כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

אולי הגיע הזמן להפעיל מצפון חברתי ולא מצפן פוליטי?

ניצחונו של טראמפ מחייב אותנו לשאול האם הדרך שלנו צודקת, ולא רק האם אנחנו יכולים לנצח איתה

ניצחון פוליטי, אבל מה חברתי?
ניצחון פוליטי, אבל מה חברתי?

מאז נצחונו של טראמפ בבחירות בארה"ב, החלום על בנייה גדולה ביהודה ושומרון נראה לחלק מהעם קרוב וורוד מתמיד. כל מילה בעד או נגד נמדדת במצפן פוליטי ובהתאם לממצאים על המפה הפוליטית, היחס בהתאם....

אבל אולי נניח לרגע את המצפן הפוליטי ונבדוק את החלום במצפון חברתי ומוסרי. אולי נגלה אז שמוקדם מדי לבדוק אם זה נכון או לא לבנות בשטחים מבחינה פוליטית. כידוע בנייה גדולה תדרוש סכומי עתק ומאחר וכידוע עוגת התקציב מוגבלת, חתיכות אחרות תקטנה משמעותית. למרבית הצער לקיצוצים יש נטייה לבוא על חשבון האוכלוסיות החלשות שגם כך קשה לקולן להישמע.

אוכלוסיות חלשות הכוללות לא רק את המשפחות מרובות הילדים. יש בינינו יותר מדי קשישים שאחרי עשרות שנים של עבודה קשה ללא תנאים סוציאליים (בניקיון בתים, חקלאות וכו') מתקיימים רק מקצבאות ביטוח לאומי, כשההוצאות על תרופות וטיפולים רפואיים גדלות עם העלייה בגיל. כמה עצוב לראות קשישים ללא שיניים בגלל שאין להם כסף לטיפולים ומצבם של ילדיהם דחוק כל כך שאין באפשרותם לסייע. לעיתים קרובות אפשרות הלשכות לשירותים חברתיים לסייע במימון הטיפולים מוגבלת.

עובדים סוציאליים הפועלים במסירות נפש מתקשים לתת את מלוא הטיפול היאות לקהל הפונים כשהם קורסים תחת מספר גבוה מדי של תיקים לתקן, לעיתים הם עובדים ע"ח זמנם הפרטי כדי לטפל במקרים היותר קשים. מה לעשות, אין תקציב?!

קשישים רבים התלויים בעזרת הזולת מגישים בקשה לביטוח לאומי לגמלת סיעוד (גמלה של שעות עזרה בטיפול אישי היכולה להיות מומרת לפי הצורך בפעילות במרכזי יום לקשיש, לחצן מצוקה ומוצרי ספיגה). כדי לקבל את הגמלה הנכספת עליהם לעבור בביתם בדיקות אישיות, מביכות לעיתים, ע"י נציגי ביטוח לאומי. גדול הביקוש על ההיצע הקיים, גם לזה צריך תקציב, לא?, והבדיקות האישיות נעשות בהתאם מחמירות יותר.

בעוד ימים אחדים יצויין יום המאבק הבינלאומי נגד נשים מוכות. האישה / אמא זקוקה לכל כך הרבה עזרה ותמיכה כדי לצאת ממעגל האלימות ולהתחיל הכל מחדש. עבורה ועבור הילדים שבגיל רך כל כך, דווקא בבית עצמו, במקום שאמור להיות עבורם הבטוח ביותר, חיים תחת מלחמה אכזרית בין השניים שאמורים להגן עליהם מהעולם שבחוץ. האבא שצריך להוות עבורם משענת יציבה, הורס מעבר לקיר את האמא הבוכייה והנשמות הקטנות נקרעות יום יום, שעה אחר שעה. כמובן שצריך תקציב בשביל לתת מענה אמיתי לטיפול כולל.

לא בכדי נאמר מרובים צרכי עמך....קצרה היריעה מלתאר את מלוא המצוקות שממתינות למענה אמיתי. אחד מסממני ההיכר של היהודים הוא רחמנים בני רחמנים. נראה שקצת שכחנו את הרחמים והחסד לדלים ולרשים המחכים לשווא שמישהו ישמע את קולם החלוש והסדוק מתחנונים.

האם במדינה המתיימרת להיות מדינת רווחה, נכון יהיה להשקיע סכומי עתק בבנייה חסרת תקדים, בינתיים יש להזכיר טרם קיבלנו את האישור הדרוש מהממשל האמריקני החדש, כשהשכבות החלשות גדולות כל כך?

עניי עירך קודמים - האין זה מחייב אותנו מוסרית לדאוג קודם כל לעניים בערים הקיימות לפני שבונים חדשות?

עניי עירך קודמים - האין זה מחייב את כלל היהודים – מחובשי הכיפות השקופות ועד לשחורות כולל כל הצבעים והגדלים שבדרך?
טראמפ מצפון פוליטי חברתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד