י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אחרי 6 שנים: אלמוני זוהה והועבר לקבר ישראל

גופתו של יהודי נטול בית שנפטר לפני 6 שנים ונקבר בסמוך לנוצרים, הועברה לקבר ישראל בפעילות מיוחדת של זק"א ובני המשפחה

אחרי 6 שנים: אלמוני זוהה והועבר לקבר ישראל
יחזקאל איטקין

פרשה כואבת של יהודי שנקבר כאלמוני בחלקה בה קבורים גם נוצרים, באה לסיומה לאחר כ-6 שנים, כאשר בסיוע ארגון זק"א הועבר המנוח לקבר ישראל.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ראשיתו של הסיפור לפני כשבועיים, כאשר הגיעה פנייה ליהודה משי זהב יו"ר זק"א, "גיסי היה חסר בית ונפטר לפני כשש שנים בתל אביב ואף אחד לא דרש את הגופה, הוא נטמן בבית קברות נוצרי באיזור המרכז, ללא טהרה וללא סממנים יהודים", סיפרה לו יפעת אריאלי.

המנוח, אליהו בן-אליהו (42), דר רחוב, נמצא בשנת 2010 בתחנה המרכזית בתל אביב במצב קשה מאוד לאחר שימוש בסמים, והועבר לבית החולים - שם נקבע מותו. מבית החולים הועברה הגופה למכון הפתלוגי באבו כביר ומשם לקבורה כאלמוני, מאחר ולא היה עליו כל אמצעי זיהוי. ערירי ובודד בין גויים ללא הלוויה יהודית וללא קדיש.

"לפני ארבע שנים, משטרת ירקון פנתה לבעלי איציק ודיווחה כי יתכן ואחיו אליהו נפטר, ואכן הוא הגיע וזיהה אותו מתוך מאגר תמונות. בהמשך נערכה בדיקת dna שאיששה את החשד", המשיכה יפעת וסיפרה. בני המשפחה ביקשו להעביר את המנוח לקבר וחלקה יהודית, אולם נדרשו לשלם 10,000 ש"ח, סכום שהתקשו לעמוד בו, כך שהעניין נדחה מעת לעת.

בערב יום כיפור האחרון, האח איציק החליט לעלות לראשונה לקבר אחיו בגבעת ברנר. "אנחנו לא דתיים, אך לבעלי היה דחף בלתי נשלט לעלות לקבר. לאחר מאמצים מרובים הצלחנו לאתר את הקבר, ולראשונה בעלי אמר קדיש על קברו". זה היה רק תחילת הסוף. במהלך התפילה הרגיש מסר מאחיו שחייבים להעביר אותו עוד השנה לחלקת קבר יהודית. "הבטחתי לו בלחישה להביאו לבית קברות יהודי" סיפר.

יפעת, הגיסה, לא ידעה מנוח ופנתה לעזרת משרד הבריאות ואישים שונים, אך דבר לא השתנה. "לפני כשבועיים הציע לי ידיד לפנות ליו"ר זק"א יהודה משי זהב, אמרו לי שהוא יכול לעזור. קיבלתי את המספר ושלחתי לו הודעה", היא מספרת. "כבר חשבתי שהוא בטח עמוס בפניות והנושא לא יטופל, אך תוך 24 שעות התקשר אלי חיים ויינגרטן מזק"א והעברתי לו את כל הפרטים".

הפנייה הועברה לאגף המבצעים בראשותו של חיים ויינגרטן שהחל מיד לפעול בעניין והודיע לבני המשפחה "אדאג אישית כי לא תהיה עלות בכלל גם לא של משרד הבריאות. מטרת זק"א היא להביא לקבורה יהודים כל אדם בישראל על פי כל כללי ההלכה".

מבחינת המשפחה העיכובים לא הסתיימו. "במשרד הבריאות דרשו מאיתנו 843 ש"ח אגרת קבורה, סכום שלא היה לנו. ואז צץ לו מלאך משמים בשם בערלה יעקובוביץ', לאחר שהבין את המצב הפגיש אותי עם אדם שתרם את מלוא הסכום ללא תמורה, רק בשביל להביא את גיסי למנוחה נכונה וקבר ישראל".

קבר יהודי, איפה? יפעת ובעלה איציק מתגוררים באריאל, הם נפגשו עם ראש העיר אליהו שבירו שמיד הסכים לקבור את המנוח באריאל. "ראש העיר העניק לנו חלקת קבר ללא תשלום והעביר את הטיפול לידי עמוס צוריאל מהמועצה הדתית שביצע את הפעולות מצידו בהצלחה רבה".

לאחר פעילות מורכבת ומתישה בסיוע גורמים שונים ובהם הרב שייקה פרידמן, אחראי חברה קדישא פתח תקווה, הצליחו לקבל אישור הוצאת המנוח מקברו ולהעבירו לקבר ישראל. בערלה יעקובוביץ קבמ"ץ זק"א יחידת 410 קיבל עליו את המשימה, חיש קל ארגן צוות מתנדבים בפיקוחו של הרב דניאל שטרן, מפקח הלכתי בנוגע להעברת גופות. תוך שלוש שעות, המנוח אליהו בן-אליהו ז"ל הוצא מקברו והועבר עם כל הכבוד הראוי לבית החיים באריאל, כאשר מניין מתנדבי זק"א, בני משפחה, ראש עיריית אריאל ואבי נעים ראש מועצת בית אריה מלווים אותו בדרכו האחרונה - שנים לאחר פטירתו.

"התרגשתי כפי שלא קרה לי בחיים", מסכמת יפעת, "מבחינתי הייתה לוויה שמחה מאוד שהתירה את הספק והביאה את גיסי לקבר ישראל. אמנם אני לא דתייה, בלי כיסוי ראש, אבל נולדנו כיהודים ואנחנו מתים כיהודים ואין לאף אחד זכות לשבור את זה. פגשתי בארגון זק"א שהאג'נדה שלו זה חסד ללא גבולות. לראות את גיסי מובל בתכריכים על ידי מלאכי זק"א, זה אירוע שאני ובעלי לא נשכח לעולם".

לפני כחודשיים טיפל ארגון זק"א במקרה דומה, יהודי שנהרג באתר בנייה ונקבר כאלמוני בבית קברות נוצרי בקיבוץ בשפלה ולאחר כארבע שנים זוהה על פי DNA. אביו פנה לזק"א שהעבירו תוך כיממה את בנו ז"ל להר המנוחות בירושלים.

יפעת מביעה תקווה, כי אותם עשרות קברים אלמוניים אותם ראתה בבית העלמין האלטרנטיבי בגבעת ברנר, יועברו במהרה לקבר ישראל. "אם למדינה היה חשוב, אני בטוחה שאפשר לזרז את הליך הזיהוי ולקצר את הצער של אותם יהודים שקבורים סמוך לנוצרים".

הרב שייקה פרידמן, אחראי חברה קדישא פתח תקווה, אמר ל'בחדרי חרדים' כי כאחד שטיפל בנושא מול משרד הבריאות, יש לציין במיוחד את אדיבותו של הרופא הנפתי של משרד הבריאות בפתח תקווה ד"ר ערן קופל ולגב' ליאת, שנענו במיוחד למקרה חריג זה, עשו מעל ומעבר וזירזו את ההליך ככל שניתן על מנת שהמנוח יובא לקבורה יהודית עוד באותו היום, עם כל הכבוד הראוי לו.

צילום: יחזקאל איטקין




















קבר ישראל זקא גופה קבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד