ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

צעד שני, בחירה טובה

לאחר התלבטויות אינספור התקבלה ההחלטה והמקצוע נבחר. האם בחרנו נכון? - מאמר שני בסדרת טיפים מקצועיים באדיבות מרכז 'כיוון'

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי

ברוך, תושב ירושלים בן 42, ערך לעצמו חזון תעסוקתי בנוי לתלפיות בעקבות הצורך הדחוף שלו בהגדלת הפרנסה. משכורתו כמזכיר בתלמוד תורה היתה דלה, והוא ביקש למצוא מקצוע אטרקטיבי אחר. הוא בחר בהסבה מקצועית משמעותית- בניה ועיצוב בגבס. רמת השכר הפוטנציאלית במקצוע זה יכולה להכפיל את משכורתו ולזאת בדיוק הוא זקוק. מגובש היטב בעמדתו קבע ברוך פגישה עם נציג ממרכז 'כיוון', במטרה לברר על קורס הגבס הקרוב ולהירשם אליו. אבל הפגישה זרמה לכיוון לא צפוי: עוד בטרם נרשם לקורס ביקש היועץ לשוחח איתו על בחירתו במקצוע. לאחר שיחת בירור הציב בפניו היועץ שיקולים חדשים: האם אכן תתאים למקצוע פיזי, בו העבודה מתבצעת בין השאר באתרי בניה? ובנוסף, התרגלת במשך שנים לעבוד מול אנשים, האם תהנה גם מעבודה יחידנית בחברת לוחות גבס?

ברוך הבין כי אכן מדובר בשיקולים חשובים וביקש לדעת כיצד יוכל ללמוד במדויק על התאמתו למקצוע. יועץ התעסוקה הפנה אותו לאבחון ממוחשב. ומאז הכל היסטוריה: האבחון העלה כי לאופיו של ברוך אכן חשובה עבודה בחברת אנשים, מלבד זאת- התבררו תכונות וכישורים שלא הכיר בעצמו, כמו שליטה גבוהה בפרטים ויכולת תכנון טובה לצד תכונת חברותיות בולטת. לאחר פגישה מסכמת נבחר סוף סוף המקצוע הנכסף: ייעוץ משכנתאות. מקצוע שהביא לידי ביטוי את מגוון יכולותיו והעדפותיו הידועות והסמויות. כיום, ממקומו במשרדו כיועץ משכנתאות עצמאי, הוא מודה לקב"ה על שליחיו הנאמנים שהביאוהו לבחירה הנכונה והמוצלחת.

שלב בניית החזון התעסוקתי הוא אכן שלב משמעותי ומאתגר בבחירת מקצוע. לאחריו השלב המתבקש בחלק מהמקרים הוא בחירת מקום לימודים המתאים למקצוע הנבחר. אולם רגע לפני, זהו זמנו של שלב הביניים: בדיקת מידת התאמתנו למקצוע אותו בחרנו. כשם שמובן מאליו כי רק מי שדייקן, חד עין ובעל יכולת סיזיפית מסוגל להיות חייט, כך גם בכל מקצוע אחר. כיום, עולם המקצועות עשיר ורב גוני, והתאמה ספציפית לכל מקצוע צריכה להיות מדויקת ופרטנית יותר.

מדוע זה חשוב? את הקלישאה 'העבודה היא חיינו' כולנו מכירים. ואכן, המקצוע בו נבחר עתיד בעזרת השם ללוות אותנו שנים ארוכות, בעבודה יומיומית שתהווה חלק בלתי נפרד מחיינו. כדי שהמקצוע הנבחר יניב את פירותיו, בעל המקצוע מוכרח להיות מסופק מן העבודה, לחוש מחובר אליה ולבצעה עם כל הכלים העומדים לרשותו. כל זה יתכן רק כאשר אותו מקצוע יותאם לו אישית. רבים עושים הסבת מקצוע רק משום שלא מצאו סיפוק והנאה בעבודתם הקודמת, ומיהרו לבחור בה בשל אילוצים שונים או לא התעכבו על התאמה מרבית למקצוע, דבר שמתברר כהפסד לטווח הרחוק. אדם המחפש עבודה רק כדי להגדיל את הכנסותיו, לדוגמא, עלול להשתכנע במהירות מהצעת העבודה הראשונה שתציע לו שכר גבוה, אבל לא תדע לספק את צרכיו האישיים האחרים. התוצאה הראשונית היא אכן הכנסות גבוהות יותר כפי שציפה, אך אם המקצוע לא מותאם לאופיו כראוי- תבוא השחיקה מהר מאד.

איך מדייקים את התאמת המקצוע? כיום מקובל מאוד להיעזר בשירותיהם של אבחונים תעסוקתיים מתקדמים. אבחונים אלו נחלקים לרמות עומק שונות: החל מאבחון עצמי מול מחשב של מכונים מובילים כמו פיל"ת, אדם מילא ועוד, המשך בפגישות יעוץ אישיות עם יועץ תעסוקתי מקצועי, ועד סדנאות קבוצתיות מקיפות העומדות על עיקרי הדברים, כמו חולשות וחוזקות ספציפיות. האבחונים הממוחשבים מקיפים את תכונות האישיות, הנטיות התעסוקתיות והכישורים של הנבחן, באמצעות סדרה של שאלות, תרגילים ומשימות שונות. את תוצאות האבחון מקבל היועץ התעסוקתי שמפענח אותן יחד עם הנבחן ויודע להמליץ על המשך הדרך הרצויה פעמים רבות עשויים הנתונים להפתיע את הנבחן. פונה שלא ידע על כישוריו בתפיסה מרחבית מגלה לפתע כי לימוד אדריכלות יכול בהחלט להיות אופציה מצוינת. פעמים שהתוצאות שוללות אפשרויות אחרות שעלו. כשמתגלה, למשל, שהנבחן נוטה להיות מובל וכנוע ועבודה כאיש מכירות הדורשת נחישות ועקביות אינה מתאימה לו.

ההשקעה בתהליך אבחוני מותאם היא השקעה משתלמת ללא ספק. מכלול פרטים אלו שיותאם ליכולותינו ושאיפותינו באופן אישי, יהיה בעז"ה המשוואה הנכונה והמנצחת לתעודת מקצוע אפקטיבית שתוביל אותנו למקום עבודה בטוח, כמו שרצינו. לאחר השתדלות זו נוכל להיות בטוחים כי עשינו ככל יכולתנו עבור הבחירה הנכונה. נציגי מרכז 'כיוון' ישמחו לסייע בבחירת המקצוע הנכון ביותר בכל הכלים העומדים לרשותם, ולהעניק מענה לכל שאלה או בקשה. ניתן לקבוע פגישה במרכז 'כיוון' בטל': 02-645-6222.
כיוון הכוונה תעסוקה מקצוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד