י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מינויי טראמפ חיכו עד שקושנר הוציא שבת

פרסומים נוספים על כוחו של חתן הנשיא טראמפ, היהודי ג'ראד קושנר, שחמיו לא נוקט בצעד משמעותי בלעדיו

קושנר. צילום: רויטרס
קושנר. צילום: רויטרס

במוצ"ש שעבר, בשעה 5:20 (לפי שעון אמריקה), התבשר העם האמריקני על מינוי ריינס פרייבוס, יו"ר הוועדה הרפובליקנית הלאומית של ארה"ב, לתפקיד ראש הסגל בבית הלבן, ועל מינויו של העיתונאי סטיב בנון לתפקיד יועץ לטראמפ - אסטרטג בכיר בצוות.

כעת מתברר כי ההחלטה על המינויים הללו התקבלה כבר קודם לכן, אלא שצוות המעבר המתין לאישורו הסופי של ה'איש החזק' בממשל טראמפ - חתנו ג'ראד קושנר, שמקפיד על שמירת שבת, ולכן יצאה ידיעה על המינויים רק בצאת השבת, כך מגלה ה'ניו יורק טיימס'.

מתברר שקושנר הוא לא רק איש סודו ונאמנו של טראמפ, אלא גם האיש שמכבה שריפות, מרגיע את כלי התקשורת אחרי כל ציוץ פרובוקטיבי של חותנו, ואינו נבהל מהתקפי הכעס של טראמפ. כשזה קורה, קושנר יושב בשקט ואינו מגיב עד יעבור זעם.

במהלך השבוע האחרון, כאשר כלי התקשורת האשימו את סטיב בנון שמונה ליועץ בכיר באנטישמיות, היה זה קושנר שמיהר להתראיין בכלי התקשורת ולספר עד כמה ההאשמות על בנון אינן נכונות ונועדו רק להשמיץ, ועד כמה בנון הוא אדם ערכי.

לדברי גורמים בסביבתו הקרובה של טראמפ, הוא אמנם הכריז רשמית על מינוי ראש הסגל בבית הלבן והיועץ האסטרטגי, אך עדיין לא הגדיר את סמכויותיהם, ומאז ההכרזה מתייעצים השניים בכל דבר עם קושנר.

ה'ניו יורק טיימס' יודע לצטט את תומאס באראק, ידיד קרוב של טראמפ, שמסביר: "קושנר הוא האדם האמין ביותר והנאמן ביותר על טראמפ, בעוד ידידיו ויעציו השונים של טראמפ, אינם נטולי אינטרסים אישיים, הרי שקושנר מוגדר כאדם שיש לו נאמנות אובססיבית לחותנו". לפי העיתון, טראמפ כבר סימן את קושנר כיועצו ויד ימינו, ועתה נותר רק למצוא את הדרכים 'להכשיר' את המינוי.

עם זאת, פוליטיקאים שונים שלפו את החוק הפדראלי לפיו נבחר ציבור אינו יכול למנות לתפקידים פוליטיים את בני משפחתו, לרבות חתן או כלה שנוספו למשפחה. על פי אותו פרסום, קושנר פנה כבר למחרת הבחירות לעורך דין בכיר, וביקש ממנו לבדוק כיצד ניתן לעקוף את החוק הפדראלי האוסר על מינוי קרובי משפחה. במקביל, הוא מיהר להדליף לכלי התקשורת, שאם וכאשר יקבל על עצמו לשמש כיועץ בבית הלבן הוא אינו מתכוון לקבל משכורת.

בינתיים, עד שתוכשר הדרך למינויו הרשמי של קושנר, הוא מוגדר כבעל הסמכות הגבוהה ביותר מבחינתו של טראמפ, כך אמר מאתיו ברוק, יו"ר הקואליציה הרפובליקנית היהודית. במעגל הקרוב של טראמפ, מגדירים את קושנר כאדם היחידי שיש לו יחסים מצוינים עם הנשיא. "בניגוד לשני בניו של טראמפ שהיו מעורבים בגירושיו המתוקשרים והמכוערים, קושנר אז עדיין לא היה חתן, והוא חף מכל שנאה או טינה כלפי טראמפ. אין זה פלא שטראמפ הגדיר את חתנו כ'בחור מבריק'".

בנוסף, קושנר שבתקופת קמפיין הבחירות התנהל תמיד מאחורי הקלעים, היה האיש שסידר לטראמפ פגישות עם ראשי ממשלות, כמו גם פגישה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שיצאה לפועל כאשר קושנר פנה לרון דרמר, שגריר ישראל בארה"ב. לדברי ה'ניו יורק טיימס', הצליח קושנר להרחיק ממעגל יועציו של טראמפ את פול מנפורט ואת קורי לנדוביסקי, מי ששימש כמנהל הקמפיין של טראמפ.

התברר כי ב-2012 שימש לנדוביסקי צינור להעברת 2.2 מיליון דולר ממפלגת השלטון הפרו-רוסית באוקראינה לארגונים לוביסטיים בוושינגטון. על פי החוק הפדרלי האמריקני, לוביסטים חייבים להצהיר בפני משרד המשפטים אם הם מייצגים מנהיגים של מדינות זרות או את המפלגות שלהם, ונדרשים לספק דו"חות מפורטים על פעילויותיהם. הפרה של חוק זה נחשבת לעבירה פלילית חמורה שהעונש עליה הוא עד 5 שנות מאסר וקנס של 250 אלף דולר.

בעוד קושנר ממשיך במלאכת הקמת הממשל החדש, כבר יש מי שממתין לו בפינה: כלי התקשורת האמריקנים יצאו אתמול (שבת) בידיעה לפיה קושנר כלל וכלל לא 'מבריק', בתור תלמיד בתיכון הוא נחשב לתלמיד ממוצע, ולא היה לו שום סיכוי להתקבל לאוניברסיטת הרווארד לולא המיליונים שתרם אביו לאוניברסיטה זמן קצר לפני כן. אך קושנר בחר שלא להתייחס לפרסומים הללו.
קושנר דונלד טראמפ מינויים ממשל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד