י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המבקר: המדינה לא תיכננה פתרונות תחבורה ואכלוס חריש צפוי להתעכב

בדו"ח שפירסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, נטען כי בהיעדר אזורי תעסוקה צפויה חריש להיות גירעונית ולהזדקק לתמיכות ומענקים עוד מצא המבקר כי המועצה המקומית בנתה קומה נוספת למבנה שבו היא פועלת ללא היתר בנייה

המבקר: המדינה לא תיכננה פתרונות תחבורה ואכלוס חריש צפוי להתעכב





היעדר פתרונות תחבורתיים מספקים עלולים למנוע את אכלוסן של מאות דירות בעיר החדשה חריש במחצית הראשונה של 2017 — כך נכתב בדו"ח של מבקר המדינה, יוסף שפירא, על השלטון המקומי בישראל, שפורסם אתמול. עוד נכתב בדו"ח, כי כל תוספת של יחידות דיור לעיר, מעבר לזו שבנייתן אושרה עד היום, תחייב תוספת של כבישים ומחלפים, שביצועם כלל לא תוקצב עד כה.

"מצטיירת תמונה עגומה, שלפיה לא יהיה בשנים הקרובות מענה תחבורתי הולם לתושבי חריש וסביבתה, והדבר עלול לפגוע באיכות חייהם של התושבים ובהתפתחות העיר", כתב המבקר. "על משרדי השיכון והתחבורה, בשיתוף לשכת התכנון המחוזית, לקדם ולהשלים את תכנון מערכת הכבישים הבין־עירוניים באזור חריש, ואף לשקול לתקצב את ביצועה כבר בתוכנית החומש הבאה לפיתוח תשתיות תחבורה".

על פי תוכניות האכלוס של משרד השיכון לחריש, עד סוף 2016 צפויות להתאכלס 3,900 הדירות הראשונות בעיר — ועד סוף 2020 צפויות להתאכלס קרוב ל–13 אלף יחידות דיור, שבהן יתגוררו כ–60 אלף תושבים.



ביוני 2015 פירסם TheMarker את העובדה המפתיעה, כי למרות מיקומה של חריש בסמוך לשניים מעורקי התחבורה המרכזיים בישראל — כביש 6 וכביש 65 — בפועל העיר אינה מחוברת אליהם. כדי להגיע אל הכניסה הבודדת לעיר החדשה, יש לעבור דרך שלושה צמתים מרומזרים — מצב שצפוי ליצור במקום בעיות תחבורתיות קשות כאשר תתאכלס העיר ברבבות תושבים.

בדו"ח המבקר נכתב כי הקושי התחבורתי קיים כבר כיום, אף שלפי חברת נתיבי ישראל כבישי האזור סבלו מעומס כבר ב–2015 — עוד לפני אכלוס העיר החדשה. על פי התוכנית המאושרת, ישנם חמישה פרויקטים תחבורתיים שונים, שעד לסיומם לא ניתן יהיה לאכלס דירות נוספות מעבר ל–2,000 יחידות דיור ראשונות בעיר. אלא שבחינת לוחות הזמנים מגלה כי ייתכן מאוד שמשרד התחבורה לא יספיק להשלימם במועד, ובכך יימנע אכלוס של מאות ואולי אלפי דירות ביישוב, אף שבנייתן תושלם.

מתשובת משרד התחבורה למבקר עולה כי הפרויקטים יושלמו עד סוף מאי 2017, בעוד על פי לוחות הזמנים של משרד השיכון, אמורה להסתיים עד אז בנייתן של 4,800 דירות בעיר. במשרד התחבורה טוענים עוד כי החלו בתכנון הפרויקטים רק לאחר חתימתו של הסכם "נתיב לדירה", שבמסגרתו תוקצבו העבודות הללו, וכי בכל מקרה, על פי תחזיות האכלוס העדכניות של משרד השיכון, עד לסוף הרבעון הראשון של 2017 יתאכלסו בעיר 2,200 דירות בלבד. משרד השיכון אישר כי קיימת האטה בקצב האכלוס ביחס לצפי המקורי, אך לא סיפק צפי חדש.

עוד מצא המבקר כי אף שכבר בנובמבר 2015 הבינה לשכת התכנון המחוזית כי קיים צורך מיידי בסלילת כביש 444 החדש, שיחבר את חריש ישירות לכביש 65 מצפון ולכביש 9 מדרום, וכי קיים צורך מיידי לקדם את חיבור של העיר לכביש 6 דרך יציאה נוספת — בפועל מתעכבים הפרויקטים האלה. הפרויקט היחידי שאושר לביצוע הוא חיבורה של העיר לכביש 65, וזה יושלם עד סוף 2019. חיבור העיר דרומה לכביש 9 ולכביש 6 אושר לתכנון, אך לא קיימות כל החלטות באשר לתקצוב ולביצוע הפרויקטים.

משרד האוצר הגיב לנושא באמירה כי "ייתכן שהזמן שייקח להרחיב את הכבישים ולבנות את המחלפים בקרבת העיר חריש ישפיע על רמת השירות התחבורתי שיקבלו התושבים בשנים הראשונות להקמת העיר, אך אינו אמור למנוע את אכלוסה".

בגלל תכנון חסר — חריש תהיה גירעונית

עניין נוסף שבו עוסק דו"ח הביקורת הוא היעדרו המוחלט של אזור תעסוקה בתוכנית המתאר של העיר — דבר אשר צפוי להפוך אותה לעיר גירעונית. בעוד שהתוכניות המפורטות להקמת העיר כוללות כ–54 אלף מ"ר למסחר וכ–184 אלף מ"ר לתעסוקה, כדי להגיע לאיזון תקציבי תזדקק העיר העתידית לתוספת שטחי תעסוקה בהיקף של כ–930 אלף מ"ר.

"נמצא כי בין היתר בשל היעדרו של אזור תעסוקה, העריך מחוז חיפה במשרד הפנים כי המועצה המקומית תזדקק בשנים 2016–2019 למענקי ייצוב בסכום כולל של עד 122 מיליון שקל לכיסוי הגירעון השוטף בפעילותה", כתב המבקר. "העובדה כי בתוכניות המתאר המאושרות הקיימות לא תוכנן ולא הוקצה שטח לאזור תעסוקה מניב שישרת את תושבי חריש, עלולה לפגוע בצמיחתה ובהתפתחותה של העיר ולהותירה גירעונית לאורך שנים".

לעומת זאת, ציין המבקר לחיוב את פעילותו של משרד החינוך, שפעל להקמת עשרת מבני חינוך בעיר — עוד לפני שהתקבלה החלטת ממשלה בנושא פיתוח חריש, בדצמבר 2015.

ההתנהלות הארגוניות — "מחדל מתמשך"

המבקר הקדיש חלק ניכר מהדו"ח להתנהלותה של המועצה המקומית חריש, כחלק מההתארגנות לקראת הפיכתה לעיר — ומצא בה ליקויים רבים. כך למשל, נמצא כי המועצה חסרה כיום מבנה ארגוני שעתיד להתאים לצרכיה. המלצותיה של חברת ייעוץ חיצונית — שנשכרה בדיוק למטרה זו בעלות של 82 אלף שקל — הוגשו ביולי 2015, אך מעולם לא נדונו במליאת המועצה, ואף לא אחת מהמלצותיה יושמה, נכון למועד סיום הביקורת. "משלא עשתה כך, ירדו לטמיון הכספים ששילמה לחברת הייעוץ", העיר המבקר. "הימנעותה של המועצה המקומית מלאמץ מבנה ארגוני מותאם לצרכיה הקיימים והעתידיים במשך שנים, מצביע על מחדל מתמשך".

עוד נכתב בביקורת כי מתווה שגיבשה המועצה יחד עם משרד הפנים — לאיוש 34 משרות שדרושות לרשות כדי לנהל עיר בת 30 אלף תושבים — לא יושם, אף שמשרד הפנים תיקצב את עלויות השכר של בעלי התפקידים השונים מבעוד מועד, ואף זכה על כך לשבחים מהמבקר. תשע מתוך אותן 34 משרות כלל לא אוישו עד למועד סיום הביקורת. המבקר העיר למועצה כי "יישום חלקי של מתווה גיוס כוח האדם, על אף שאושר לצורך זה תקציב ייעודי, מצביע על היערכות לקויה לגיוס כח האדם החיוני להיערכותה לקראת היותה לעיר".

המבקר העיר למועצה המקומית בחומרה גם בעקבות שני מקרים שבהן היא ביצעה עבירות בנייה. במקרה אחד, בנתה המועצה קומה שלישית במבנה המועצה ללא היתר בנייה. הבנייה הלא חוקית התגלתה באוקטובר 2015 על ידי מפקח בנייה של הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש, אשר הוציאה צו מינהלי להפסקת הבנייה. העבודות הופסקו, ורק בדצמבר 2015 חודשו, לאחר שהמועצה המקומית הוציאה היתר בנייה מתאים.

במקרה שני, איכלסה המועצה שני מבני חינוך — אשכול גנים בן 4 כיתות, ומבנה בית ספר — אף שלמבנים לא ניתן טופס אישור אכלוס (טופס 4), ועוד לפני שניתנו למבנים אישורים מטען רשות הכבאות וההצלה, משרד הבריאות וחברת החשמל.

לאחר שבראשית ספטמבר 2015 מצא מפקח בנייה של הוועדה המיוחדת שהמועצה איכלסה את המבנים, שלח היועץ המשפטי של הוועדה המיוחדת מכתב לראש המועצה, יצחק קשת, ומהנדס המועצה, בדרישה להפסיק את האכלוס. "נמצא כי חרף דרישת היועץ המשפטי של הוועדה המיוחדת, המועצה המקומית לא הפסיקה את אכלוס המבנים, והלימודים בגנים ובבית הספר נמשכו. רק באמצע אוקטובר 2015, כחודש וחצי לאחר תחילת שנת הלימודים, הנפיקה הוועדה המיוחדת טופס 4 למבנים".

בעקבות כל זאת כתב המבקר כי הוא "מעיר בחומרה" למועצה המקומית חריש. "בהתנהלות זו הפרה המועצה באופן בוטה את חוקי התכנון והבנייה. על המועצה המקומית, שהיא רשות ציבורית, להקפיד הקפדה יתרה על ציות להוראות החוק ולשמש דוגמה".

מהמועצה המקומית חריש נמסר: "מדיניות המועצה היא לגייס עובדים לפי הצורך מתוך אחריות לכספי ציבור. בפברואר 2016, כשפורסם דו"ח המבקר, לא החל האכלוס. לקראת האכלוס המשמעותי בקיץ 2016, השלימה המועצה את גיוס כוח האדם כדי להיערך לקליטת התושבים. המועצה מנטרת את צפי האכלוס ואת האכלוס בפועל על מנת לתת מענה ראוי לכל התושבים. המועצה הקימה מערך קליטה חדשני בשל האתגרים הייחודיים בחריש, ובסקר שערכה גילו התושבים שביעות רצון גבוהה. עוד לפני שפורסם דו"ח המבקר, המועצה ערכה חוקי עזר חדשים ומעודכנים שנשלחו לאישור משרדי הממשלה, כך שהתושבים החדשים יזכו לחקיקה יעילה ומסודרת. מספר חודשים לאחר כתיבת הדו"ח, תוקנו הערותיו של המבקר".

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
חריש מבקר המדינה אזורי תעסוקה מועצה מקומית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד