י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

נדחתה בקשת הרב מצגר למחיקת כתב האישום - בנוסף בקרוב כתבי אישום נוספים

הרב מצגר ניסה לבקש למחוק את כתב האישום בשל "אכיפה בררנית", אך בית המשפט דחה הבוקר את בקשתו. כל הפרטים

מצגר בבית המשפט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מצגר בבית המשפט. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בדיון שנערך בפני השופט משה יועד הכהן מבית המשפט המחוזי בירושלים, שם מתנהלים דיוני ההוכחות בכתב האישום שהוגש נגד הרב הראשי לישראל לשעבר הרב יונה מצגר לפני כשנה בתשרי תשע"ו, הוחלט לדחות את בקשתו של הרב למחיקת כתב האישום נגדו.

לטענת פרקליטיו - כתב האישום מונה 15 נותני שוחד, אולם אף אחד מהם לא עמד לדין וארבעה מנותני השוחד אף לא נחקרו - בהם הרב שמחה קרקובסקי, שנחקר באזהרה בחשד למתן שוחד, גניבה בידי מורשה והלבנת הון. למרות שחקירותיו הסתיימו ב-21/11/2013 - טרם התקבלה החלטה האם להעמידו לדין. כך גם לגבי יהודה אזרד, ועוד.

השופט דחה את טענותיו של הרב מצגר באמצעות עורכי דינו יהודה פריד וטל גבאי להגנה מן הצדק, בציינו כי הנאשם ויתר המעורבים אינם שייכים לאותה קבוצת שוויון - "עובד הציבור מקבל השוחד עומד מבחינה משפטית, ערכית ומוסרית על מישור שונה מיתר המעורבים, שכן המטרה המרכזית של האיסור הפלילי לקבל שוחד הנה להבטיח את טוהר המידות בשירות הציבורי ואת אמון הציבור בו.

"אין בכך כדי למעט מהחומרה שיש לייחס למעשיו של מי שנותן שוחד של מי שמתווך למתן שוחד ומי שמעורב בעניין בדרך אחרת. אולם, מקבל השוחד הינו בסופו של יום השחקן הראשי על הבמה". מעבר לכך, לרב מצגר מיוחסת מעורבות מרכזית בכל שמונה האישומים, בעוד שיתר המעורבים והחשודים קשורים לחלק מאישום אחד או לכל היותר לחלקים משני אישומים.

פרקליטי הרב, עו"ד יהודה פריד וטל גבאי הגישו גם טענות לגבי היעדר פירוט מספיק בחלקים נרחבים בכתב האישום, המנוסחים באופן כללי ועמום, תוך החסרת פרטים רלוונטיים בצורה שאינה מאפשרת הגנה אפקטיבית. לגבי האישום הראשון טענו עו"ד כי נשמטו ממנו נתונים הכרחיים הפוגעים בהגנה על הרב מצגר - והביאו לדוגמא את עניין גיורה של מרינה, שם לא ידוע מתי התקבל התשלום מתושב החוץ, איך הועבר התשלום, לאן ופרטים נוספים.

השופט התייחס לכך ואמר כי על אף החוסרים בכתב האישום ואי הבהירות בנקודות שונות בנוגע לזמן ומקום ביצוע העברות הכספים, דבר זה אינו מצדיק מחיקת האישומים. "עם זאת" ציין השופט, "על אף היקפו הרב של חומר החקירה ועל אף התקופה הממושכת שאליה מתייחסים האירועים, יש מקום שהמאשימה תבצע סריקה נוספת של אותו חומר ותנסה להשלים ולציין".

"יחד עם זאת" הוסיף השופט משה יועד הכהן, במידה והפרקליטות לא תצליח להביא את הפרטים המדוייקים, "לא יהיה בכך כדי להביא למחיקת האישומים ויתחייב מתן תשובה של הנאשם לכתב האישום הקיים - זאת מבלי לחסום טענה אפשרית בהמשך לגבי הוכחת אותן עובדות והמשקל שיש לתת להן לנוכח הקושי שניצב בפני ההגנה".

עם זאת - ל'בחדרי חרדים' נודע כי הפרקליטות הודיעה לראשונה לבית המשפט שבכוונתה להעמיד לדין חלק מן המעורבים בפרשה, בכפוף לקיום ישיבות שימוע האמורות להיערך בחודשים נובמבר ודצמבר. היא אף הצהירה כי בכוונתה להגיש כתב אישום מאוחד כנגד יתר המעורבים, ככל שיימצא לאחר שימוע.

ראש צוות ההגנה עו"ד טל גבאי הגיב להחלטות השופט ואמר "סברנו מתחילת הדרך כי העבירות שמיוחסות לרב בכתב האישום אינן שוחד. אנו ערוכים לניהול ההגנה מתוך מגמה להוציא את האמת לאור". עו"ד יהודה פריד הוסיף, "טענות ההגנה שלנו לא נסמכות על הטענות המקדמיות ואנו בטוחים שבבית המשפט נפריך את טענות כתב האישום. ברור שבשלב זה בית המשפט חשוף אך ורק לכתב האישום ללא שראה כלל ועיקר את חומר הראיות".

יונה מצגר כתב אישום הרב הראשי לישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד