ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הקרב על ייצוג הרב ברלנד: מאבקי שליטה בכספי חצר שובו בנים

הסאגה סביב הרב ברלנד לא עוצרת • פרסום ראשון ב'בחדרי'; עורכי דינו של הרב מבקשים מביהמ"ש: שחרר אותנו מהייצוג • 'בחדרי חרדים' משרטט את המאבק על כספי חצר שובו בנים שהביא לקרב על הייצוג • מי ירוויח, מי יפסיד והאם הסדר הטיעון בפתח

הרב ברלנד. צילום: גדעון צנטנר, וואלה! NEWS
הרב ברלנד. צילום: גדעון צנטנר, וואלה! NEWS

הסאגה הבלתי נגמרת סביב הרב אליעזר ברלנד לא עוצרת לרגע: כפי שדווח לאורך כל התגלגלות הפרשה ב'בחדרי חרדים', סביב הרב מתחולל כל העת מאבק איתנים על השליטה בכספי חצר שובו בנים. כעת, הגיע המאבק לשיאים חדשים סביב שאלת הייצוג המשפטי לרב עם סדרת מכתבים של הרב, חלקם סותרים זה את זה בשאלת הייצוג.

כזכור, לאחר שביום שני החליט הרב לפטר את עורכי הדין רחל תורן ואביגדור פלדמן, ולמחרת חזר בו וחוזר חלילה, שלחו בשעות האחרונות (רביעי) שני עורכי הדין בקשה לבית המשפט בה הם מבקשים שישחרר אותם מהייצוג. כך נודע ל"בחדרי חרדים".

"אין לנו כוונה ליטול חלק ב'קרקס' המבזה" מסר ל'בחדרי' עו"ד פלדמן. במידה ובית המשפט יקבל את בקשתם, עו"ד אפרים דמרי הוא זה שייצג את הרב מעתה ואילך. ל"בחדרי חרדים" נודע עם זאת, כי השופט עוד טרם השיב לבקשה.

"הבנו שהוא לקח עורך דין אחר שביקש שנצא מהייצוג, אז נצא" אומר הערב ל'בחדרי' פרקליט הצמרת עו"ד אביגדור פלדמן. "אין לנו כוח יותר למערבולת הזו", כשהוא מתכוון לכניסתו של עו"ד אפרים דמרי לתיק על ידי בני משפחת הרב. "זו לא השיטה שלנו ולא הסגנון שלנו, אין לנו רצון להתמודד עם זה" הוסיף.

הדרמה סביב ייצוג הרב - סיקור נרחב ב"בחדרי חרדים":
חשיפה: מה גרם לרב ברלנד להודות באישום?
הדרמה המשפטית: הרב ברלנד חזר בו מפיטורי עורכי דינו
נחשף: כך פיטר הרב ברלנד את פרקליטיו
הסדר טיעון? מאבק בין פרקליטי הרב ברלנד

הקרב סביב ניהול התיק המשפטי של הרב נוגע למעשה "ליום שאחרי" - מי יהיה זה שישאר בשליטה על ביתו וקירבתו אל הרב, שכידוע תורמים רבים ממשיכים להזרים תרומות וכספים למקרי צדקה שהרב מפנה אליהם.

במרוצת השנים האחרונות, והלכה למעשה כל פרוץ הפרשה המסעירה, החלה סביב קרב השליטה על הרב. חלק מקרובי המשפחה התמרדו על כך שהבן ונכד הרב - הרב נחמן ברלנד ובנו נתן - הם אלו שניהלו את החצר, שיחררו הקלטה חסויה שגרמה לסערה ולהתפרקות הקבוצה שניהלה את הקהילה.

כזכור, הרב יצא לגלות בצפון והקהילה סערה. למעשה, עד היום משוכנעים בקהילה כי כל התלונות שהוגשו נגד הרב אשר הבשילו לכתב אישום, הגיעו בעקבות פעילות חתן הרב, צבי צוקר, שהתנגד לשליטת הבן והנכד.

גם במרוצת שהותו במדינות שונות בחו"ל התחוללו מאבקים רבים סביב השליטה, ובכל תקופה, ולמעשה בכל מדינה כמעט, היתה קבוצה אחרת שהצליחה להשיג את קירבת הרב. בקרב החסידים, שאלת השליטה על סביבת הרב, חשובה ומעסיקה אותם תדיר.

גם המאבק הנוכחי, סביב שאלת הפרקליטים הוא למעשה סביב נושא זה. מי ינהל את תיק הרב, מי ישלוט על הקורה מסביב, ומי יהיה זה שינהל את חצר הרב לאחר שחרורו.

בימים האחרונים ישנן התפתחויות סותרות בכל כמה שעות - ורק ההכרעה בבית המשפט, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', היא זו שתקבע מי מייצג הרב.

אז איך הפרשה הגיעה למצב הביש? כך התרחש הזיגזג: בסוף השבוע שעבר שכרה משפחת הרב את שירותיו של עו"ד אפרים דמרי. ביום שני פיטר הרב את עורכי הדין רחל תורן ואביגדור פלדמן. אתמול חזר בו הרב ומינה אותם מחדש. היום הרב שוב פיטר את עורכי הדין הוותיקים והערב כפי שמתפרסם כאן לראשונה, הם הגישו בקשה לבית המשפט על רצונם לעזוב את התיק.

נכון לשעת כתיבת שורות אלו, מחר בשעה 14:30 צפויים להגיע לבית משפט השלום בירושלים עו"ד רחל תורן שייצגה את הרב מאז הוסגר לישראל מדרום אפריקה, עו"ד אביגדור פלדמן שהצטרף לתיק עם הגשת בקשת ערר לבית משפט העליון לבטל את מעצר הרב עד תום ההליכים, וכן עו"ד אפרים דמרי שכאמור הצטרף בשבוע שעבר. הרב יתייצב בפני השופט ירון מינקטביץ ויחליט מי מייצג אותו מכאן והלאה.

החלטה זו תענה בראש ובראשונה על השאלה האם התיק עומד לקראת הסדר טיעון עם הרב, זאת מאחר ועו"ד דמרי דוחף בכל כוחו לחתימה על הסדר, בעוד עורכי הדין פלדמן ותורן דחו זאת עד כה. בנוסף, ההחלטה בנושא הייצוג המשפטי תענה ותסמן ככל הנראה גם מי ישלוט על חצר שובו בנים, על כל המשתמע מכך - הרבה מאוד כסף ועוצמה.

כפי שפורסם אמש ב'בחדרי', הרב אליעזר ברלנד, קיבל פניות מרבנים ואדמו"רים, אשר ביקשו כי הרב יעשה הכל על מנת לסיים מהר ככל הניתן את ההליך המשפטי, ובכללו גם ריצוי עונש מאסר (מאז הוסגר הרב לישראל הוא נמצא בהליך מעצר), ובסיום ההליך לחזור ולהנהיג את קהילת "שובו בנים" המונה אלפי חסידים - ולרומם אותה.

בעקבות פניות אלה, ניאות הרב להודות בכתב אישום מתוקן ומרוכך, בו יוסרו עניינן של שתי מתלוננות, כאשר הפרקליטות תבקש להשית על הרב 18 חודשי מאסר מהם ינוכו כשבעה חודשים אותן ריצה כבר בדרום אפריקה ובישראל. לאחר ניכוי שליש הרב על פי התכנית ירצה בפועל 6-8 חודשים.



הרב אליעזר ברלנד בית משפט מאבק שליטה שובו בנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד