י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

חוצפת בג"ץ: הרב יידרש לחזור בו מההלכה

שופטי בג"ץ הכריעו כי הרב החדש לצה"ל, אייל קרים, לא יוכל להיכנס לתפקיד עד שיתנער מאמירותיו שכללו את דיני 'אשת יפת תואר'

אייל קרים. צילום דינה חננשווילי, פלאש 90
אייל קרים. צילום דינה חננשווילי, פלאש 90

ביום רביעי אמור להתקיים טקס החילופין בו יסיים הרבצ"ר הנוכחי רפי פרץ את תפקידו לטובת הרבצ"ר המיועד אייל קרים, אולם בג"צ הודיע היום (ב) כי הוא מעכב את כניסתו של קרים לתפקיד עד שיגיש תצהיר לפיו הוא חוזר בו מדבריו.

מדובר בעתירה שהגישו יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון, ח"כ מיכל רוזין וח"כ תמר זנדברג, נגד מינויו של הרב אייל קרים לרב הצבאי הראשי - בשל התבטאויותיו לאורך השנים ש"כללו גילויים קשים של גזענות, שנאת נשים ושנאת זרים - והופכות את המהלך לביזוי תפקיד הרבצ"ר".

לדברי עורך דינו של הרב, הרמטכ"ל זימן את הרב קרים אליו, שוחח עמו וביקש לדעת האם יש לו תפיסה ממלכתית, ואם יוכל לכהן בתפקיד הרגיש. "האיש משמש בתפקידים ברבנות הצבאית, נתנו הרבה פסיקות שהוא נתן, איך שהוא ראה את הצבא כזה שכולל את כל המחנות. שמתייחס לכל אדם לא על בסיס דתו, הדברים האלה הוכחו בפועל. יש פה מצב דברים, אמירות קשות מהעבר שהיה אזרח וגם הרמטכ"ל חשב שמדובר באמירות קשות".

השופט ג'ובראן שאל הרי הדברים שנאמרו הם מזעזעים בלשון המעטה, "עד כמה שאני מכיר את התורה נאמרים רק דברים טובים, איפה זה נאמר בתורה?" בהמשך שאל "איפה זה מופיע בתורה? דבר כזה מאוד מעניין והייתי בוחש ומחפש, זו אמירה מאוד מוזרה, מאוד קשה" (בהקשר לדין אשת יפת תואר).

במהלך הדיון נשיאת בית משפט העליון מרים נאור, והשופטים סלים ג'ובראן וניר הנדל הפנו לא מעט הערות כלפי קרים ולא הסתפקו בכך שהדברים נאמרו עוד כשהיה אזרח ולא בתפקיד ציבורי וקבעו כי הוא צריך להשיב תוך יומיים לבית המשפט ולהודיע שחזר בו.

השופט הנדל ציין: "זה לא עניין טכני, צריכים להתייחס לתפקיד שהוא רב צבאי. מה שהרב אמר במסגרת שאלות ותשובות יש פוסקים טובים יותר שלא אמרו אמרות כאלה. שנציגת המדינה אומרת שהרב לא היה מתיר זאת היום, זה לא מספיק, הוא צריך להכין תצהיר ששם תהיה התייחסות כנה".

הנשיאה נאור דרשה תשובות וביקשה תצהיר ברור: מה הייתה עמדתו אז, מה עמדתו היום, האם הוא חזר בו. בסופו של דיון נקבע שהרב קרים ימלא תצהיר אשר יוגש לבית המשפט תוך יומיים, עוד בטרם כניסתו הרשמית לתפקיד. האם הרב אכן ייכנס לתפקידו בזמן? ימים יגידו.

בסיום הדיון התעניין השופט ג'ובראן האם נשוא הדיון אל"מ אייל קרים נמצא באולם, ומשנענה שלא, שאל גם "בנושא כזה חשוב?"

בפורום הרבנים הצבאיים לשעבר הגיבו לעתירה בקיצוניות וכתבו: "אין סוף להתעמרות של חברי מר"צ נגד כל סממן יהודי בצה"ל. עתירת המפלגה מסמלת זלזול עמוק ברמטכ"ל גבי אייזנקוט שגיבה בפה מלא את הרבצ"ר הנכנס. תרבות החיטוט במאגרי תשובות הלכתיות ופסילת מועמדים על פיהן חייבת להפסק, כמו תרבות ההשתקה של כל מי שאינו מתיישר על פי הקו הרצוי של ארגוני שמאל קיצוני".

בהמשך תגובתם העבירו ביקורת גם על שופטי בג"ץ: "היה מצופה משופטי בג"ץ לדחות את העתירה על הסף ולהבהיר לחברות הכנסת ממר"צ שמדובר בהשגת גבול מסוכנת ורעה והתערבות שאין כמותה בעולם התורה וההלכה. לא היה ולא נברא. באופן מוטה הוציאו את דברי הרב מהקשרם וסילפו אותם. מצער מאוד ששופטי בג"ץ משתפים פעולה עם אותם שרוצים להחליש את הרבנות הצבאית תוך החלשת צה"ל כולו. מדובר בהחלטה רעה שתיזכר לדראון. הרב אייל קרים הינו תלמיד חכם, מאיר פנים ובעל מידות טובות שעתיד לדאוג לכל חייל וחיילת באשר הם."
אייל קרים שופטי בגצ מרים נאור רבצר רב צבאי ראשי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד