י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרב ברלנד נשלח ל-18 חודשי מאסר: "העונש הראוי הוא סקילה ושריפה"

בית המשפט הרשיע את הרב ברלנד במסגרת הסדר הטיעון והטיל עליו עונש מאסר של 18 חודשי מאסר בלבד, ותשלום פיצוי למתלוננות • כתב 'בחדרי חרדים' מדווח מאולם בית המשפט, שם הודה הרב במעשים וביקש סליחה

הרב ברלנד בבית המשפט, צילום: פלאש90
הרב ברלנד בבית המשפט, צילום: פלאש90

הרב אליעזר ברלנד הגיע הבוקר (ג') לבית משפט השלום בירושלים שם נפתחו הטיעונים לעונש בעניינו, ובקשת של הצדדים להגיע להסדר הטיעון.

בפתח הדיון הפרקליט יובל קדר הסביר לשופט על הסיבה להגעה להסדר הטיעון ופירט אותו. עורך הדין של הרב אפרים דמרי אמר כי הרב במשך שנים דאג ושיקם משפחות.

"אנחנו קוראים בפרשת השבוע, יהודה הבן של יעקב, הוא אומר: 'ויאמר יהודה הוציאוה ותישרף'. הפשט הוא הוצאה והדרש הוא נושא, מלשון הצתה באש. כלומר, רואים שהמשפט העתיק היהודי העתיק, על מעשים כאלה עונש של שריפה וסקילה, היום השתנו העיתים ויש המון הקלות, זה לא גורע מחומרת המעשים שלי", אמר הרב לשופט ירון מינקטביץ'.

הרב הוסיף ואמר "אני מתחרט באמת מעומק הלב על כל פגיעה שפגעתי בבן ובת בזכר ונקבה, כל פגיעה שנגרמה על ידי במישרין או בעקיפין, אני במה שהודתי - הודתי, אין לי עכשיו עסק עם נשים".

לאחר הפסקה, ‏בית המשפט גזר 18 חודשי מאסר על הרב ברלנד במסגרת הסדר הטיעון. לאחר ניכוי ימי המעצר נותרו עוד כ-10 חודשים, זאת בנוסף לפיצויים בסך 75 אלף ש"ח שעליו לשלם בתוך 14 יום.



כבוד השופט ירון מינטקביץ קבע כי הסדר הטיעון בין המדינה לבין הרב ברלנד הינו הסדר סביר. עם זאת ציין כי "לוּ הייתי נדרש לקבוע מתחם עונש הולם, הייתי קובע מתחמים נפרדים לכל אחד מן האישומים, שכן מדובר במעשים שונים ומובחנים זה מזה, אשר בוצעו בפער זמנים משמעותי זה מזה, ופגעו בקרבנות שונים. לאור חומרת המעשים ופגיעתם בערכים מוגנים, המתחם אותו הייתי קובע בגין כל אחד מהאישומים, היה מחייב השתת מאסר בפועל, לריצוי ממש".

עורכי הדין של הרב ברלנד; משה בר-אשר, אפרים דמרי ומאיר כהן-זדהצילום: עורכי הדין של הרב ברלנד; משה בר-אשר, אפרים דמרי ומאיר כהן-זדה
עורכי הדין של הרב ברלנד; משה בר-אשר, אפרים דמרי ומאיר כהן-זדה

בית המשפט קבע כי המאסר בפועל למשך שנה וחצי החל למפרע מיום מעצרו בכ"ח אדר ב' תשע"ו. במידה והבקשה לניכוי שליש שתוגש לוועדת הערעורים של שירות בתי הסוהר תתקבל - הרב ברלנד ישוחרר בי"א ניסן, שלושה ימים לפני חג הפסח.

עורך דינו של הרב ברלנד, אפרים דמרי, אמר כי "תיקון כתב האישום הוא לא תיקון קוסמטי בלבד. הנאשם סובל מבעיות רפואיות, זקוק למעקב רפואי צמוד, ודי לנו לציין שבמהלך מעצרו הוא נזקק לא פעם לטיפול רפואי מציל חיים ולאשפוזים. הוא תרם לחיי הקהילה, לציבור המאמינים, כאיש תורה וחינוך וכאיש חסד. לצד המתלוננות, קיימים אלפי אנשים היכולים להעיד כי תפילותיו, בקשותיו של הרב עמם, סייעו להם להשתקם בעזרתו של הרב".

עו"ד יובל קדר, התובע מטעם פרקליטות מחוז ירושלים אמר כי גזר הדין ניתן לאחר שהנאשם הודה והורשע בשתי עבירות של מעשים חמורים תוך ניצול מרות וכן בעבירה של תקיפה. הרב ברלנד "הודה בביצוע עבירות מובהקות בשתי נשים והתחייב להודות בביצוע מעשה באישה נוספת" עוד הוסיף, כי "הפרקליטות ניהלה מצוד חובק עולם סביב ברלנד ודאגה להביאו לדין בישראל
היום העביר בית המשפט מסר חד וברור לפיו מי שינצל את מעמדו לפגיעה בנשים ייכלא מאחורי סורג ובריח, גם בגיל שמונים".

עו"ד שרה מרקוביץ המייצגת את נפגעות העבירה, סיפרה כי "הנאשם לא רצה שעדת התביעה תעיד בבית המשפט, ולכן הסכים להסדר הטיעון ולעונש. המתלוננות מתוסכלות, כיוון שעברו את כל התהליך של הגשת התלונה ורצו להעיד על מעשיו. אבל המסר שיוצא מבית המשפט הוא שלא בטוח שכדאי להתלונן". לדבריה, המסר המרגיע היחיד הוא "שאדם שהכחיש את המעשים, בעל סמכות, בסוף הודה במעשים והורשע ונשלח לכלא".

כפי שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים', בסוף השבוע שעבר הגיעו פרקליטי הרב להסדר טיעון עם נציג הפרקליטות, התובע עו"ד יובל קדר, לפיו ייגזר על הרב ברלנד 18 חודשי מאסר בניכוי תקופת המעצר שריצה בדרום אפריקה ובישראל.

חסידי "שובו בנים" מקווים כי לאחר ניכוי החודשים בהם ישב הרב במעצר בדרום אפריקה ובישראל בצירוף ניכוי שליש, עונש המאסר בפועל של הרב יהיה חודשים ספורים בלבד, והם מצפים כי כבר את ליל הסדר יערוך הרב בקרב בני משפחתו וחסידיו. לעומת זאת מאידך יש מי שמתנגד לכך - שתי מתלוננות ומתלונן שהגיעו להסדר הטיעון בפנים חמוצות. לדברי אחת מהן הסדר זה יגרום לנשים חרדיות שלא להתלונן יותר, וזאת בעקבות העונש הקל יחסית שיושת על הרב בהסדר המקל.
הרב אליעזר ברלנד שובו בנים הסדר טיעון הרב ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 80 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד