י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

"פרשת הצוללות" של נתניהו מסתעפת; דיווח: רה"מ ייחקר בקרוב

פרשת רכישת הצוללות מגרמניה שהתפוצצה השבוע בקול רעש גדול, בה מסובך ראש הממשלה בנימין נתניהו עד צוואר, הולכת ומסתעפת • במקביל, על פי הדיווחים, נתניהו ייחקר בקרוב באזהרה בפרשת המעונות • כל הפרטים על הסתבכויות ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו (אמיל סלמן, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (אמיל סלמן, פלאש 90)

באמצע השבוע הטיל הפרשן הבכיר של "ערוץ 10", רביב דרוקר, פצצה שספק אם מישהו חשב בזמן אמת שתגלגל למצב בו ראש הממשלה בנימין נתניהו, תוך יומיים בלבד, יהיה על סף פתיחת חקירה חדשה נגדו בפרשה, זאת כאשר הוא מסובך עד צוואר בפרשות נוספות.

על פי הדיווח של דרוקר ביום שלישי השבוע, עסקת הענק בין ישראל לגרמניה לקניית 3 צוללות חדישות נוספות, נעשתה כאשר פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד דוד שמרון, נמצא בניגוד עניינים מובנה מאחר והוא גם פרקליטו של נציג החברה הגרמנית עמה נחתם ההסכם, מיקי גנור.

בחודשים האחרונים דווח כי בצה"ל הסתייגו מרכישת הצוללות ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון הסתייג אף הוא מהעסקה בגלל עלויות תקציביות. יעלון אף הגיב הערב לראשונה לפרשה וטען כי התנגד נחרצות לעסקה ואמר כי יש לבדוק מיד בבדיקת העניין.

אלא שכל זה לא הפריע לראש הממשלה לאשר את העסקה, וכאשר נחשף הקשר בין פרקליטו דוד שמרון לחברה הגרמנית, התברר כי ישנו חשד כבד לניגוד עניינים וייתכן כי העסקה נעשתה משיקולים נוספים שאינם מקצועיים. על פי דיווח ב"ערוץ 10", החברה הגרמנית כבר הסתבכה בעבר בפרשות שוחד וידועה בגרמניה כחברה 'בעייתית'.

כאמור, תוך יומיים בלבד הצליחה הפרשה לתפוס תאוצה מרבית. אתמול פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יבקש חוות דעת מהפרקליטות במטרה להבין האם נכון לפתוח בחקירה בפרשה. היום דווח כי מנדלבליט שוחח עם פרקליט המדינה שי ניצן וביקש ממנו לבחון האם יש מקום לפתוח בבדיקה בפרשה.

במערכת הפוליטית עדיין מנסים להבין לאיזה כיוון הולכת הפרשה. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג התייחס הערב לפרשה וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אין מנוס אלא לחקור את כלל ההיבטים בפרשת הצוללות הכה רגישה, לרבות מעורבות מקורבי רוה"מ. הורתי ליו"ר הסיעה ליזום ועדת חקירה פרלמנטרית בהקדם".

נתניהו כבר הוציא ביממה האחרונה הודעה בה הוא טוען כי כלל לא ידע על ניגוד העניינים של פרקליטו וכי עסקת הרכש עם החברה הגרמנית נעשתה בעקבות החלטת גורמי המקצוע. לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה חריגה מטעם המטה לביטחון לאומי (מל"ל), בה נמסר כי רכש הצוללות "נעשה בתהליך מקצועי סדור, ללא שום השפעה חיצונית, ובהמלצת כל גורמי המקצוע במערכת הביטחון".

אלא שכל זה כאמור לא מצליח להרגיע את המעורבים בעניין, כאשר הקריאות לפתיחת חקירה בפרשה הולכות וגוברות.

אם זה לא מספיק, נראה שלנתניהו הולכים להיות בקרוב כאבי ראש נוספים. הערב דיווח העיתונאי גידי וייץ ב"הארץ", כי במידה ולא יהיה שינוי של הרגע האחרון, ראש הממשלה בנימין נתניהו יוזמן בקרוב לחקירה באזהרה ב"פרשת המעונות" האחרונה. "אין מנוס מלהזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לחקירה באזהרה" צוטטו גורמים בכירים הבקיאים בפרטי הבדיקה המשטרתית המתמשכת בעניין נתניהו בידיעה. על פי הדיווח, "אם לא תהיינה תמורות בלתי צפויות, חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה יגיעו בקרוב לבית ראש הממשלה כדי לגבות ממנו גרסה".

עיקר המידע הגיע משני מקורות מודיעיניים, והעלה לכאורה חשדות למעשי שחיתות של נתניהו. המידע עסק ברובו בתקופה שבה היה נתניהו יו"ר האופוזיציה, בשנים 2009–2006.

עוד דווח כי "בד בבד עם קבלת המידע המודיעיני בעניין נתניהו, הגיע לשולחנו של מנדלבליט מידע רגיש נוסף בנוגע לראש הממשלה, שחייב בדיקה מעמיקה. בכיוון זה מתרכז כעת עיקר תשומת הלב של ראשי מערכת אכיפת החוק. בכירים במשטרה סבורים כבר זמן רב כי היה מקום לזרז את בדיקת המידע הנוסף ולעמת את נתניהו עם החשדות שהצטברו נגדו, אולם היועץ המשפטי עמד עד כה מנגד.

"כעת סבור גם מנדלבליט שבשלה השעה לגבות מנתניהו גרסה. לפי ההערכות, החקירה תתמקד במידע האחרון בעניינו ותעסוק גם בחשד לקבלת מתנות וטובות הנאה מידיהם של בעלי הון".

אלא שזו ממש לא הצרה האחרונה של נתניהו. הערב דווח כי דו"ח המבקר בנושא מחדל המנהרות במבצע צוק איתן כולל ביקורת חריפה נגד ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יעלון, בעוד הוא מנקה את שר החינוך נפתלי בנט. במקביל, על פי דיווח נוסף של העיתונאי גידי וייץ, מבקר המדינה גנז פרשה נוספת בה היה מעורב פרקליטו של נתניהו, דוד שמרון. על פי הדיווח, אנשי משרד המבקר גילו כי דוד שמרון, שפעל למען מינויו של שפירא, קיבל מהמפלגה סכומים שלא שיקפו את השירותים שהעניק לה. לאחר ששוחח עם שמרון, הורה המבקר להסיר את ההתייחסות לעורך הדין מהדו"ח על מימון המפלגות.

ואחרי כל זה, נותר לנתניהו כאב ראש אחרון, שנראה כי הוא הקל ביותר, זאת כאשר נתניהו צפוי לעבור מחר בדיקה שגרתית, שבמלכה יהיה מטושטש במשך כחצי שעה. את מקומו ימלא בזמן הטשטוש שר האנרגיה יובל שטייניץ.
בנימין נתניהו פרשת הצוללות אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד