כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"כיכב" בדו"ח המבקר על רשות השידור - וישמש באותו תפקיד בתאגיד "כאן"

רפי יהושע, מי שהיה אמון על שימור ארכיון רשות השידור וספג ביקורת קשה בדו"ח המבקר - יופקד בתאגיד על המרת חומרי הארכיון של הרשות לפורמט דיגיטלי • ב-2012 הורשע יהושע בעבירת משמעת לאחר שתועד עוסק בענייניו הפרטיים במהלך שעות העבודה

אולפני תאגיד השידור הציבורי החדש. צילום: דוברות כאן בהקמה
אולפני תאגיד השידור הציבורי החדש. צילום: דוברות כאן בהקמה



רפי יהושע, לשעבר סמנכ"ל הטכנולוגיות ברשות השידור, היה אחראי על חלק מהמחדלים של רשות השידור בשימור הארכיון הטלוויזיה והרדיו, וכיכב בדו"ח חריף של מבקר המדינה בנושא. זה לא מנע מתאגיד השידור הציבורי "כאן" לבחור אתמול ביהושע לשקם את הארכיון בפרויקט, בעלות של 30 מיליון שקל.

אתמול הכריז התאגיד על ארבעת הזוכים במכרז לשימור ארכיון רשות השידור - פרויקט שהועבר לתאגיד במסגרת החוק החדש. בפרויקט, בעלות כוללת של 120 מיליון שקל, ישוקמו התקליטים והסרטים של הרשות מיום הקמתה, כולל חומרים נדירים שנמצאים כיום בקצב התכלות מהיר במחסני הרשות.

החברות שנבחרו הן דראקו, גל קול, דורי מדיה וג'וש מרקטינג, והן יקחו חלק בפרויקט שיימשך כארבע שנים. ג'וש מרקטינג, שתהיה אמונה על שחזור פילם 16 מ"מ עבור התאגיד, היא בבעלות בני משפחתו של יהושע.

הסדר טיעון

יהושע היה מוותיקי רשות השידור, ופרש בסוף 2014. בקרב בכירים ברשות השידור יש רבים שמביעים הערכה רבה למקצועיותו ולידע הרב שלו בתחום הטכנולוגיות והשידורים. לצד זאת, יהושע הגיע לתפקידו לאחר שהיה מקורב להנהלת רשות השידור הישנה, שהודחה מתפקידה. הוא קודם על אף שהוא עצמו הורשע בעבר בבית הדין של נציבות שירות המדינה בעבירת משמעת, לאחר שתועד כמה פעמים כשהוא עוסק בענייניו הפרטיים במהלך שעות היום - מחוץ לבנייני רשות השידור. הוא הודה בעבירות המיוחסות לו במסגרת הסדר טיעון.

ב-2011, אחרי שמילא כמה תפקידי ניהול, מונה יהושע לסמנכ"ל הטכנולוגיות ברשות השידור. בדיון בעניינו שנערך בעקבות ההרשעה במליאת רשות השידור, אמר בין השאר יואב הורביץ', אז חבר הוועד המנהל של רשות השידור וכיום ראש הסגל של ראש הממשלה בנימין נתניהו - "אני לא חושב שלאור זה צריכים למנוע מבן אדם כל-כך ותיק, כל-כך מוכשר וכל-כך מקצועי את תפקידו. זה ציד אדם... כל אחד פה מוציא חקירות... כמו שאנחנו צריכים לכבד את החוק, אנחנו צריכים להעביר מסר לעובדים בארגון שאי אפשר לעצור כל יומיים את העבודה על כל דבר ודבר".

בתקופת הכהונה של יהושע פירסם מבקר המדינה דו"ח חריף על שימור ארכיון רשות השידור, כאשר חלק ממחדלים אלה היו תחת סמכותו של יהושע. באפריל 2012 מינתה הרשות את יהושע לעמוד בראש פרויקט הדיגיטציה ברשות השידור – שלא בוצע עד אז בארכיון הטלוויזיה. בדו"ח המבקר ב-2014 נמתחה ביקורת חריפה על אי יישום החלטות קודמות והפגיעה בארכיון.

"החומרים השמורים בארכיונים של הרשות נתונים בסכנת כליה בשל היעדר התנאים של הפורמטים השונים ובשל שחיקה", נכתב בדו"ח המבקר. "ארכיוני הרשות אינם עומדים בדרישות הבטיחות למניעת שריפות, ואין בהם מערכות לגילוי אש ואף לא מערכות לכיבוי אש".

בדו"ח נמצא כי הרשות שילמה מיליוני שקלים בתשלום לחברות פרטיות עבור פרויקטים שלא יושמו. הרשות מימנה רק חלק קטן מהתקציב לשיקום הסרטים, ולא פיקחה כראוי על מימוש ההסכם. על יהושע נכתב, בין השאר, כי אישר תקציב של 5 מיליון שקל לשיקום סרטי הפילים של הטלוויזיה - בלא שהוצג כל נתון המסביר מדוע נדרש תקציב כזה, וכי מנהלת הארכיון שיגרה מכתב ליהושע, שבו נכתב כי "לא מתקיימות ישיבות עבודה מסודרות עם מעקב על שלבי הפרויקט".

רפי יהשוע מסר בתגובה: "כל פעולותיי בנדון נעשו אך ורק בהתאם לכל דין. על כל במה - כפי ש-TheMarker עצמו מציין בשאלותיו, ואני דורש שבהגינותו גם יפרסם זאת - זכיתי לשבחים על מקצועיותי, כולל ממשרד מבקר המדינה, מהנהלת ומליאת רשות השידור ומגופים ציבוריים נוספים. הדברים כתובים ומתועדים. מרשות השידור, להזכירכם, פרשתי כבר לפני שנתיים, ומן הסתם אני כיום מנהל פרויקטים בתחומים בהם אני מומחה.

"אין ספק שניסיוני רב השנים בתחום, יחד עם המקצועיות והניסיון העשיר של החברות הבינלאומיות מהמובילות בעולם בתחום זה איתם שיתפנו פעולה במכרז, יספקו את הפתרון המיטבי להצלת ושימור ארכיון רשות השידור. החברות הבינלאומיות יגבו אותנו לאורך כל חיי הפרויקט החשוב כל כך, ואני תקווה שגם כך ייעשה בארכיונים נוספים בארץ ובחו"ל".

מ"כאן" נמסר: "חברת ג'וש מרקטינג היא אחת מארבע החברות שזכו במכרז לביצוע הדיגיטציה של ארכיון הטלוויזיה הישראלית, עמדה בכל תנאי המכרז ובהתאם לתנאים שקבענו, הצעתה דורגה במקום הגבוה ביותר לביצוע המרה של סרטי 16 מ״מ לפורמט דיגיטלי מתקדם. פרויקט הדיגיטציה מנוהל ומפוקח על ידי חטיבת ההנדסה והטכנולוגיה של התאגיד ומאז קיבל התאגיד את האחריות על הפרויקט, בו אנו רואים פרויקט לאומי, ההנהלה פעלה ביעילות ובמהירות לפרסום מכרז ולהתנעתו - מתוך הבנת חשיבותו הציבורית. בכוונתנו להמשיך ולפעול כך גם בעתיד".

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
כאן תאגיד השידור רפי יהושע רשות השידור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד