י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בגיל 91: המלחין האגדי רבי בן ציון שנקר ז"ל

המלחין הנודע של 'אשת חיל' ו'מזמור לדוד' נפטר לאחר עשרות שנות מוזיקה חסידית וניגוני מודז'יץ • פרופיל

הרב בן ציון שנקר ז"ל
הרב בן ציון שנקר ז"ל

ברוך דיין האמת: בארה"ב נפטר היום (ראשון) הבעל מנגן והמלחין המפורסם הרה"ח רבי בן ציון שנקר ז"ל - והוא בן 91 בפטירתו, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

רבי בן ציון ז"ל נולד בשכונת איסט סייד במנהטן ולמד בצעירותו בישיבת 'תורה ודעת' בברוקלין. בשנות הארבעים של המאה הקודמת התוודע לאדמו"ר ממודז'יץ זצ"ל - זמן קצר אחרי בואו מאירופה לארצות הברית, לאחר מלחמת העולם השנייה. מאז נקשר בליבו ונפשו לכל אדמו"רי בית מודז'יץ.

במקביל, בישיבת 'תורה ודעת' הכיר את ר' שלמה קרליבך ז"ל, שהיה צעיר ממנו בשנתיים והפגיש אותו עם עולם הניגון של חסידות מודז'יץ. לימים התבטא קרליבך כי אין לו ולו ניגון אחד שלא הושפע ממודז'יץ.

אין אדם שלא יצא לו לפזם אי פעם, בליל שבת, את הלחן העממי 'אשת חיל', או בעת הסעודה השלישית את 'מזמור לדוד, ה' רועי לא אחסר', שהפכו לשלאגרים המושרים בבתים רבים כחלק מזמירות השבת, לעתים ללא ידיעת זהות יוצרם. הלחנים הפופולאריים האמורים, הם כולם מבית היוצר של בעל המנגן הוותיק ביותר בקרב קהיליית הזמרים החסידים, הרב בן ציון שנקר.

שנקר עם הרבי ממודיץצילום: שנקר עם הרבי ממודיץ
שנקר עם הרבי ממודיץ

כך נוצר 'המבדיל'
את ראשית דרכו המוזיקלית, עשה ר' בן ציון עוד לפני שנות הארבעים של המאה ה-20, עת היה בחור צעיר לימים. הוא ניחן בחוש ובכישרון נגינה, שכללו קול ערב לצד כושר הלחנה קסום. את הלחן הראשון שלו, הלחין ר' בן ציון בשנת תש"א - כשהיה בן 16 שנים בלבד. לחן זה נמצא עדיין בארכיונו ומעולם לא זכה לפרסום.

דווקא שירו השני, אותו הלחין שנתיים מאוחר יותר בשנת תש"ג, יצא לאור באחד מאלבומי מודז'יץ והתפרסם גם ב'מלווה מלכה', אחד האלבומים המונומנטליים של גדול הזמר החסידי ר' אברהם פריד. מדובר בשיר 'המבדיל' שגם יצא לאור במהדורה מחודשת, בביצועו של חזן הרבנות הצבאית ר' שי אברמסון ובהפקתו של ד"ר מרדכי סובול.



גם ללחן האמור, יש נסיבות ופרטים מאלפים. בראיון ל'בחדרי חרדים' סיפר בעבר ר' בן ציון ז"ל "הייתי תלמיד ישיבה בישיבת תורה ודעת, שאותה הקים מקים עולה של תורה בארה"ב, הגאון רבי שרגא פייבל מנדלוביץ זצ"ל. הגרש"פ היה זה שיזם בין יתר מפעליו החשובים את רעיון 'תורה ומסורה'. בכל אופן, אחת מתכניותיו הייתה הקמת מרכז פדגוגי, שבו יוכשרו תלמידים מקרב הישיבה להיות מחנכים ופדגוגים. הוא לקח כשלושים בחורים, והפך זאת לחטיבה ישיבתית.

"הגיעו לשם לשאת שיעורים ושיחות השקפה, הגאון רבי מענדל זאקס זצ"ל חתנו של מרן ה'חפץ חיים' זצ"ל, הגאון רבי שמחה ווסרמן זצ"ל, הגאון רבי שמעון שוואב זצ"ל ועוד. כל יום, הגיע אורח אחר למקום וגם הרב מנדלוביץ עצמו מסר לנו שיעורים. למדנו אז מסכת 'שבת' כאשר בכל יום הספקנו דף גמרא. זה בעצם היה, מחנה קיט עם אווירה ישיבתית מובהקת".

אחד התלמידים בישיבה באותה עת, היה המשגיח המפורסם הגה"צ רבי משה וולפסון. שנקר, הרב וולפסון ולהבחל"ח הזמר המפורסם ר' שלמה קרליבך ז"ל, למדו ב'תורה ודעת' בשנת ת"ש, היו מיודדים כשלישיה ויחדיו שקדו על התורה והעבודה. החוט המשולש נהג להסתופף יחד בצילו של הרבי ממודז'יץ ה'אמרי שאול' זצ"ל. ישנה תמונה נודעת, שבה רואים את הרב"צ ואת הגר"מ בצעירותם, כשהם ניצבים ליד רבם הרבי ממודז'יץ.

הרבה פעמים הלכו השלושה, או ר' בן ציון ורבי משה כצמד, לטייל עם הרבי בהרי הקטסקילס, שם שכן מחנה הקיט של 'תורה ודעת' וכאן בין הנופים המרהיבים, היה הרבי משוחח עימם בעניינים מרוממים והם היו שואבים הימנו תורה, יראת שמים וחסידות מופלגת. "זו הייתה שעה ששום הון לא ישווה בעדה", הוא מעיד.

"באחד הימים, יצאתי לטייל עם רעי וידידי רבי משה. תוך כדי שאנו צועדים במשעולי היער, התחלתי לפזם מלודיה ללא מילים. רבי משה פנה אלי ושואל אותי, מה פשר הלחן? השבתי לו, שהוא הבזיק הרגע בראשי... מכיוון שלא היה לי מכשיר הקלטה במקום, שיננתי את הקטע הראשון שוב ושוב ואחר עברתי להלחין את הקטע השני. תוך כדי הילוכנו, רבי משה שהסכית כל הזמן ללחן והתלהב ממנו, הציע לי להרכיב עליו את המילים 'המבדיל בין קודש לחול'. ראיתי שזה מתאים כמו כפפה ליד ואימצתי את הרעיון. שרנו ביחד, בדואט, את המבדיל, עד שהגענו בחזרה הביתה ואז מיהרתי לרשום את זה... מאוחר יותר, נתתי את ה'המבדיל' הזה כאמור למודז'יץ".,

בביתו. צילום: ליפא שטאוברצילום: בביתו. צילום: ליפא שטאובר
בביתו. צילום: ליפא שטאובר

משורר החצר
שנקר הוא מזקני חסידי מודז'יץ, משורר החצר מזה קרוב לשבעים שנה ומהיוצרים הבולטים במוזיקה החסידית, שהוציא למעלה 15 אלבומים, חמשה מפרי לחניו והיתר עבור חצר מודז'יץ.

כבוגר הקונסרבטוריון למוזיקה בניו יורק, התפרסם שנקר כראשון שהקליט מוזיקה חסידית אותנטית בצורה מקצועית. במשך חייו הלחין כ-600 לחנים והוציא למעלה מעשרה דיסקים המופצים בעולם כולו. בשנים האחרונות התגורר בפלטבוש בניו יורק ומשמש כבעל תפילה בשטיבל המקומי של מודז'יץ.

בשנת 2004 העביר את האוסף הגדול של ניגוני מודז'יץ שהיה ברשותו שכלל מאות הקלטות ודפי תווים רבים לטובת "המכון לתיעוד ושימור ניגוני מודז'יץ" בראשות עורך-דין דוד זעירא. אוסף זה היה מקור חשוב ומרכזי להקמת המכון.

מסע הלוויתו בשעה 13:00 בצהריים שעון ניו יורק מבית הלוויות שומרי הדת - בפינת הרחובות ה- 14 ו 39 בשכונת בורו פארק בברוקלין לבית החיים שם ייטמן לצד רעייתו ע"ה שנפטרה לפני מספר שנים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
בן ציון שינקר הלוויה מלחין מודזיץ אשת חיל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד