י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סערת ענק בברסלב: 'להוציא ספרי רבי נחמן'

הוראה שניתנה לאחרונה על ידי האדמו"ר מקרלין סטולין להסיר את ספרי רבי נחמן מארון הספרים שבהיכל בית הכנסת של החסידות בקייב שבאוקראינה, מעוררת סערת ענק בחסידות ברסלב • אחד החסידים: "לא נשלים עם המהלך" • גורם בקרלין ל"בחדרי": "שיקימו לעצמם מוסדות" • הפרטים המלאים

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (יעקב נחומי, פלאש 90)
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה (יעקב נחומי, פלאש 90)

הוראה שניתנה לאחרונה להסיר את ספרי רבי נחמן מארון הספרים שבהיכל בית הכנסת של חסידות קרלין סטולין, בקייב שבאוקראינה, מעוררת סערה בחסידות ברסלב. כך נודע ל"בחדרי חרדים".

אז איך פרצה הסערה? בית הכנסת המרכזי, ברחוב פדול, מנוהל מזה 27 שנים על ידי חסידות קרלין בנשיאות האדמו"ר. בשנים האחרונות התגבשה קבוצה של חסידי ברסלב שהגיעו להתגורר בקייב, חלקם אף היו פעילים בניהול חיי הקהילה. אותם חסידים מילאו את ארון הספרים בהיכל בית הכנסת בספרי ברסלב שיהיו זמינים לשימושם האישי בלימוד הספרים.

הספרים הונחו בגלוי לכל מאן דבעי, דבר שהביא להתקרבותם של כמה מחברי הקהילה, שהתשייכו בעבר לחסידויות שונות, לחסידות ברסלב. בשנתיים האחרונות אף התקיימו שיעורים קבועים בספרי רבי נחמן מברסלב, דבר שהכעיס את הגבאים שהחלו לפעול להעלים את הספרים מהמדפים.

באתר 'אומן שלום' של חסידות ברסלב פורסם כי התקבל מידע מאחד התושבים כי היום התקבל מסמך רשמי בו מורה האדמו"ר מקרלין להסיר את כל הספרים של ברסלב מהמדפים ולהכניסם לארון סגור. ל"בחדרי חרדים" נודע כי חברי הקהילה מודעים למכתב שהתקבל ע"י האדמו"ר מקרלין, והם מביעים את זעמם.

אחד העסקנים המקומיים בקייב המשתייך לחסידות ברסלב, סיפר ל'אומן שלום' כי ההוראה פגעה בו אישית ומבחינתו המהלך לא יעבור בשתיקה. "אני מנהל עסקים בקייב וכשאני מגיע להתפלל בבית הכנסת הדבר היחיד שמחזק אותי זה הספרים של רבינו הקדוש. אנו זקוקים לספרים הללו כאוויר לנשימה. הספרים חייבים להישאר במקומם הקבוע".

ארון הספרים בבית המדרש (אומן שלום)צילום: ארון הספרים בבית המדרש (אומן שלום)
ארון הספרים בבית המדרש (אומן שלום)

הוא מוסיף: "התחלתי להפעיל את הקשרים העומדים לרשותי. שלחתי שליח לאדמו"ר מקרלין בכדי למנוע את המהלך. אני מקווה שזה אכן יפעל. במקביל, שוחחתי עם כמה מרבני ברסלב שאמרו כי אם המהלך יצא לפועל, הם ידאגו לפרסם מכתב המלווה בחתימות כל הרבנים שיופץ בכל מקום אפשרי ברחובות העיר נגד המהלך".

מנגד, גורם בחסידות קרלין אמר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "אני לא נכנס לפינות אם הרבי נתן הוראה להוציא את הספרים או לא. חסידי ברסלב מוזמנים להקים מוסדות משלהם באוקראינה ושיביאו כמה ספרים שהם רוצים".

לדבריו, "כל זמן שהמוסדות שייכים לקהילת קרלין הכול יתנהל לפי הנחיות האדמו"ר. לא יכול להיות שכמה חסידי ברסלב רוצים להשתלט על המקום. אם בברסלב רוצים שיפתחו מוסדות לבד באוקראינה ובכל מקום ושיקרבו אנשים ולא יבואו לשם".

לסיום הוא אומר: "הרבי מקרלין תמיד אומר 'אין לי ענין שיהיו חסידי קרלין. המטרה היא קירוב רחוקים וזו מטרת הקמת המוסדות'".
ברסלב ספרי רבי נחמן קרלין סטולין סערה קייב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד