כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

'כעס' בכביש • טורו של שמואל אבואב

'אל תרגזו בדרך' • מנכ"ל 'אור ירוק', שמואל אבואב, בנתח בטורו השבועי את הלקחים שניתן להפיק בנהיגה - מעצתו של יוסף לאחיו

'כעס' בכביש  • טורו של שמואל אבואב

בפרשת השבוע מסופר איך מצייד יוסף את אחיו בצרור עצות, לאחר שהוא מתוודע אליהם, ומבשר להם כי עודנו חי, לקראת מסעם חזרה לארץ כנען. בין יתר העצות שהוא מצייד אותם בהן לפני צאתם למסע הארוך, אחרי שצייד אותם בעגלות הנושאות מכל טוב ארץ מצרים, ולפני שהוא שולח אותם אל אביו בכנען – להביאו אליו, מוצא יוסף לנכון לצייד אותם בהנחייה מיוחדת במינה: "ויאמר אליהם: אל תרגזו בדרך!"

ישנם הסברים רבים למה התכוון יוסף בדבריו, אולם ההסבר הפשוט הוא גם ההגיוני ביותר. הדרך חזרה לכנען ארוכה, קשה ומסוכנת. רוגז שעלול לפרוץ ביניהם במהלך המסע, עלול לסכן אותם עוד יותר, ואולי למנוע מהם מלשוב הביתה אל יעקב אביהם עם הבשורה המשמחת על מציאת יוסף. לפיכך מפציר בהם יוסף לא לרגוז.

גם בכבישים עלולות תוצאותיו של הכעס להיות טראגיות. עימותים פתאומיים ורגעיים בין נהגים, יכולים להסתיים בהפרחת קללה, או בתנועת יד מגונה, אבל עלולים גם להגיע רחוק יותר, ומסוכן הרבה יותר. בשל עניינים של מה בכך, דוגמת השתלבות חדה מידי בנתיב, או תפיסת מקום חניה, עשויה שגרת נהיגה רגועה, להידרדר תוך שניות לעימות כוחני, אלים ומסוכן.

סקר שערכה עמותת אור ירוק העלה כי 90% מהנהגים מעידים כי נתקלו במקרי כעס ואלימות בכבישים. מחקר אחר קובע כי 22% מהנהגים הישראלים נוהגים בצורה כעוסה ותוקפנית, המתאפיינת בהתפרצות לנתיב, צפירות, סינוורים, קללות, וקטטות. שני ישראלים אף נרצחו בשנתיים האחרונות בקטטות בין נהגים, ולכן אין פלא כי אלימות בכביש מטרידה את הנשאלים בסקר, יותר מאשר פקקי תנועה או בעיות חניה.

רגשות שליליים, כמו כעס או תסכול, עלולים להוביל להתנהגות כביש אגרסיבית. מהמחקרים עולה הבדל בין תוקפנות עויינת, הממוקדת כנגד נהג אחר, לתוקפנות סתמית, המכוונת להשגת מטרה אחרת כמו הגעה מהירה ליעד, תוך פגיעה "שולית" בנהגים אחרים. לכן יכולה תוקפנות סתמית להפוך בן רגע, בעיני הנהג הנפגע, לתוקפנות עויינת. כלומר, גם התנהגות שלא מכוונת להיות אגרסיבית עלולה להתפרש כאגרסיבית, ולעורר תגובה אגרסיבית.

הדרך להתמודד עם הבעיה משלבת בין שלושה אמצעים:

• חינוך – קיום סדנאות לניהול כעס עבור נהגים עם היסטוריה של אלימות כביש, והפצת מידע על השפעת רגשות שליליים על הסכנות בדרך

• הנדסה – הפחתת פקקי תנועה, קיצור זמני המתנה ברמזורים אדומים, ושימוש במגבילי מהירות חכמים או באמצעים לבקרת שיוט, כדי למנוע קוצר רוח או "חיתוכי" נתיבים

• אכיפה – הגברת הנוכחות והאכיפה המשטרתיות על פי הסעיף בחוק התעבורה, האוסר לנהוג בצורה שמאיימת על התנועה או מעכבת אותה

כדאי להימנע מעימותים עם נהגים אחרים בכל מצב, לנקוט במחוות פיוס נדיבות, ולהישאר רגועים והגיוניים. רצוי גם להימנע משפת גוף מאיימת ואפילו מקשר עין עם נהג תוקפני, ובכלל - לוותר מראש בכל עימות. לוותר כדי לצאת מנצח.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד