כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

עסקת הצוללות: היועמ"ש חייב לבדוק מה ידע נתניהו על הלקוחות של עו"ד שמרון

שמרון הוא פרקליטו האישי של נתניהו ובמקביל מעורב בפעילות חברת הצוללות הגרמנית בישראל. במצב כזה גובר הפוטנציאל לניגוד עניינים של ראש הממשלה - שאף עלול לחצות את רף הלגיטימיות ולהפוך לעבירה פלילית של הפרת אמונים

היועמ"ש אביחי מנדלבליט (Tomer Neuberg/Flash90)
היועמ"ש אביחי מנדלבליט (Tomer Neuberg/Flash90)



ככל שראש הממשלה, בנימין נתניהו, משתמש בעוד ועוד שירותיהם של עורכי דין פרטיים, גובר הפוטנציאל לניגוד עניינים שעלול לחצות את רף הלגיטימיות ולהפוך לעבירה פלילית של הפרת אמונים. הטיפול של ראש הממשלה נתניהו בפרשת רכישת הצוללות עבור חיל הים, אשר שמו של פרקליט משפחת נתניהו, עו"ד דוד שמרון, השתרבב אליה, מעלה חשש כזה. כדי להסיר את החשש נדרשת התערבות וגם בדיקה של היועץ המשפטי לממשלה ושל מבקר המדינה.

בעבר לא היסס היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט להורות לראש הממשלה להימנע מטיפול בנושאים הקשורים לבעל השליטה בחברת בזק שאול אלוביץ' רק בגלל חברות בין בני הזוג אלוביץ' ובני הזוג נתניהו. במקרה הנוכחי, גם אם יתברר כי אין חשד לניגוד עניינים עד כה, נתניהו לא יוכל להמשיך לטפל בנושא רכישת הצוללות אם עו"ד שמרון ימשיך להיות חלק מתמונת העסקה.

איש חדשות 10, רביב דרוקר, חשף השבוע כי שמרון מעניק ייעוץ לנציג בישראל של חברה גרמנית שמבקשת למכור צוללות לחיל הים הישראלי. לפי התחקיר, נתניהו מקדם את העסקה לרכישת שלוש צוללות גרמניות בכ-1.5 מיליארד יורו למרות התנגדות עזה של צה"ל. שר הביטחון הקודם, משה יעלון, ניסה אף הוא לטרפד את העסקה (לפי הדיווח של דרוקר, נציג החברה הגרמנית בישראל, מיקי גנור, הוביל ביחד עם שמרון מהלך שנועד לשכנע כי את כלי השיט הללו צריכה לתחזק חברה שיקים גנור - ולא מספנת חיל הים כפי שנעשה עד היום. השניים נועדו עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וכן עם יו"ר ארגון עובדי צה"ל, בניסיון להשיג את הסכמת העובדים למהלך).

שמרון מסר בתגובה לדיווח כי הוא לא שוחח מעולם עם גורמי מדינה כלשהם בנושא הפרטת מספנת חיל הים, וכי הוא לא טיפל מול גורמי מדינה כלשהם בסוגיית רכש של כלי שיט על ידי מדינת ישראל. הוא הוסיף כי הוא לא שוחח בעניינים אלה מעולם עם ראש הממשלה.

שמרון שותף במשרד עורכי הדין הירושלמי הוותיק א.ש.שמרון, י.מלכו, פרסקי ושות' שהוקם על ידי אביו. שמרון עצמו תיאר בעבר במסגרת עדות במשפט את הקשר בינו לבין נתניהו כ"קשר אמיץ". הוא הצהיר כי הוא "משמש יועץ משפטי של גופים פוליטיים וגם של אישים פוליטיים, בהם של מי שכיום משמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו". לדבריו, "יש בינינו קרבת משפחה... אמא שלי היתה בת דודה של אבא שלו ואנחנו הכרנו כילדים קטנים. היחסים בין ההורים היו מאוד קרובים, ולימים, כשהתבגרנו, נוצר בינינו קשר מאוד מאוד אמיץ שנמשך עשרות שנים, והוא קשר חזק מאוד. גם מקצועי וגם אישי, בכל הרמות". אם כך, לפי עדותו של שמרון, הקשר בינו לבין נתניהו בוודאי הדוק יותר מזה שבין נתניהו לבין אלוביץ'. אם הקשר עם אלוביץ' הגביל את עיסוקו של נתניהו בתחום התקשורת, קל וחומר שיש לחסום את עיסוקו של נתניהו בעניינים הנוגעים ללקוחות של שמרון.

חצי אדם פרטי, חצי עובד ציבור

ניגוד העניינים הפוטנציאלי של נתניהו בעניינים שבהם מטפל משרדו של שמרון כבר עלה בעבר. המשרד מטפל בלקוחות רבים בתחום התקשורת, ומינויו של נתניהו לשר התקשורת גרם ליועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, להעיר את תשומת לבו של נתניהו לבעיה. לפני כשנה כתב וינשטיין לנתניהו כי "עורכי הדין שמרון ומלכו מקיימים כלפיך מערכת יחסים של אמון מיוחד", אך הוא קבע כי נתניהו לא צריך להימנע מלטפל בכל עניין המשפיע על לקוחות משרד עורכי הדין אלא רק להימנע מלטפל באותם עניינים שבהם משרד עורכי הדין מייצג את לקוחותיו.

לא מופרך לחשוב שהעובדה ששמרון הוא פרקליטו האישי של נתניהו היתה ידועה לחברה הגרמנית, וכי גנור בחר בשמרון לפרקליטו בשל היתרונות שיכולים היו להיגזר מקרבתו הרבה לראש הממשלה.
היועץ הנוכחי חייב לפיכך לבדוק מה בדיוק ידע נתניהו על לקוחותיו של שמרון. שמרון אמנם מדגיש כי לא שוחח עם נתניהו על הייצוג שלו, אך לנוכח המעורבות העמוקה של נתניהו בעסקת הצוללות ייתכן כי העובדה ששמרון מייצג גורם המעורב בעסקה לא חמקה ממנו. מצב כזה עלול להיחשב לעבירה של הפרת אמונים. ניגוד עניינים דומה לזה היה מה שהביא להרשעתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בעבירה של הפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. אולמרט התערב בעניינים שנגעו ללקוחות של מי שהיה חברו ושותפו לשעבר, אורי מסר. בית המשפט קבע כי אף שלא נמצא כי אולמרט סטה בהחלטותיו משורת הדין, היה במעשיו ניגוד עניינים חריף וחמור. השאלה היא לפיכך לא רק אם שמרון שוחח עם נתניהו על עסקת הצוללות, אלא מה ידע נתניהו על היות שמרון קשור לצד בעסקה.

שאלה מורכבת יותר היא אם חלה על שמרון חובה ליידע את נתניהו. שמרון הוא אדם פרטי, אינו עובד מדינה ולא חלות עליו חובות של עובד ציבור. בכמה מקרים בעבר נבחנה בפרקליטות השאלה אם אדם פרטי עלול לשאת באחריות פלילית כאשר בהתנהלותו גרם לעבירה של עובד ציבור. בפרקליטות נוטים לסבור ברוב המקרים כי קשה להעמיד אזרח פרטי לדין בנסיבות כאלה.

בעייתיות אחרת שמעוררים יחסי נתניהו-שמרון קשורה לשכר הטרחה שמשלם נתניהו עבור שירותיו של שמרון. נתניהו סרב לחשוף עד כה מה שכר הטרחה שהוא משלם לשמרון בענייניו הפרטיים. אם מדובר בשכר טרחה נמוך משמעותית בהשוואה למחירי השוק, אפשר לטעון כי התמורה האמיתית היא זאת שמקבל שמרון מגורמים אחרים בזכות קרבתו לראש הממשלה. לכן ראוי שהשניים יחשפו את הסכומים שמשלם נתניהו, כמו גם את אלה שיקבל שמרון בעסקת הצוללות - בפני הציבור, או לכל הפחות בפני גורם אובייקטיבי שיכול לבחון את הנתונים. למשל, מבקר המדינה.

קישורים:
'טראמפליישן': המונח החדש שמטלטל את שוק האג
אכזבה באוצר: פחות 10% דירות מושלמות ב-2016
טראמפ מפוצץ את הבועה? האג''ח הממשלתיות נופלות
דוד שמרון בנימין נתניהו עסקת הצוללות מגרמניה ניגוד עניינים אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד