כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

סוד ההצלחה: האמונה בחינוך

כדי להצליח בחינוך - יש לנטוע את האמונה ואת התחושה בילדינו - כבר בתחילת דרכם, שאכן בסופו של יום הם יצליחו

אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)
אילוסטרציה (נתי שוחט, פלאש 90)

ידוע הכלל שכדי להצליח עליך להאמין במה שאתה עושה ופועל, לא רק לפעול להשקיע ולהזיע, אלא 'להאמין' שאכן בס"ד תצליח במה שאתה עושה. הרציונל נכון ותקף לגבי כל דבר ועיסוק, יהיה כאשר יהיה, ובמיוחד כאשר אנו מנסים לפעול בתחום החינוך והקניית ערכי חיים נאותים.

וזאת למה? כי כאשר אנו מדברים על חינוך אנו בעצם מתכוונים לתהליך מתמשך, לתהליך הכרוך ומותנה בשלבים ושלבי שלבים כמעט בלתי סופיים... כי למתי אנו מחנכים? אנו הרי מחנכים למען העתיד. למען העתיד הקרוב או הרחוק, כאשר אנו מחנכים, אנו מתכוונים להכות שורשים ולחרות בתודעת ילדינו ערכים ותובנות אשר יהוו את היסוד והתמך להתהלכותו האנושית והאינטלקטואלית במשך כל ימי חייו.

בהיות שאלו הם פני הדברים, הרי שדרוש לנו אורך נשימה, התמדה ועקביות, את אלו לא ניתן לספק לאורך זמן בלי אמונה איתנה ובלתי ניתנת לערעור בצדקת דרכינו ובתוצאות פעולותינו אשר יבואו ויופיעו בהמשך.

ישנם תהליכים ותכני ערך אשר התוצאות יופיעו וייראו רק לאחר זמן רב, תלוי כמובן בכישורים האינטלקטואליים של הפרט, כמו למשל כאשר אנו מלמדים את ילדינו פרק בגמרא, או אפילו בלימודי חול כמו 'לוח הכפל' וכדומה. התוצאות בוודאי יופיעו במלוא הדרן בבוא העת, אבל עד אז... עלול לעתים לקחת זמן רב, ולכן כל כך דרושה 'אמונה' ותקווה שאכן נגיע לגמר המיוחל.
האמונה נדרשת לא רק לנו 'ההורים והמורים' אלא גם ואולי בעיקר לתלמידינו מחמדינו. חייב להיות מצב בו 'הם' מאמינים בתוצאות ההשקעה 'שלהם '.

לכן בתכלית: מאוד מומלץ לספק את ה'אמונה' ואת התחושה לילדינו כבר בתחילת דרכם, לא רק להגיד ולהטיף להם מה לעשות, אלא בעיקר לנסוך בהם את האמונה האיתנה שאכן בסופו של יום הם יצליחו לברך על המוגמר מתוך תחושות סיפוק והנאה ברמות גבוהות ביותר.

הבה ונזכור, הרבה יותר חשובה הדרך והאופן בו נעשים הדברים מאשר התוכן, וזאת למרות שהתכנים הם חשובים כמובן ובעיקר כאשר מדובר בתכני ערך תורניים וממקורות הנצח של עם ישראל, אך עדיין אנו חייבים הרבה יותר להתחשב בסיכויים שבהפנמתם, הרי זוהי המגמה העיקרית בחינוך: להביא לידי כך שתלמידנו ומחמדינו הי"ו יירכשו ויפנימו את התכנים ולא שהם 'יעברו' איכשהו את השלבים הנלמדים מבלי שזה ישפיע עליהם באופן מובנה ומופנם.

הרב שלמה מיכאל בוקשפןצילום: הרב שלמה מיכאל בוקשפן
הרב שלמה מיכאל בוקשפן

בשלב זה עלינו להתחבר לעוד נקודה חשובה לאין ערוך, והיא: חלוקת המשימה הסופית לחלקים קטנים ברי השגה, הוי אומר, עלינו לפרק את המשימה ואת התוצאה הסופית לחלקים קטנים יותר, לתחנות ביניים, וזאת כדי להיווכח לעתים קרובות בהישגים המרשימים שהשגנו עד כה, ולשאוף מהם כוח ואנרגיה מעודדת לגבי ההמשך.

ההיווכחות העובדתית בשטח העשייה – ולא רק בתיאוריה יש בה כדי לנסוך תקווה ואמונה ולשריין עוד יותר את רצינות עמלינו לקראת ההישג הסופי המיוחל.

מתוך ניסיוני זה למעלה משלושים שנות עיסוק עקבי בתחום אבחון קידום הלמידה ושיפור ההתנהגות, נוכחתי אין ספור פעמים בתועלת הכבירה של הבלטת הישגי הביניים ההולכים ומצטברים ככל שהתהליך מתמשך.

ואכן מומלץ בחום לציין במוחשות, בצבע ובדרמה, את ההישגים ההולכים ומצטברים, כדאי אפילו לסמן ולכתוב אותם באופן בולט הנראה לעין, תוך שאנו מעודדים לעוד ועוד כהנה וכהנה הישגים שילכו ויתווספו ככל שהזמן והתהליך יתקדם.

מפורסם הוא הפתגם האלמותי: 'תמונה אחת שווה אלף מילים'. במשקל זה נוסיף ונקבע: הבלטה אחת של הישג שווה אלף דרבוני מילים ומיליון הטפות ונדנודים.

הרב בוקשפן הינו מאבחן דידקטי מוסמך ומתמחה בקידום למידה ושיפור התנהגות. מחבר הספר "עלה והצלח". ייסד וניהל מספר מוסדות חינוך
הצלחה בחינוך הרב שלמה מיכאל בוקשפן הישגים ילדינו אמונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד