כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

למרות הוראת הרב ברלנד: ירידה במספר המסתננים לשכם

למרות הוראתו של הרב אליעזר ברלנד לחסידיו להמשיך ולהגיע לקבר יוסף בשכם, קצין בכיר אומר ל'בחדרי חרדים': "בחודשים האחרונים יש ירידה בכמות המסתננים"

הרב ברלנד (יונתן זינדל, פלאש 90)
הרב ברלנד (יונתן זינדל, פלאש 90)

על רקע הסתננותם של חסידי ברסלב הלילה (ראשון) לקבר יוסף בשכם, קצין בכיר בצה"ל אומר ל"בחדרי חרדים" כי ישנה דווקא ירידה חדה במספר המסתננים למקום, זאת למרות הוראת הרב אליעזר ברלנד לחסידיו להמשיך ולהגיע לציון.

"מזה מספר שנים צה"ל מנסה להגדיל את כמות הכניסות לקבר יוסף, בצורה מסודרת ומתואמת - לאפשר להתפלל בצורה בטוחה" אומר ל'בחדרי' רב-סרן אליצור טרבלסי, קצין הגנה מרחבית שומרון.

במהלך השנים האחרונות, האירוע החמור ביותר היה הפיגוע בו נרצח בן יוסף לבנת הי"ד בשנת 2011. "יש המון אנשים שאינם נוטלים אחריות למעשיהם ונכנסים לשטחי A ומסכנים את עצמם. אנחנו בסופו של דבר רוצים לאפשר כניסת אוטובוסים עם מתפללים בצורה בטוחה" הוא אומר.

לפנות בוקר היה אירוע נוסף, בו נכנסו קבוצה של חסידי ברסלב, ללא תיאום, תוך סיכון חייהם. אחד מכלי הרכב נעצר על ידי שוטרי הרשות הפלסטינית, הנוסעים נעצרו אך הנהג הצליח להימלט. לדברי טרבלסי, "חשוב לנו להבהיר שזה סכנת נפשות, חשוב שלא יקרו מקרים כאלו שוב. יש תאריכים מסודרים להם ניתן להירשם באמצעות המינהלת".

על פי הדיווחים הבוקר, שוטרים פלסטינים ביצעו ירי לעבר הרכב הנמלט ואחד הכדורים אף פגע ברכב. "מתמונות שקיבלנו זה לא נראה ירי, יתכן אבנים או גולות" אומר ל'בחדרי' קצין צה"ל. "הנושא עדיין נמצא בבדיקה".

לפחות פעם בחודש ישנה כניסה מאובטחת לקבר יוסף הצדיק בשכם. "לא זכור לי שבכניסות המסודרות והמאובטחות היה יידוי אבנים. יש המון המון כוחות, כל חטיבת שומרון מאבטחות את המסלול. אין כל סיכון להגיע במסגרת זו להתפלל" אומר טרבלסי.

"שכם הוא איזור מסוכן. יש שם הרבה מחבלים, אנחנו מבצעים באיזור לא מעט מעצרים של מחבלים, חשודים, אנו תופסים שם אמצעי לחימה ועוד".

איך בכל זאת מונעים את הסתננותם של היהודים לקבר יוסף? "אני משתדל מאוד לאפשר כניסות, וכמה שיותר. מבחינתי יש מסר מוביל אחד, 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. אסור לאדם להכניס את עצמו למקום סכנה".

לפני כשנה הורה הרב ברלנד לחסידיו להסתנן לקבר יוסף, על מנת לשפץ ולסייד את הקבר. "כולם ייקחו דליים של של סיד, ייסעו במוצאי שבת, יהיו שם ב-02:00 בלילה, ימלאו את האוטו בדליים של סיד יבש ומכלי מים, יערבבו את הסיד עם המים ויתחילו לסייד. שיצאו ארבע-חמש מכוניות ויסיידו את הקבר מחדש, ייקחו כפפות והכול", נשמע הרב אומר בהקלטה שהופצה לחסידיו, ממקום מושבו בדרום אפריקה בטרם הגעתו לישראל.

טרבלסי מסרב להתייחס ישירות לדברי הרב. "אני לא נכנס לעניינים של רבנים, רק חוזר ומדגיש כי מדובר במקום מסוכן מאוד. לפני כשלושה חודשים כמעט והיה אסון בעקבות הסתננות", אומר הקצין, שמתכוון לאירוע בו כ-60 חסידי ברסלב הסתננו לשכם עם אוטובוס ערבי, כדי להתפלל להצלחתו של הרב ברלנד לאחר שמעצרו הוארך עד תום ההליכים.

כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', כאשר התקרבו החסידים לאזור קבר יוסף הצדיק סמוך לשעה 3:30 בלילה, האוטובוס הותקף באמצעות אבנים בעיקר מצד פלסטינים, אך ייתכן גם מצד המשטרה הפלסטינית. החסידים עזבו את האוטובוס ונעו רגלית ברחובות שכם. בכל העת בה החסידים מטיילים רגלית, התנהלו באזור קרבות ירי בין חמושים לבין המשטרה הפלסטינית. בדרך נס, רק אחד הנוסעים נפצע באורח קל מאבן שפגעה בפניו, שישה נוספים נפצעו קל משברי זכוכיות והשאר לא נפגעו כלל.

כוחות צה"ל גדולים הוקפצו לאזור על מנת לחלצם ואיתרו את הנוסעים כשהם צועדים רגלית ברחובות שכם המסוכנים. הקבוצה כולה שמנתה כ-60 בני אדם עוכבה על ידי צה"ל והועברה למשטרת ישראל, 32 מהחסידים נעצרו לחקירה במחוז ש"י. כשעה לאחר תחילת האירוע, בסמוך לשעה 4:30, חולצו כולם.

לדברי הקצין, "יש בשנים האחרונות ירידה דרסטית בכמות המסתננים, וכתוצאה ישירה גם בכמות הנפגעים. בחמישת החודשים האחרונים היה פצוע אחד בלבד". הוא מתייחס גם לשמועות על ירי שמתבצע מידי פעם לעבר הנכנסים ואומר חד משמעית "בשני האירועים האחרונים אנחנו יודעים בוודאות שלא בוצע ירי לעבר המסתננים. כאמור, לגבי מה שקרה הבוקר, זה עדיין בבדיקה".

כפי שדווח מוקדם יותר היום ב'בחדרי', בית משפט השלום בפתח תקווה שחרר את ארבעת חסידי ברסלב בתנאים מגבילים, שנעצרו הבוקר בחשד לכניסה לשטח סגור והפרת הוראה חוקית. הארבעה שוחררו בתנאים של הפקדה כספית, ערבויות והרחקה משטחי אוגדת יהודה והשומרון למשך 10 ימים.
קבר יוסף שכם הרב אליעזר ברלנד אליצור טרבלסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד