כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

כך תצילו את ילדיכם ממוות בעריסה

מוות בעריסה היא סיבת המוות העיקרית בתינוקות עד גיל שנה. מחקרים שונים מוכיחים כי שכיחות תופעת מוות בעריסה עולה בחודשי החורף • קבלו את הטיפים וההמלצות שיכולים להציל את ילדיכם ממוות בעריסה

אילוסטרציה
אילוסטרציה



מחקרים שונים מוכיחים כי שכיחות תופעת מוות בעריסה עולה בחודשי החורף. סיבה אחת כיוון שההורים נוטים יותר לעטוף את התינוקות ולחמם אותם יותר מדי. סיבה נוספת היא הפרעה בנשימה בגלל מחלות חורף כמו גודש בדרכי הנשימה. מקרי המוות מתרחשים לרוב בלילה ובזמן שינה.

מוות בעריסה היא סיבת המוות העיקרית בתינוקות עד גיל שנה. בין השנים 2013 ועד אוקטובר 2016 דווח בתקשורת על 84 מקרי תמותה - רובם מתחת לגיל שנה, אך יש הערכות גבוהות הרבה יותר – לפיהן בארץ מתרחשים כ-45 ואפילו 60 מקרי מוות פתאומי לא מוסבר של תינוקות בשנה. רוב המקרים הם בתינוקות לפני גיל שישה חודשים; כאשר שיא השכיחות היא בגילים 2–4 חודשים.

המלצות ארגון בטרם בטיחות ילדים על מנת למנוע את התופעה:

• יש להשכיב תינוקות לכל שינה על הגב בלבד.

• יש לשמור על סביבה בטוחה במיטת התינוק והרחקת חפצים רכים כמו כריות, בובות, מגיני ראש, שמיכות פוך ומצעים רפויים (יש להקפיד להדק את המצעים). יש לוודא כי למזרון יש תו תקן.

• יש להרחיק חוטים ושרוכים כמו חוטי חשמל או חוטי וילונות.

• יש להימנע מחימום יתר - יש להקפיד לא לחמם את התינוק יתר על המידה באמצעות שכבות לבוש רבות מדי בימים חמים או חימום יתר של החדר. מומלץ לחמם את החדר ל-22 מעלות.

• מומלץ להשתמש במוצץ בעת ההשכבה, אך לא לחבר בשרשרת או בגורם אחר שיכול להוות סכנת חנק. לתינוקות יונקים מומלץ לחכות לגיל 3 – 4 שבועות עד לביסוס ההנקה.

• השימוש במוניטורים כאמצעי למניעת מוות בעריסה אינו מומלץ.

• האקדמיה ממליצה על עידוד הנקה והימנעות מוחלטת מחשיפה לעישון בזמן ההריון ולאחר הלידה.

הנחיות של האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים (AAP - American Academy of Pediatrics):

• על תינוקות לישון באותו חדר עם הוריהם בשנה הראשונה לחייהם כדי למזער את סכנות המוות בעריסה. ההנחיות החדשות מחזקות את ההמלצה להשכיב תינוק בחדר ההורים במיטה נפרדת, לפחות עד גיל 6 חודשים ועדיף עד גיל שנה.

אין לחלוק מיטה עם ההורים, משום שנוהג זה מעלה את הסיכון לתסמונת המוות בעריסה. המקום הבטוח ביותר בשביל תינוקות הוא מצע קשיח כעריסה ללא מצע רך או כריות. שינה באותו חדר, אך לא באותה מיטה, עשויה לצמצם את הסכנה לתסמונת מוות בעריסה בעד 50%.

• האיגוד מכיר ומתייחס בהנחיותיו להאכלה בטוחה במיטת ההורים כשהם עייפים - מכיוון שנמצא, כי שינה עם התינוק על ספה או בכורסה מסוכנת בעד פי 21 מאשר במיטה, האיגוד ממליץ למי שחושש שיירדם תוך כדי האכלה, להאכיל את התינוק במיטת ההורים. האיגוד מסביר שעל ההורים להיות מודעים לסיכון הכרוך במצבים אלה ולהיערך מראש למקרה של הירדמות בעת האכלה. במקרים אלו, על ההורים להקפיד שבמיטתם לא יהיו כריות, שמיכות "חופשיות" ושהמזרן יהיה נוקשה.

• אין לטעות ולראות בהמלצות האיגוד עידוד לשינה משותפת. שינה במיטה נפרדת בחדר ההורים מפחיתה את הסיכון למוות פתאומי בתינוקות בכ– 50% והמקום הבטוח ביותר לשינה לתינוקות היה ועודנו במיטה נפרדת, בסמוך למיטת ההורים.


חורף מוות בעריסה תינוקות שינה בטוחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד