כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

דרמת ענק במערכת הפוליטית: המשטרה תבדוק את 'פרשת הצוללות'

דרמת ענק במערכת הפוליטית • היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט להורות למשטרה לפתוח בבדיקה ב"פרשת הצוללות" בה מעורבים ראש הממשלה בנימין נתניהו ועו"ד דוד שמרון, זאת בעקבות מידע חדש שהגיע בפרשה • כל הפרטים

(לע"מ)
(לע"מ)

דרמת ענק במערכת הפוליטית • היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט לפני זמן קצר (רביעי) לפתוח בבדיקה ב"פרשת הצוללות" בה מעורבים ראש הממשלה בנימין נתניהו ועו"ד דוד שמרון.

כזכור, הפרשה התפוצצה עם חשיפת הפרשה על ידי העיתונאי רביב דרוקר ב"חדשות 10". כאמור, כעת הורה היועץ המשפטי לממשלה להורות למשטרה לפתוח בבדיקת הפרשה.

בהודעת הפרקליטות נמסר כי ההחלטה על פתיחת הבדיקה בפרשה נעשתה בהשתתפות פרקליט המדינה וגורמים נוספים במשרד המשפטים, וכן בהשתתפות ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, זאת בעקבות מידע חדש שהתקבל מהמשטרה והתפתחויות נוספות בנושא.

בהודעת הפרקליטות נמסר: "היועץ המשפטי לממשלה קיים היום התייעצויות נוספות ב"פרשת כלי השיט", בהשתתפות פרקליט המדינה וגורמים נוספים במשרד המשפטים, וכן בהשתתפות ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל. זאת, בעקבות מידע חדש שהתקבל היום מהמשטרה, וכן התפתחויות נוספות בנושא".

לסיום נמסר: "בסיכום הדיון, החליט היועץ המשפטי לממשלה להורות על קיום בדיקה באמצעות משטרת ישראל ביחס להיבטים שונים הקשורים בפרשה".

ההחלטה מגיעה בהפתעה שכן רק לפני מספר ימים נמסר כי היועמ"ש החליט כי אין חשד לפלילים בפרשה והיה נראה כי היא בדרך לסיומה. אלא שאז פרסם דרוקר מייל שנשלח לטענתו מהיועץ המשפטי של משרד הביטחון, אחז בן-ארי, למנכ"ל המשרד דן הראל. במייל נכתב כי "התקשר אליי עו"ד דוד שמרון המייצג את החברה הגרמנית, וביקש לדעת האם אנחנו עוצרים את הליכי המכרז על מנת לשאת ולתת עם לקוחותיו, כפי שנתבקשנו על ידי ראש הממשלה".

לדברי דרוקר, המייל נשלח לאחר ששמרון התקשר ליועץ המשפטי של משרד הביטחון וביקש ממנו לפעול למען החברה הגרמנית, מה שמוכיח לכאורה את התערבותו האקטיבית של שמרון בעסקת הרכש.

מדוד שמרון נמסר אז בתגובה: "לא אמרתי לעו"ד אחז בן-ארי דבר על ראש הממשלה. גם לא ידעתי דבר על בקשת ראש הממשלה, שעליה אני למד רק עכשיו מהתקשורת, ועל חיבור הדברים על ידי בן-ארי. הפירוש היחיד האפשרי למייל זה, אם הציטוט על ידך נכון, הוא שאחז בן-ארי ידע על בקשת ראש הממשלה ושעליה לא היה לי שמץ של מושג. לא היה לי שמץ של מושג על מעורבות ראש הממשלה בעניין הספינות".

מלשכת ראש הממשלה נמסר אז בתגובה: "עו"ד דוד שמרון מעולם לא שוחח עם רה"מ נתניהו על המכרז הנ"ל. אחרי שמערכת הביטחון יצאה למכרז לרכישת ספינות שטח, ממשלת גרמניה התפשרה במחיר. לאור זאת, המליצו המל"ל ומשרד החוץ לרה"מ ושר הביטחון לבטל את המכרז ולקבל את ההצעה הגרמנית המשופרת, גם לאור חשיבות הקשר האסטרטגי עם גרמניה".

התגובות הפוליטיות
עקבות החלטתו הדרמטית של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפתוח בבדיקה בפרשת הצוללות - המערכת הפוליטית סוערת.

שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ אמר כי "הפרשה מותירה את הציבור נבוך מריבוי הפרטים והחשדות שעולים ממנה. רק חקירה מקיפה ומהירה של כל ההיבטים הקשורים בפרשה תשיב את אמון הציבור ברשויות האכיפה במדינה".

ח"כ בר-לב אמר כי "אני מברך את היועמ"ש שאמר בקול צלול הערב את מה שמליוני אזרחי ישראל כבר הבינו בעצמם בימים האחרונים. סימני השאלה הרבים התחברו לכדי סימן קריאה ולא נותר מקום להתעלם מפרשת המים העכורים של הצוללות. טוב עשה מנדלבליט שבחר לא לטאטא מתחת לשטיח וטוב שהנושא יבדק לעומקו".

ח"כ האלוף במיל איל בן ראובן אמר כי "בניגוד העניינים של עו"ד שמרון בפרשת הצוללות ובהפרטת המספנות זועק. זהו ניגוד עניינים בלתי סביר וניצול מעמדו כמקורב לרה"מ".

ח"כ אראל מרגלית אמר כי "רעידת אדמה מתקרבת. אחרי התחמקויות, שקרים וטיוחים של ראש הממשלה ובניגוד גמור לעובדות, התקבלה ההחלטה הנכונה על חקירתו. רק חקירה באזהרה של ראש הממשלה תחזיר את האמון במערכות השלטוניות ובהחלטות הנוגעות לחיי אדם, במלוא מובן המילה".

ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי "טוב שפתח מנדלבליט בבדיקה. אך אסור שהבדיקה תהפוך למתכון למריחת החקירה. על הבדיקה להיות הליך פרוצדורלי של ימים ספורים ולאחר מכן יש לפתוח בחקירה משטרתית. אין דרך להגיע לאמת ללא חקירה וגביית גרסאות המעורבים. מראש הממשלה, עו"ד שמרון שר הביטחון לשעבר וכל מי שנוגע לפרשת הצוללות".

לדבריו, "ראינו בעבר, בפרשת ביביטורס כיצד ה"בדיקה" הפכה לכלי למסמוס החקירה. רק חקירה משטרתית תביא לחקר האמת".

יו״ר סיעת מרצ, ח״כ זהבה גילאון: ״לא ברור לי מה זה יציר הכלאיים החדש שנוצר, של ״בדיקה״ במקום חקירה של ממש. כך או כך, על רה״מ נתניהו להשהות עצמו מתפקידו, כל זמן שהדברים נבדקים וסימני שאלה רבים מתנוססים סביב מעורבותו לכאורה בפרשה, ולו לטובת נקיון הבדיקה ומראית העין לשוויון בפני החוק״.

גילאון: ״אישים בדרגים נמוכים יותר בשירות הציבורי הושעו מתפקידם סביב חשדות פחותים בהרבה, ואילו ראש הממשלה מסתפק בהצהרות יהירות במקום לספק תשובות לציבור. הציבור בישראל זכאי לקבל מרה״מ תשובות ראויות וברורות יותר מאשר ״לא היה כלום, כי אין כלום״, ונראה כי נתניהו ייאלץ לספקן מוקדם משחשב״.
פרשת הצוללות בנימין נתניהו משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד