י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בלעדי • "מי שמשכיר דירה לערבים חייב בנידוי" • המכתב המלא

50 רבנים חתמו על מסמך המנדה מי שמשכיר דירתו לערבי • אתר 'בחדרי חרדים' מציג: המסמך המלא המנמק את הסיבות לנידוי החמור • וגם: ראיון בלעדי עם יוזם העצומה

יהודים וערבים. תמונת ארכיון
יהודים וערבים. תמונת ארכיון

מכתב הרבנים נגד השכרת ומכירת דירות לערבים בארץ ישראל הצליח תוך שעות ספורות מאז פרסומו לעורר סערה גדולה בצמרת הפוליטית והרבנית.

על המכתב המתפרסם לראשונה הערב (ג') ב'בחדרי חרדים' חתמו כ-50 רבני ערים ובו הם מפרטים את חומרת ההשכרה לערבים תוך שהם מציינים בתוכו את הסיבות לאיסור החמור.

חלק מהסיבות אותן מפרטים הרבנים, זאת ירידת הערך של דירות השכנים בשכונה בה משכירים התושבים לערבים.

סיבה נוספת אותה מציינים הרבנים במכתב היא סיבת התערובת וההתבוללות של הציבור היהודי בארץ יחד עם הציבור הערבי.

במכתב נוקטים הרבנים בלשון חריפה ומצטטים בין היתר את לשון הרמב"ם והשו"ע בו נכתב כי אדם שמשכיר את הדירות לערבים חייב בנידוי והנזק שהוא מביא לשכניו הוא גדול מאד.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי פעיל חרוץ במאבק נגד השכרת הדירות ומקרובו של הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת שחרץ את חותמו במאבק הסתובב בימים האחרונים בביתם של הרבנים והחתימם על נוסח המכתב.

בשיחה מיוחדת הוא מספר: "היו מספר רבנים שלא חתמו, מחשש ל"מה אנשים יגידו",או רבנים בערים מעורבות שהודו בפה מלא,שהםחוששים משכניהם הערבים. ברור שיש למכתב כזה השלכות, והיו רבנים שהעדיפו לא לחתום אבל הם הזדהו עם המאבק.

"חובה להדגיש כי אם יש מקום פנוי בארץ ישראל שזאת ארץ ששייכת לעם היהודי חייבים שהמקום הזה יילך ליהודי ולא לגוי או ערבי, ואנחנו חייבים לתת על כך דגש ואפילו להילחם על כך במיוחד כשמדובר בחובת התורה וההלכה".

במהלך השיחה מספר הפעיל בפליאה רבה כי הוא שמח לאחרונה לגלות ש"במאבקים מסוג אלו, המצריכים את אחדות העם, ניתן לראות את השיתוף פעולה בין הזרמים השונים ושכבות האוכלוסייה השונות. במכתב יש גם רבני ערים מכל הזרמים דתי לאומי,ליטאי,חסידי וספרדי, וזה בהחלט ראוי לציון.

סיבה נוספת שמסר אותו פעיל שאינה פחות חשובה,זו התנגדות מוחלטת לנסיון להתערב בפסיקת הרבנים,ולסתום את פיותיהם ,ולהגיד להם מה לפסוק ואיך לפסוק ,תוך כדי איומים בחקירות משטרה,בתי משפט ופיטורים,דבר שאינם מעיזים לעשות לדתות אחרות,ובעצם להגיד לאותם גורמים עד פה.

מוקדם יותר הערב, התבטא רה"מ בנימין נתניהו בעניין המכתב ואמר: ""איך היינו מרגישים אם היו אומרים לא למכור דירה ליהודים, היינו מתקוממים, ואנחנו מתקוממים כשאומרים זאת במחוזות שכנים. אסור שדברים כאלה ייאמרו, לא על יהודים ולא על ערבים. אסור שהם ייאמרו בשום מדינה דמוקרטית, ובמיוחד לא במדינה יהודית ודמוקרטית שמכבדת את המוסר של מורשת ישראל והתנ"ך. על כן, מדינת ישראל דוחה את הדברים הללו על הסף".

התבטאותו של רה"מ לא הייתה היחידה בצמרת הפוליטית, גם שר הרווחה, בוז'י הרצוג ושר החינוך, גדעון סער התבטאו בנושא, במהלך חידון התנ"ך שהתקיים בירושלים.

מלשכת הרב הראשי, הרב מצגר נמסר הערב ל'בחדרי חרדים' כי הרב לא מביע תמיכה במכתבם של הרבנים וזאת בגלל הסיבה כי לנושא יש היבטים רבים מלבד ההיבט ההלכתי וכי חייבים לתת עליהם את הדעת.






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד