ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

כך תינצלו מ'שורפי האנרגיות' • שיעור בביזנס

כמעט כל יזם מתחיל נתקל בבעיות הבאות בדרך להקמת מיזם: סדרי עדיפויות וטרדנים שחושבים שיודעים הכל • ליצחק גפני יש פתרונות • וגם כמה מילים על חשיבה חיובית

כך תינצלו מ'שורפי האנרגיות' • שיעור בביזנס



בדיחה יהודית מספרת על אדם שנכנס לחנות פלאפל והזמין מנה ופחית שתיה. כשסיים את הארוחה, ביקש חשבון.

"15 שקלים", הודיע לו המוכר. לתמיהת האורח, פירט המוכר את החיוב: "הפיתה - חמישה שקלים, הפחית - גם היא חמישה שקלים, ועבור 'מצליח' תוספת חמישה שקלים".

"רגע, אדוני", שאל הסועד את המוכר. "מי זה ה'מצליח' שעליו אני משלם?".

"אוי", ענה המוכר. "מסתבר שהפעם 'לא הצליח'"...

כששואלים אנשים בעלי רעיונות נהדרים ל'ביזנס' מה כבר יכול לקרות אם יאזרו אומץ ויצאו לדרך, רבים מהם משיבים: 'מקסימום זה לא יצליח'. ואני טוען באוזניהם: אדרבה. עליכם לענות 'מקסימום זה יצליח'. שהרי במצב של 'לא להצליח' אתם כבר נמצאים - עובדה שהיזמות עוד לא קיימת. המקסימום שיכול לקרות לכם הוא ש... פשוט תצליחו.

מעבר לכך, בגישה חיובית, נצליח להפיק הרבה יותר. צורת המבט של "מקסימום נצליח", גורמת לנו פשוט לצאת ולפעול.

ללמוד סדרי עדיפויות

יזמים העומדים בפני מטלות רבות בדרך להקמת המיזם שלהם, טרודים רבות בשאלה: מה לעשות קודם? איזו פעולה נכונה לעשות עכשיו? האם אפשרי שהיזמות תבוא על חשבון המשפחה או הלימודים?

למעשה, אין לכך תשובה קולקטיבית. כל מקרה נידון לגופו. אבל, בבואנו לקבוע סדרי עדיפויות בחיים, ישנו מפתח זהב שיוכל לעזור לנו לסדר את הדברים, לכל הפחות בראש.

מרצה פלוני, ש'הרביץ' בקרב שומעי לקחו את משנתו בכל הנוגע לסדר וארגון, הניח על השולחן שלפניו כד זכוכית גדול. לאחר שמילא את הכד באבנים גדולות, שאל את הנוכחים: "האם לדעתכם הכד מלא?"

"כן", ענו הנוכחים.

חייך המרצה ומילא את הכד באבני חצץ. האבנים הקטנות מצאו את דרכן בתוך הכד ומילאו את החללים שנוצרו בין האבנים הגדולות.

"ועכשיו", שאל המרצה, "האם הכד מלא?"

הנוכחים שתקו בהיסוס.

המרצה מילא את הכד בעפר, עד שהתמלא על גדותיו. "ועכשיו רבותי", תהה. "האם הכד מלא?"

"לא", ענו הנוכחים במקהלה.

"אתם צודקים", חייך המרצה. הוא שפך מים אל תוך הכד והכריז בסיפוק: "עכשיו כולכם תסכימו איתי שהכד מלא".

בשלב זה, שאל המרצה את הנוכחים למוסר-ההשכל שהם למדו מהסיטואציה.

קפץ אחד הנוכחים ואמר: "התכוונת לכך שאנחנו יכולים לדחוס עוד ועוד מטלות ביומן שלנו".

המרצה שלל את הדברים והסביר: "אנחנו לומדים מכך שעלינו לברר עם עצמנו מה הם הדברים המשמעותיים בחיינו. לפני שנכניס דברים אחרים, עלינו להכניס את הדברים המשמעותיים לכד החיים. משום שאם נתמקד בדברים הקטנים כמו החול, החצץ והמים, לא יישאר לנו מקום לדברים החשובים באמת".

גולשים יקרים, הדברים החשובים לנו באמת יקבעו עבורנו את סדר העדיפויות שלנו. כלל זה נכון בחיים בכלל, ובתחום העסקי בפרט. כשאנו מתחילים ביזמות או בעסק כלשהו, עלינו לדעת לבודד את הדברים הקטנים והפחות חשובים להתקדמות העסק - ולמקד את רוב תשומת הלב לפרטים החשובים. יזם או בעל עסק אשר יתחיל את סדר יומו בחיפוש משרד או מזכירה לעסק המכירות שלו עוד לפני שיקבל הזמנה אחת, לא יצליח. נקודה.

להינצל משורפי האנרגיות

מכירים את האנשים שמתקשרים באמצע הלילה ושואלים: "הערנו אותך?". גם כשתשיבו בחיוב, הם יאמרו: "סליחה, אבל יש לי שאלה קטנה לשאול, אם לא אכפת לך".

הם תמיד יבקשו תשומת לב בדיוק כשאתם בשיא הלחץ, ועוד יתעצבנו למה אתם לא מקשיבים לעצותיהם כאן ועכשיו. לעומת זאת, כשאתם תציעו בפניהם רעיון, מוצלח ככל שיהיה, הם יזלזלו בו ויאמרו כי הניסיון שלהם מוכיח אחרת.

הם יודעים הכי טוב עבורכם - ואוי לכם אם לא תקשיבו להם בדיוק בזמן שנוח להם. הם יתווכו לכם בדיוק את מה שאתם לא צריכים ויתרגזו באומרם כי הם מנסים לעזור לכם ואתם לא מתייחסים למאמציהם. לא יעזור לכם. גם אם תסבירו להם אלף פעם שאתם 'ילדים גדולים' ויודעים להסתדר.

אוי, כמה שזה מרגיז. הבעיה איתם, שהם שואבים מאיתנו את האנרגיה החיובית וגורמים לנו לתסכולים וחרדות.

כמעט כל יזם נתקל בהם. זה יכול להיות אפילו אח או חבר קרוב. כשמדובר באנשים קרובים, ה'פלונטר' כפול: אין לנו חשק לגרום לניתוק היחסים איתם. מצד שני, אין לנו דרך לחנך אותם. אז מה עושים?

גם אני נתקלתי לא אחת ב'שורפי האנרגיה' הללו ופיתחתי לעצמי שיטה המבוססת על כמה נקודות.

• זהו את 'שורפי האנרגיה'. שלב הזיהוי חשוב מאוד כדי לקחת את הכל בפרופורציה הנכונה.

• מדרו אתכם מהתוכניות שלכם. כמה שפחות מידע שיזלוג אליהם, כך תהיו יותר מוגנים. במקרה ונודע להם על ה'סוד', הסבירו להם כי מדובר בעניין שולי ולא מוצלח שחבל להם לבזבז עליו את הזמן.

• התישו אותם לאט אבל בטוח. כך יגמר להם החשק להטריד אתכם. אל תענו להם לטלפונים בשעות שאינן מתאימות לכם. ואם הרמתם את הטלפון ואתם מרגישים כי הם שואבים מכם כוח, תודיעו להם: "בעוד רגע הסוללה מתרוקנת" – ותנתקו. אט-אט הם יבינו שלהשיג אתכם זו משימה וכך הם יעברו ל'קורבן' הבא.

• השתדלו לשתף ברעיונותיכם אנשים שיביעו תמיכה ועידוד. גם אם הם לא יכולים לעזור לכם בכסף או ברעיונות, עצם התמיכה תסייע לכם להתגבר על אנשים שליליים.

• כללו של דבר: לאנשים הקרובים אלינו, יש השפעה לא מבוטלת על הפעולות שלנו. חובה עלינו לוודא שהם לא שורפים לנו אנרגיות ולהבין שבידינו הכוח להחליט מי יהיה בסביבה שלנו ומי לא. זה פשוט תלוי בנו.

• • •

המדור שמח לבשר, כי החלה ההרשמה להרצאה מקצועית בנושא הצלחה בעסקים, שתינתן חינם עבורכם הגולשים. תנאי הזכייה ופרטי ההרשמה באשכול שיופיע בפורום 'בחדרי חרדים'.

יצחק גפני, איש עסקים ויועץ, ישמח להשתתף בלבטיכם, לייעץ לשאלותיכם, לשמוע את הצלחותיכם - ולשתף את הגולשים. אנונימיות מובטחת. הכתובת: [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד