כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

סימה קדמון מנתחת: השרים שאהובים על החרדים - ואלה שלא

פרשנית 'ידיעות אחרונות' מאבחנת את מעמדם של ראש הממשלה וחלק מהשרים בהתאם לתוכנית של ועידת 'המודיע' • מקומו של ראש הממשלה אמנם יציב, אבל גם גדעון סער ונפתלי בנט שומרים על מעמד איתן • ומה פסל את השרים שטייניץ וכץ?

ישיבת ממשלה. צילום: אוהד צווינברג, פלאש 90
ישיבת ממשלה. צילום: אוהד צווינברג, פלאש 90

פרשנית 'ידיעות אחרונות' סימה קדמון הקדישה השבוע את חלק הארי של הטור השבועי שלה למגזר החרדי ויחסיו עם הפוליטיקאים החילונים - ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשרים משה כחלון, נפתלי בנט, ישראל כץ ויובל שטייניץ.

קדמון מתייחסת לועידת 'המודיע' שתתקיים ביום ראשון הקרוב ולמוזמנים אליה. לדבריה, השר שטייניץ לא הוזמן השנה לאחר שהצהיר שהוא אוכל חמץ בפסח, גם השר כץ לא הוזמן - בגלל סערת חילולי השבת ברכבת שאיימה לפרק את הממשלה.

"ביום ראשון תיערך במרכז הקונגרסים אווניו שבקריית שדה התעופה ועידת 'כלכלה ועסקים' של העיתון 'המודיע'. העיתון מעוניין לערוך ועידת עסקים וכלכלה חרדית שתיתן פייט לכנסים הגדולים של המגזר הכללי, דוגמת כנס הרצליה ופורום קיסריה. הכנס צפוי להיות האירוע החרדי העסקי הגדול ביותר שהתקיים אי פעם, ועלות הפקתו כשלושה מיליון שקל", כתבה קדמון.

לדבריה, "בחינה של הנואמים המרכזיים בוועידה מהווה סייסמוגרף למצבם של הפוליטיקאים הבכירים בעיני המגזר החרדי. או ליתר דיוק: היא מעידה על מעמדם במפלגת אגודת ישראל החסידית ובקרב מנהיגי מועצת חכמי התורה של אגודת ישראל".

"אז מי עולה ומי יורד? בחינה של המודעות בעיתונות לקראת האירוע מגלה מיהם הפוליטיקאים שהחרדים חפצים ביקרם. ראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה הדובר המרכזי בוועידה. נתניהו נהנה ממעמד יציב במגזר החרדי. מי שיציג אותו בכנס יהיה שר הבריאות ליצמן, מה שמעיד על הקשר ההדוק בין השר לראש הממשלה.

"הנואם השני בחשיבותו יהיה שר האוצר משה כחלון. קיימת ציפייה גדולה מצד הנהגת מועצת גדולי התורה להקשיב למוצא פיו של השר. המגזר החרדי משווע בכל שנה לכ־5,000 דירות, בהתאם למספר הזוגות שנישאים. עסקני הציבור החרדי מחזרים אחרי כחלון מאז חג סוכות ומבקשים לפתור את המצוקה, לדרישת האדמו"ר מויז'ניץ שדוחק בח"כים מאגודת ישראל, ובראשם ליצמן, להביא פתרון מהיר לבעיה", מפגינה קדמון בקיאות בחדשות המגזריות הטריות.

"הדמות המסקרנת ביותר בכינוס הוא השר לשעבר, גדעון סער, שתופס משבצת של כבוד באירוע. סער עשה מהפך תדמיתי בציבור החרדי בשנים האחרונות: כשהיה שר החינוך, היה סדין אדום ומטרת חיצים לעיתונות החרדית, בעיקר בגלל פרשת הבנות מעמנואל, אך מאז עשה דרך ארוכה, התחבר למזכירי מועצת גדולי התורה והפך לבן בית אצל עסקני החברה החרדית. עם הולדת בנו הצהיר שהוא שומר שבת, וקרנו עלתה עוד יותר. נראה שבציבור החרדי סער נתפס כחלופה האפשרית לנתניהו", מסמנת קדמון.

"גם שר החינוך נפתלי בנט נואם בוועידה. בקדנציה הראשונה שלו היה בנט מוקצה בציבור החרדי בגלל ברית האחים עם לפיד שהשאירה את החרדים מחוץ לקואליציה, אבל מאז הוא עשה תשובה, ועכשיו בנט מתקבל באירוע בזרועות פתוחות אחרי שיישר את ההדורים מול ליצמן וקיבל את חותמת הכשרות של האדמו"ר מגור.

"שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי, יקבל גם הוא מקום של כבוד כבן בריתו של ליצמן. דרעי חייב לליצמן את חזרתו לזירה הפוליטית לאחר שליצמן טירפד את הצעת החוק של יש עתיד שהייתה אמורה למנוע זאת (חוק הקלון)", עד כאן רשימת השרים הבולטים לחיוב.

ומי איבד נקודות בשנה החולפת לפי מדד קדמון והמודיע?

"הראשון הוא שר התחבורה, ישראל כץ, שמעמדו במועצת גדולי התורה נפגע בגלל פרשת עבודות הרכבת בשבת. כץ קיבל בעבר במה באירועים שערך העיתון, אבל הפעם הוא נשאר בחוץ.

"השני הוא שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ, שהעלה בערב פסח את חמתו של האדמו"ר מגור. ימים ספורים לפני החג, באירוע 'שבתרבות' בחולון, העיד שטייניץ כי הוא שומר מסורת אך לא נמנע מלאכול לחם בפסח. התקשורת החרדית רעשה, ובליכוד התפתלו בחוסר נחת והסבירו כי על חברי הליכוד להקפיד, לפחות בפרהסיה, על רגישות לעניין. כך שאם רוצים לדעת מי יזכה השנה לתמיכה של ההנהגה החרדית כשיבקש אותה, ומי לא — צריך רק להסתכל על הבמה של ועידת עיתון המודיע", מסכמת קדמון.
סימה קדמון ידיעות אחרונות חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד