צריכים להסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון".

בתום ההצבעה כתב השר אריאל כי "זהו. אישרנו את חוק ההסדרה בוועדת השרים לחקיקה, אבל המבחן יהיה ביום רביעי במליאה".

שרת המשפטים איילת שקד, אמרה כי "הממשלה הזאת תסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון, גם כשארגוני שמאל קיצוניים מנסים לבצע "לוחמה משפטית". הדרך להשפיע על מפת ההתיישבות ביהודה ושומרון היא בבחירות ולא בשיטה הפסולה בה אותם ארגונים נוהגים היום".

יוזמת החוק, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה בתגובה: "התקדמנו שלב נוסף בתהליך שיתקן עוול ויביא נורמליזציה למשפחות רבות המשרתות את המדינה, משלמות מיסים ובונות את ביתן כחוק. מוקדם לומר שניצחנו שכן צפויות עוד מהמורות בדרך ליצירת שוויון זכויות כלפי אותם תושבים. 50 שנה אחרי שחזרנו לשטחי ארץ ישראל כולה עושה המדינה צעד נוסף להסדרת ההתיישבות".

מנגד, ח"כ ציפי לבני תקפה את אישור החוק בוועדה ואמרה כי "מול הנזק הגדול של חוק ההסדרה צריך להתייצב ראש ממשלה, להגיש ערר ולקבוע בעצמו מתי יתקיים הדיון בממשלה. אם נתניהו נותן לזה לעבור - האחריות הבלעדית היא עליו ושום קריצה לא תעזור. חוק ההסדרה הוא נזק לשלטון החוק בבית, נזק למדינת ישראל בחוץ ומעביר מסר שכל דאלים גבר מול ראש ממשלה חלש".

ממשרד המשפטים נמסר: "היועץ המשפטי לממשלה הציג הערב לראש הממשלה ולוועדת השרים לענייני חקיקה את חוות דעתו המשפטית לגבי הצעת חוק ההסדרה, לפיה הצעת החוק מאפשרת הפקעה של קניין פרטי בניגוד לכללי המשפט הישראלי, ובאופן שאינו מתיישב עם חובותיה של מדינת ישראל לפי המשפט הבינלאומי.

"עוד מסר היועץ המשפטי לממשלה לראש הממשלה ולחברי הוועדה כי הצעת החוק אינה מתיישבת עם עקרונות בסיסיים של שלטון החוק, בכך שהיא סותרת את החובה המוטלת על רשויות המדינה לכבד את הכרעות הרשות השופטת במקרים פרטניים.

"בהתאם לכך, סבור היועץ המשפטי לממשלה כי קיימת מניעה משפטית לאשר את הצעת החוק בנוסחה הנוכחי. בהמשך לכך, עמד היועץ המשפטי לממשלה על המשמעויות שעלולות לנבוע מאישור הממשלה את הצעת החוק, ובכלל זה ביחס לבקשת המדינה מבג"ץ לדחות את פינוי עמונה".

מוקדם יותר היום, בראיון וידאו מיוחד ל'בחדרי חרדים', סיפר רב היישוב, הרב יאיר פרנק, על הרגעים הקשים העוברים עליו ועל בני המקום, וקרא למרי אזרחי. לדבריו, "התושבים לא מתכוונים לצאת מבתיהם על רגליהם". בנוסף, פנה הרב פרנק למפלגות החרדיות בבקשה שיתמכו בחוק ו"ימנעו את העוול האנושי והתורני ואת הרס בתי הכנסת, המקוואות ותלמודי התורה שבהתנחלות".
חוק ההסדרה נפתלי בנט בנימין נתניהו איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד