י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

סדר עולמי חדש? פוטין: טראמפ רוצה לשקם את היחסים בינינו

לאחר שפגש ביריבו אובמה במהלך ועידה בפרו, ועקץ אותו על שמונה שנים בהן "היה לנו קשה לעבוד יחד", הפתיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כשסיפר על כוונותיו של טראמפ לשקם את יחסי שתי המעצמות - שנמצאים בשפל • ומה אומר אובמה?

פוטין ואובמה, יריבים מרים. (צילום: רויטרס)
פוטין ואובמה, יריבים מרים. (צילום: רויטרס)

העולם כמרקחה? נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר כי הנשיא האמריקני הנבחר טראמפ הכריז בפניו כי הוא נכון לשקם את יחסי המדינות, ולצאת לפרק חדש ביחסי רוסיה ארצות הברית.

את הדברים הללו אמר פוטין במהלך פסגה כלכלית בלימה שבפרו, במהלכה אף נפגש עם הנשיא המכהן ברק אובמה, והזמין אותו לבקר ברוסיה - "אמרתי לו שנשמח לראותו ברוסיה, בכל זמן שירצה", אמר פוטין. נשיא רוסיה, הידוע בסגנונו המשתלח, אמר כי לאחר ששוחחו וסיכמו שמונה שנות עבודה - "הכרנו בזה שהשיח בינינו לא היה קל, ואם להודות על האמת היה לנו קשה לעבוד אחד עם השני".

בנוגע לעמדות אותן הציג בפניו טראמפ, ואשר מרתקות כעת את מיליוני האמריקניים, אמר פוטין כי - "הנשיא הנבחר אמר כי הוא מוכן לנרמל את יחסי רוסיה-ארצות הברית. אמרתי לו שגם אני. לא דנו במועד או במקום פגישתנו העתידית".

הצהרה זו רבת משמעות. יחיס ארצות הברית ורוסיה נמצאים בשפל עמוק כמוהו לא ידעו השניים מאז שנות התשעים של המאה שעברה. מלחמת האזרחים בסוריה - שם מצדד פוטין באסד, בעוד ארצות הברית תומכת במורדים וכן כיבושי רוסיה באוקראינה לא הוסיפו אווירה טובה בין השניים, והצהרת הכוונות מצד טראמפ בעת הזו בהחלט מצביעים על כיוון אחר בדיפלומטיה העולמית אליו מכוון הנשיא שזה עתה נבחר.

צריך לזכור כי האמירה הזו מגיעה לאחר קמפיין ממושך בו עמדו יחסיו של טראמפ עם צמרת הפוליטיקאים הרוסים בסימן שאלה, והוא הואשם שוב ושוב כמי שנתמך על ידיהם במירוץ לבית הלבן.

אובמה מצידו חותם בזה את ביקוריו כנשיא מחוץ לארה"ב, ומסר תדרוך אחרון כנשיא בארץ זרה, במהלכו עקץ את הנשיא הנבחר כשאמר כי "כדאי לחכות ולראות כמה מהצעות המדיניות שלו כשיהיה בבית הלבן יהיו תואמות לרטוריקה שלו בקמפיין. כשנשיא מגיע לבית הלבן הוא מתמודד עם הרבה סוגיות שהוא לא ציפה להן, המציאות תאלץ את טראמפ להתאים את הגישות שלו לסוגיות הללו".

בנוגע לדבריו של פוטין אמרו בבית הלבן כי השיחה בין שני המנהיגים כללה שיחת נימוסים בעיקר, וכי הנשיא הפציר בפוטין לשמור על הסכם מינסק - ולא להפר את הפסקת האש באוקראינה.
אובמה פוטין רוסיה ארהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד