ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

אין דבר כזה 'שמאל חרדי'

אם תהיתם למה החרדים עם טראמפ: למרות מה שמנסים לצייר פעילי השלום החרדים: דת ואידיאולגיה שמאלנית לא הולכות ביחד • אין דבר כזה 'שמאל חרדי'

תומכי טראמפ חרדים. צילום: קובי הר צבי
תומכי טראמפ חרדים. צילום: קובי הר צבי

לבריאות שיהיה לכל פעילי השמאל החרדי, אלו שנתמכים על ידי קרנות שמאל או מתכננים את דרכם הפוליטית על האלקטורט השמאלני-חרדי וסתם לכל מי שממלא את חייו בפעילות חברתית בנושא השלום. מפרגן לכל אחד ואחד מהם. למה לא. הם אנשים טובים. מכיר אותם. לכולם יש את הזכות להתפרנס ולממש את עצמם. לכל אדם. חרדי או חילוני, שמאלנים וימנים.

יחד עם זאת חשוב שידעו לפני צאתם לדרך עובדה אחת פשוטה: אין חיה כזאת שמאל-מדיני-חרדי. (כלכלית החרדים הם שמאל קיצוני. אבל בטקסט הזה המונח שמאל מתייחס רק לשמאל מדיני ביטחוני.)

יש חרדים פוסט ציוניים, יש חרדים אנטי ציוניים ויש חרדים ציוניים, אין חרדים שמאלנים. סאטמר ונטורי קרתא הם אנטי ציוניים, למשל. הפלג הירושלמי, הם פוסט ציוניים (עד שתהיה להם נציגות בכנסת) והמיינסטרים החרדי (זה כבר לא סוד)-פרו ישראלים. אוהבי ישראל. תקראו לזה ציונים? לא בהכרח. יש הבדל בין ציוני לפרו-ציוני.

בנוסף, נניח בצד את העובדה שאם תשלפו עשרה חרדים באמצע תפילת מנחה מזיכרון מוישה ועשרה מאיצקוביץ ומשאר השטיבלאך בכל ריכוז חרדי בארץ, גברים ונשים כאחד ותשאלו אותם מהי דעתם על השמאל, כולם יענו: "המרחם על אכזרים סופו להיות אכזר על רחמנים". ושהנצחון של טראמפ היא לא פחות מנס. כי את זה אפשר לתקן על ידי הסברים שונים ומשונים כמו: "טראמפ לא הטלית הכי תכלת בטליתניה או "לא כל הערבים אכזרים" ואו "אנחנו מרחמים על עצמנו. לא עליהם"

זה הרבה יותר פשוט מזה: הדי אן איי של השמאל -(בישראל) הם פשרות ליברליות, חופש ושוויון, או כך לפחות נדמה. הדי אן איי של הדת - בדיוק ההיפך. אין פשרות, בוודאי לא חופש. (שוב, בטרמינולוגיה שלהם) הדי אן איי של החרדי, מלבד שטריימל, מיני ווען וסקודה אוקטביה - היא דת. הי לכם אוקסימורון: שמאל חרדי.

נהוג לומר שבחיים לא הכל שחור לבן, במקרה הזה, גם אלו שנוהגים לומר זאת, דהיינו, 'הפעילים החברתיים' יודעים שאצל החרדים זה כן שחור לבן. ליטרלית ומטאפורית.
שמאל חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד