י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

יינות ביתן תיאלץ להיפרד מהסניף שלה בשהם למרות בקשתה מבית הדין להגבלים

יינות ביתן פנתה לבית הדין להגבלים עסקיים בבקשה שיאשר לה לא למכור את הסניף - בניגוד לתנאי שנקבע במיזוג של הרשת עם מגה • השופטת קבעה כי אם לא יימכר הסניף - התחרות תיפגע: "החשש שציבור הצרכנים ישלם מחירים גבוהים הוא משמעותי"

יינות ביתן. צילום: שוקה כהן
יינות ביתן. צילום: שוקה כהן



הניסיון של יינות ביתן שלא למלא אחר אחד מתנאי המיזוג עם מגה לא צלח. בית הדין להגבלים עסקיים דחה את בקשת רשת יינות ביתן להוציא צו שיעצור הליך של מכירת סניף באזור שהם, צעד שנקבע על ידי רשות הגבלים עסקיים במסגרת אישור המיזוג של רשת יינות ביתן עם מגה.

שני התנאים שקבעה הרשות ביוני היו פירוק השותפות עם ביכורי השדה דרום בתחום סיטונות ירקות ופירות, ומכירת סניפים בשמונה אזורים שונים. אחד האזורים הבעייתיים תחרותית היה קריית שדה התעופה (איירפורט־סיטי), שם פועלות חנויות מגה ויינות ביתן, ובנוסף שתי חנויות של רשת שופרסל בשהם.

הרשות נימקה את החלטתה אז בטענה כי במרבית האזורים הללו העלו הבדיקות הכלכליות חשש שהרשת הממוזגת תוכל לנצל את כוחה ולהעלות מחירים באופן חד־צדדי. זאת, לאור נתחי השוק הגבוהים שתחזיק הרשת לאחר המיזוג ומחשש מהיווצרות של כוח שוק מתואם עם שופרסל, מה שיגרום לכך ששתי הרשתות יחזיקו ביחד בנתח שוק גבוה מאוד באותם אזורים. המשמעות של כוח שוק מתואם היא שבגלל מיעוט המתחרים באזור, יווצר מצב שבו לרשתות יהיה נוח לעקוב אחרי העלאות המחירים אחת של השנייה, במקום להתחרות באמצעות הורדת מחירים.

בהחלטה נקבע כי באותם האזורים הרשת הממוזגת תמכור את אחד או יותר מהסניפים שבבעלותה. כמו כן, נקבעו מגבלות על זהות הרוכש. הרשות רצתה לקבוע מלכתחילה כי מכירת הסניפים תהיה תנאי לעסקה, אלא שהצדדים למיזוג העלו חשש שעיכוב העסקה עד למכירה יסכל אותה, שכן נאמני מגה לא יכולים היו להמשיך ולנהל את הרשת. הרשות הסכימה לכך ובתמורה יינות ביתן התחייבה שלא לערער על ההחלטה.

משכך, המנגנון שנקבע היה מכירה עד ה–11 בספטמבר על ידי יינות ביתן, ואם הסניף לא יימכר עד אז — הזכויות יעברו לנאמן שימכור אותו בכל מחיר שיוצע לו, גם אם אינו מייצג את הערך הריאלי שלו.

בתחילת חודש ספטמבר, בסמוך מאוד למועד האחרון שנקבע למכירה, פנתה יינות ביתן לרשות בבקשה לבטל את מכירת הסניף בשהם בטענה כי נודע לה על פתיחת סניף חדש של "מחסני מזון" שיופעל כרשת מוזלת. הרשות דחתה את הבקשה וקבעה כי למרות פתיחת סניף של מחסני מזון, יינות ביתן תחזיק נתח שוק משמעותי באזור, וכך גם נתח השוק המצרפי של יינות ביתן ושופרסל. בעקבות החלטת הרשות פנתה יינות ביתן לבית הדין להגבלים עסקיים בבקשה להוציא צו נגד המכירה.

השופטת: חשש כבד ממחירים גבוהים

השופטת נאוה בן אור התייחסה בהחלטתה להסכמת הרשות לאפשר מכירה מאוחרת, וכתבה כי "לא יכולה להיות מחלוקת, שאלמלא המצב העגום שאליו נקלעה מגה, כשאלפי עובדים עמדו בסכנה של אובדן פרנסתם וכשנושיה עמדו לפני שוקת שבורה, ואלמלא פנייתו של בית המשפט של פירוק, שהפציר בממונה להשלים את הליך בדיקת המיזוג ולעשות לאישורו בתוך פרק זמן קצר, לא היתה רשות הגבלים עסקיים מאשרת את העסקה, שמשמעותה מיזוג של שניים מבין ארבעת השחקנים הגדולים בענף, בטרם ייערכו השינויים המבניים הנדרשים על מנת למנוע פגיעה משמעותית בתחרות או בציבור".

השופטת התייחסה לטענות יינות ביתן בנוגע לסניף החדש שאמור לקום, וכתבה כי "העובדה שבצמוד לשהם קיימים שני אזורי תעשייה גדולים בהם משווקות קרקעות רבות ונבנים מרכזים לוגיסטיים, ושקיים באזור פוטנציאל לביקוש גבוה מצד עובדי המפעלים שקמו בו בשנים האחרונות, אינה חידוש שלא היה ידוע".

הרשות הסבירה במסגרת הניתוח לבית הדין, באמצעות עורכי הדין אנדרי ניקל וליאור דגן־סנדז'יבסקי, כי ספק אם הסניף שצפוי להיפתח (של מחסני מזון) יהווה רסן תחרותי על החנויות בשהם, לעומת החנות של יינות ביתן באיירפורט־סיטי, בשל התחרות באזור לוד ורמלה.

נקודה נוספת שיינות ביתן העלתה היתה כי היא לא העלתה מחירים בשלב זה בסניף המדובר, וכי והיא מתחייבת לא להעלות מחירים בתקופת הביניים עד שיתברר הערעור. "קשה כמובן לבדוק טענה זו", כתבה השופטת, "המתייחסת לאלפי מוצרים שמשווקים בחנות. ואילו ההתחייבות שלא להעלות מחירים בתקופת הביניים אינה אכיפה. החשש שציבור הצרכנים ישלם בינתיים מחירים גבוהים יותר הינו, אם כך, חשש משמעותי. מניעת הפגיעה בהם היא אינטרס ציבורי כבד משקל".

רכישת מגה לא הגבירה את התחרות

יינות ביתן. צילום: שוקה כהןצילום: יינות ביתן. צילום: שוקה כהן
יינות ביתן. צילום: שוקה כהן


בדיקת מחירים שבוצעה באחרונה על ידי TheMarker באמצעות אתר mySupermarket העלתה שרכישת מגה על ידי יינות ביתן לא הגבירה את התחרות, והמחירים ברשתות הפועלות בתוך הערים נותרו גבוהים במוצרים שנבדקו. יתרה מכך, מחירי המוצרים ביינות ביתן התייקרו ב–1.3% בממוצע במוצרים שנבדקו. לפי ממצאי הבדיקה שכללה מעל 70 מוצרים, המחירים במגה בעיר במוצרים שנבדקו לא ירדו, ואף עלו ב–0.3%, לעומת מחירם לפני העברת הבעלות ברשת לידי יינות ביתן.

מחיר הסל שנבדק היה 1,287 שקל — בדיוק כפי שהיה ברשת העירונית המתחרה, שופרסל שלי. ביינות ביתן הגיבו אז בטענה כי "מגה בעיר שומרת על סל מחירים הוגן המותאם לערוץ השכונתי", וכי טיב המבצעים ברשת השתפר. עוד נטען כי יינות ביתן לא העלתה מחירים והבדיקה אינה מייצגת. משופרסל נמסר אז כי הבדיקה העלתה שהמחירים בשופרסל שלי הוזלו.

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
יינות ביתן בית הדין להגבלים רשות הגבלים פירוק שותפות ירקות ופירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד