כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

'מזוודת הפוטבול' ו'הספר השחור': כך יהפוך טראמפ לאיש החזק בתבל

מי האיש שלוחץ על הכפתור במקרה של מלחמה גרעינית, האם בכלל יש כפתור כזה, מהו תיק "הפוטבול", מה כולל בתוכו "הספר השחור" ואיך הגיב אובמה כשנחשף לראשונה לסודות הגרעין • הצצה נדירה אל תהליך העברת הסודות המסווגים לטראמפ

הנשיא ברק אובמה והנשיא הנבחר טראמפ (רויטרס)
הנשיא ברק אובמה והנשיא הנבחר טראמפ (רויטרס)

מי האיש שלוחץ על הכפתור במקרה של מלחמה גרעינית, האם בכלל יש כפתור כזה? מהו תיק "הפוטבול" ומה כולל בתוכו "הספר השחור" עם החומר המודיעני החשאי שהנשיא הנבחר יצטרך ללמוד לפני השבעתו. הצצה נדירה אל הסודות החשאיים של המודיעין האמריקני ותהליך העברת השלטון, בו הנשיא הנבחר לומד לראשונה את הסודות הכמוסים ביותר.

במהלך קמפיין הבחירות היו רבים, בהם כל הנשיאים האחרונים של ארה"ב - ברק אובמה, ג'ורג' בוש הבן, ביל קלינטון וג'ורג' בוש האב - שחזרו ואמרו, בגרסאות כאלו ואחרות, שמועמד המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ, אינו כשיר לכהן כנשיא ארה"ב.

הילרי קלינטון חזרה ושבה על האזהרה על כך שטראמפ לא ראוי ולא כשיר להיות האיש שיקבל את סודות הגרעין של ארה"ב, ויותר מכך, לקבל לידיו את הכוח להשתמש בו, זאת על רקע סדרה של התבטאויות חסרות אחריות של טראמפ.

אלא שלמרות הכל, טראמפ ניצח בבחירות והוא ישמש כנשיא ארה"ב, אם אוהבים את זה ואם פחות. בשל כך, ה"ווישנגטון פוסט" מפרסם הצצה נדירה לדרך בה מועברים הסודות הכמוסים ביותר לנשיא הנבחר.

בעיתון נכתב כי אחד השלבים החשובים ביותר של העברת השלטון לנשיא הנבחר כולל תדריכים על יכולות המודיעין של ארה"ב, מבצעים חשאיים, כמו גם תדרוך על הסמכויות שיש לנשיא על התוכניות של הצבא, במיוחד על התוכניות להשתמש בנשק גרעיני, כך על-פי גורמים רשמיים.

על פי הדיווח, מדובר בפרטי הפרטים של הסודות החשאיים ביותר של סוכנויות הביון של ארה"ב. העיתון מספר כי בשנת 2008, כשהנשיא ברק אובמה קיבל תדרוך מודיעיני רגיש במתקן מאובטח בשיקגו, הוא התלוצץ כי "מזל שיש כאן סורגים על החלונות, אחרת הייתי קופץ".

בביקורו של טראמפ בסוף שבוע שעבר בבית הלבן, כבר החלו התדרוכים הביטחוניים, אבל את "הסודות החשאיים ביותר שלנו" כפי שניסח זאת הנשיא אובמה, יקבל טראמפ במהלך השבועות הקרובים.

ראש ה-CIA גצילום: ראש ה-CIA ג
ראש ה-CIA ג

בתדרוך הביטחוני הראשון יקבל טראמפ סקירה נרחבת על היכולות המודיעיניות של ה-CIA, על הנפשות הפועלות, הכולל את שמותיהם של העובדים, כולל סוכנים שפועלים מחוץ לארה"ב, ואשר מקבלים משכורות עתק. עד עתה לא בקשו נשיאים לדעת את שמות העובדים בחו"ל, אבל בסמכות הנשיא לבקש לדעת את שמותיהם.

הנשיא יקבל גם תדרוך על מקורות מודיעין אנושי ועל השיטות שבאמצעותם ניתן להגיע למידע קריטי בשעת חירום, כמו גם טווח היכולת של ה-CIA לצותת לאמצעי תקשורת ברחבי העולם, לסנן אותו ולשמור אותו זמין לפענוח בשעת הצורך.

מדובר בתוכניות חשאיות ביותר, ארוכות טווח, שהמידע עליהם הוא חסוי ביותר, עד כדי כך שהנגישות למידע היא באמצעות קודים מיוחדים. מדובר בתוכניות למתקפות אוויריות, כאלה ואחרות. טראמפ ילמד שהנשיא הוא הלקוח בעל העדיפות הגבוהה ביותר ב-CIA שמחויב לספק לנשיא את כל המידע שהוא דורש.

התדרוך השני יעסוק בפעילות החשאית (מאחורי הקלעים) של ה-CIA ברחבי העולם, שנועדו לשנות תהליכים פוליטיים או צבאיים בחו"ל. פעולה זו כוללת גם התערבותה של אמריקה בסיכול תהליכים צבאיים או פוליטיים המתנהלים בארצות השונות, בעלי אינטרס גבוה לארה"ב. לפי הדיווח, מדובר בלפחות 12 מדינות ברחבי העולם.

ה"התערבות" מאחורי הקלעים מתבצעת באופנים שונים, כשאחת הדרכים היא, לחזק את המפלגה או הגוף החלש, שאמריקה מעוניינת או חושבת שחיזוקו יביא תועלת למדיניותה. כך למשל תזרים ארה"ב בחשאי נשק לקבוצות שונות במטרה לעצור רצח עם, או תעביר כספים לאופוזיציה הפוליטית או למורדים במטרה לעצור את הטרור, או כספים למפלגה מסוימת שמתמודדת בבחירות במדינה מסוימת במטרה להביא לניצחונה ולהביס את המועמד או המפלגה שאינה משרתת את האינטרסים האמריקניים.

לפי החוק האמריקני עובר הנשיא הנבחר על כל הנהלים השייכים לקשר שבין ה-CIA והנשיא, ולפני השבעתו עליו לאשר את ההתנהלות, או לשנות אותה. טראמפ יצטרך ללמוד את כל החוקים שהשתית הנשיא אובמה ולהחליט אם להמשיך אותם או לשנותם. החוק האמריקני מאפשר לנשיא לשנות חוקים הנוגעים ל"חשאיות", או ליזום תוכניות חדשות כפי הבנתו, אך עליו ליידע קדם את הסנאט ואת "וועדת השמונה" - הוועדה המיוחדת לענייני הביון האמריקני, המורכבת משני ראשי המפלגות הגדולות בסנאט ובקונגרס, יושבי הראש ובכירים בקהיליית המודיעין האמריקני.

בין המטלות החשובות ביותר של השירות המודיעיני הן פעולות שנועדו למנוע ממדינות את היכולת לייצר נשק גרעיני או להשתמש בנשק גרעיני נגד מדינה אחרת. פעולות נוספות אחרות נוגעות למתקפות סייבר חשאיות או לפריצה למערכות מחשוב של ממשלות זרות.

טראמפ יקבל גם מידע מפורט על פעילותו של ה-FBI בסיכול הטרור בארה"ב. תדרוך חשוב נוסף שיקבל טראמפ יהיה בנושא התוכניות למלחמה גרעינית ומתי ללחוץ על הכפתור (אין כפתור כזה) תיק "הפוטבול" המפורסם, התיק החשאי השמור ביותר בעולם.

התיק הרגיש והשמור ביותר בארה"ב מכונה תיק "הפוטבול". הגישה לתיק הזה היא בידי העוזר הצבאי של הנשיא. התיק כולל קודים צבאיים של הוראות שימוש בנשק גרעיני. תיק "הפוטבול" כולל גם את "הספר השחור", ספר שבו 75 עמודים של הוראות למצבים ותוכניות שבהם יהיה צורך להשתמש בנשק גרעיני נגד רוסיה, או סין.

שני גורמים רשמיים אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי הספר השחור יורד לפרטי הפרטים של השימוש בנשק גרעיני, עד כדי ציון מספר הנפגעים הפוטנציאלי בשימוש בנשק גרעיני, מספר המגיע למיליון נפגעים, ובמקרים אחרים יכול להגיע ל-100 מליון נפגעים. גורמים רשמיים שעסקו באפשרויות השימוש הנשק גרעיני העידו שהמידע המדויק החשאי שמופיע ב"תיק השחור" מזעזע ומפחיד.

גורמים רשמיים בבית הלבן מעידים כי רבים מנשיאי העבר של ארה"ב בקשו לדלג על התדרוך בעניין השימוש בנשק גרעיני והותירו אותו בידי העוזר הצבאי. התדרוך בנושא הנשק הגרעיני נועד לאפשר לנשיא להחליט מידית (בזמן חירום כאשר אין אפילו זמן להיוועץ עם הדרג הצבאי או הביטחוני) על שימוש בנשק גרעיני.

טראמפ יקבל גם דיווח מפורט מהפנטגון על פעילויות צבאיות עכשוויות כגון המלחמה המתמשכת באפגניסטן, פעולות נגד המדינות האסלאמיות הקיצוניות, ופעילויות מבצעיות נוספות של הפנטגון במדינות מחוץ לארה"ב. בשנת 2008, לאחר שהנשיא אובאמה קיבל את התדרוכים השונים, הוא אמר לאחד מיועציו הקרובים "אני מקבל לידי עולם שיכול להתפוצץ ולהימחק בכל רגע נתון בכמה וכמה אופנים ויהיה לי מעט מאוד כוח, או כלים, למנוע קטסטרופה כזו".

ואת כל זה כאמור יקבל לידיו טראמפ בשבועות הקרובים, מה שיהפוך אותו לאיש החזק בעולם, האיש שיודע את הסודות הכי מסווגים של המעצמה הגדולה בתבל. ועם המחשבה הזו, אזרחי העולם יצטרכו ללכת לישון כל לילה במהלך כהונתו. מפחיד? תלוי את מי שואלים.
דונלד טראמפ ברק אובמה סודות צבאיים CIA

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד