י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

'רוח הקודש' של מבקר המדינה • טורו של נחשוני

בכל פרשייה שעולה לסדר היום הציבורי, מנפיק מבקר המדינה דו"ח עב כרס אותו הכין זה מכבר • מי מממן את הקמפיין נגד ישי? • ולא תאמינו: 'יתד' ראיין את יו"ר ש"ס

'רוח הקודש' של מבקר המדינה • טורו של נחשוני



האם ידע מבקר המדינה מראש על השריפה?

כמו לכל העיתונאים האחרים, שכנהוג בענייני שפיטה במדינת ישראל, גם הם מינו את עצמם כשופטים, ב'בית הדין שדה' של המדינה וכבר הכריעו כי ראשו של שר הפנים אלי ישי ייערף משום שמצאו כביכול כי הוא זה שהצית את השריפה ביערות הכרמל, גם לנו אין שום מושג מי באמת אחראי למחדל. אבל אם כולם מהמרים ובהימורים פרועים, למה שלא נצרף לרשימה המתארכת וה'מכובדת' של שמות האחראים למחדל שבה מוזכרים ישי, שטייניץ, ברק, פורז נתניהו ו ... הירשנזון גם את...מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס.

למה דוקא בחרנו בו ? כי רק הוא, לדעתנו, ידע על השריפה בכרמל מראש, לפני כולם, והיה גם היחיד שהכין עצמו לקראתה...

בשלוש מהפרשיות שעלו לראש הכותרות בחודש האחרון קיננה במוחנו אותה שאלה מטרידה והיא רק הלכה והתעצמה מפעם לפעם ותשובה אין: איך יודע מבקר המדינה לינדנשטראוס את שצפוי לנו, הרבה לפני כולם?

שלושה ימים אחרי שיהודה אליאש, מנהל מחוז ירושלים של קופת חולים מאוחדת, נעצר בידי המשטרה שלף מבקר המדינה לינדנשטראוס את הדוח הקטלני שהכין נגד קופת החולים שהוא משמש גם כסמנכ"ל שלה. שלושה ימים אחרי, לא שבוע או חודש. הכל היה מוכן. איך זה?

איך נוצר צירוף המקרים המדויק כל כך?

לקחנו בחשבון שיש כאלה שישיבו לנו: חכמה גדולה - המבקר סיים את כתיבת הדו"ח, דיווח למי שצריך לדווח על היבטיו הפליליים, והחשיפה התקשורתית של הדוח שהיה ב'אמברגו' עד למועד פירסומו, היתה בתיאום והביאה את מלוא התועלת לכל הגופים שהיו מעוניינים להינות ממנה.
נגיד.

אבל מה תאמרו על הבדיקה הפתאומית של המבקר בנושא אחריותו של ניצב יוחנן דנינו לחיסול שני סוכני משטרה? הצורך בה מתעורר בדיוק ביום שבו הוא הוכרז כאחד משני המועמדים הסופיים לתפקיד מפכ"ל המשטרה. כאן הרי לא יכל להיות תיאום מראש בין הגופים השונים שהרי רק שבוע קודם המועמד המוביל לתפקיד היה ניצב אורי בר לב?...

אז איך ידע מר לינדנשטאוס שבסופו של דבר דנינו יהיה המועמד ועט עליו בעיתוי הנכון?
דוח המבקר העומד להתפרסם תיכף שבר את כל השיאים, ויש האומרים שגם את מהירות הקול. ממה נפשך: אם היה הדו"ח על שירותי הכבאות,המוגדר כקשה ביותר, מוכן כבר מזמן, למה הוא לא פורסם מיד, ואולי היה גם מצליח לצמצם את גודל הנזק לחיי אדם ולרכוש בשריפה בכרמל? ואם הוא לא היה מוכן, איך הצליח מבקר המדינה לסכם ולהגיע למסקנות המפורסמות בספר 'עב הכרס', יומיים אחרי שהאש שככה ובמהירות גדולה יותר מאשר לשונות האש כילו את האנשים ?
אין זה אלא שמבקר המדינה ידע מראש על ההצתה הזו והוא לפחות הכין עצמו היטב אליה...



האש מצרפת את הלבבות

שי ניב מ'גלובס' מגלה היום בעיתונו מי עומד מאחורי העליהום נגד השר אלי ישי אותו הוא מכנה "צביעות בהתגלמותה". "מול ישי ניצב קמפיין שמובילה התנועה החילונית 'ישראל חופשית' ואין לה שום קשר לשריפה בכרמל"- הוא כותב בלשון שאינה מותירה מקום לספק.

גם אם הדברים נכתבים בעיתון כלכלי, שמעצם תחומי עיסוקו המוגדרים, מובילי ההסתה הפרועה נגד החרדים בתקשורת אינם בונים עליו יותר מדי, יש בעצם כתיבת הדברים כהווייתם שימוש באומץ מקצועי במידה שקשה למצוא אותו אצל עתונאים אחרים, כפי שלא ניתן היה למצוא חומר מעכב בעירה במחסני כיבוי האש כשהיו זקוקים לו בדחיפות.

'ישראל חופשית' היא הגוף ה'מחתרתי' של הרפורמים המעורב בכל מאבק נגד אופיה היהודי של מדינת ישראל. משהו הדומה לזרוע הצבאית של ה'חמאס' שאין לה, כידוע, שום קשר לזרוע המדינית...'ישראל חופשית' הוא גם הגוף שעומד מאחורי נסיון ההתארגנות הפוליטית החדשה של ה'ינוקא' מ'שינוי'.

מטווחי ישי, מתכוונים שהרסיסים ינעצו בכל איברי הציבור החרדי. כמי רובם לא התקרב אל זירות המוות בשדה קרב מעולם, וגם לא היה באיזור אש התופת בכרמל. הם לא ראו את דבקותם שלהמתנדבים מהציבור החרדי, זק"א וארגוני ההצלה השונים, במשימותיהם ולא התמודד עם המראות המצמררים של הסוהרים שחיכו למאכלת המוות כשהם מחובקים. ככאלה הם אינם מבינים שהאש לא מפרידה אלא מחברת.

מילא ששלי יחימוביץ מצהירה "אני רואה חוסר הגינות עצום בכך שמאשימים את אלי ישי - וזה לא נעשה בתום לב", את זה עוד ניתן היה לה סביר בלויאליות של חברים בכנסת, אבל זה ש'יתד נאמן' יפרסם בשבת הקרובה ראיון עם השר אלי ישי מש"ס, או שבטאון ה'עדה' יתן לו גיבוי ואפילו עקיף, מוכיח כאלף כבאים שהאש רק מצרפת את הלבבות.

70 פנים ל(ספר) התורה

לראיון ב'יתד נאמן' תצטרכו להמתין בסבלנות עד יום ששי. נראה אם מישהו לא ייירט אותו בדרך אל בית הדפוס. תשאלו את הכתבת, היא כבר ראיינה את ישי ביום שני. מה שבטוח בטוח, אבל שום דבר לא בטוח.

לעומת זאת את עותק מוסף 'דורות' של ה'עדה' שיופץ רק מחר אחה"צ, הצלחנו אנחנו ליירט, והפרשיה המרתקת שהם בחרו להתייחס באמצעותה לשריפה בכרמל, בועטת את כדור האשמה במחדל השריפה חזרה למגרש 'ישראל החופשית', גם אם לא חייבים להסכים לצורה שבה שופר 'העדה' את כללי המשחק על המגרש התקשורתי.

"יש דין ויש דיין" - נכתב מעל לתחקירו ההיסטורי של חיים מאן המאשים את ראשוני בית אורן, שהנהיגו את הקיבוץ בסיסמא: "עולם ישן עדי יסוד נחריבה", שהם ורק הם הביאו את החורבן על הקיבוץ.

זוהי תמצית סיפור מעשה 'פרשת מגדיאל' שהתרחש לפני שבעים שנה בבית אורן כפי שיופיע מחר בעיתון 'העדה' והמסקנה שבסופו כי ישראל ה"חופשית" היא שאחראית לשריפת בית אורן. איך ?
בגלגולו הראשון הוקם קיבוץ בית אורן בשנת תרצ"ד, על אדמות הישוב מגדיאל שבשרון. מקימיו באו מפולין ומרוסיה ונמנו על תנועת 'אחדות העבודה' - מפא"י. 5 שנים אחרי הקמתו קיבל הקיבוץ את שטח אדמה ב'יערות הכרמל', והעתיק עצמו לשם.

בין לבין התרחשה בקיבוץ הפרשיה שהסעירה את כל הישוב הישן בארץ ישראל, אל שמקימי הקיבוץ התפללו עליהם יותר משלוש פעמים בכל יום: "עולם ישן עדי יסוד נחריבה".

עם מקימי הקיבוץ נמנה גם בנו של רב ידוע ברוסיה שאביו הסתכן בהברחת ספר תורה עתיק באמצעותו לישראל, שפורק ליריעות כדי שלא ירגישו במעשהו. בנו המורד החליט להשליך מביתו את היריעות ובמצב בזוי.

באחד מימי חול המועד סוכות תש"א, עבר יהודי חרדי מתל אביב, ליד מה תא השפנים ב...'חי בר' של הקיבוץ כשלפתע הבחין בגווילי קלף המבצבצים מתוכו. הוא מיהר להרים אותם ואז גילה כי מדובר בגווילי קלף מכותמים בדם שהשתמשו בהם כחומר ל...ניחור שפנים.

היהודי נחרד ורץ לישוב מגדיאל, הסמוך לשטח שעליו עמד קיבוץ בית אורן. הוא התפרץ לביתו של הרב המקומי הרה"ג דב מעייני זצ"ל, שהיה מתלמידי הסבא מסלובודקא וסיפר לו את שראו עיניו. הרב לא השתהה, ויחד עם האיש וגבאי בית הכנסת במגדיאל מיהר למקום, וכשגילו שם עוד קלף התעלף הגבאי. כשביקשו מהנהלת הקיבוץ לקבל לידיהם את שאר היריעות הם נתקלו בסירוב מוחלט וונאמר להם כי הקלפים הם רכושו הפרטי של אחד מחברי הקיבוץ.

מאוחר יותר התגלה מהיכן הגיע ספר התורה וכי אותו חבר קיבוץ העביר את יריעותיו להנהלה כדי שיעשו בו שימוש לטובת ה...שפנים.

חרדי ארץ ישראל, שהידיעה הגיעה אליהם באמצעות העיתון 'קול ישראל' הזדעזעו וסערו. מחאות אדירות פרצו והשבת שלאחר המקרה הוכרזה כשבת מחאה בכל בתי הכנסת בישראל. המגיד הירושלמי רבי בן ציון ידלר, סבב בין הישובים הקרובים לבית אורן החדשה ובשל קרבתה ל'מת' נערכו עצרות המחאה המרכזית בעיר חיפה.

לתנועה הציונית לא היתה עוד ברירה והיא הקימה 'ועדת חקירה'. תחילה צורף אליה גם הרב מעייני זצ"ל, כנציג הרבנות הראשית, אך כשראה כי הוא משמש רק כעלה תאנה מיהר להתפטר ממנה.
בעקבות המקרה הקשה הורה החזון איש זצ"ל למקורביו ולתושבי מגדיאל לערוך 'פדיון תענית' ומספד גדול על חילול ספר התורה, ולפעול להשלמת יריעותיו. במקביל פסק החזון איש זצ"ל למקורבו הרב נחום יואל הלפרין זצ"ל כי מצוה ל'גנוב' את היריעות. על פי מה שסופר אז, אכן נעשה הדבר ובדרך ניסית, בעזרת מפתח שהפקיד בידו החזון איש שהתאים למפתח החדר שבו התברר שהיריעות מוחזקות.

כשגילו את דבר הגניבה התלוננו אנשי הקיבוץ במשטרת המנדט, שביקשה לעצור את הרב מעייני זצ"ל. בסופו של דבר נרכשו היריעות, בהוראת החזון איש זצ"ל , בכסף מלא מהקיבוץ. הוא שופץ וההוכנס ברוב עם לבית כנסת 'הלפרין' בזכרון מאיר, שם הוא שוכן עד עצם היום הזה.

שבעים פנים לתורה וב'העדה' סבורים שיש קשר בין חילול ספר התורה והאותיות שפרחו ממנו לאויר ובין העובדה ששבעים שנה אחרי הפרשה קיבוץ בית אורן נאכל באש.

מה שלא מספר בטאון העדה' הוא שבין הדברים המעטים ששרדו מהשריפה בשבוע שעבר וניצלו ישנו גם ...ספר תורה עתיק שהחזיק בו בן הקיבוץ דוד קנלר, ובית הכנסת שנפתח רק לאחרונה ושהגבאי שלו הוא אותו קנלר.

מסקנת 'ועדת החקירה' של 'העדה' הם חד משמעיים ופה אחד: ישראל החופשית היא שאשמה בשריפה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד