י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בושה: בית הכנסת העתיק יהפוך למרכז תיירות

באופן ציני מתכוונת החברה לפיתוח הרובע להפוך את בית הכנסת העתיק 'תפארת ישראל' בירושלים למרכז תיירות • האדמו"רים מבויאן וסאדיגורה נכנסו לעובי הקורה ועירבו את ליצמן וגפני • פרסום ראשון

בית הכנסת תפארת ישראל (יונתן זינדל, פלאש 90)
בית הכנסת תפארת ישראל (יונתן זינדל, פלאש 90)

תושבי הרובע היהודי החרדים יוצאים למאבק על קדושת בית הכנסת העתיק 'תפארת ישראל'. לטענתם, החברה לפיתוח הרובע מנסה להשתלט על בית הכנסת במטרה להפכו למרכז תיירות לאומי ממלכתי שנוגד את רוח ואופי המקום, תחת סמכות משרד הבינוי והשיכון והשר יואב גלנט.

ל"בחדרי חרדים' נודע כי האדמו"רים מבויאן וסאדיגורה פנו לשר הבריאות יעקב ליצמן וביקשו ממנו להתערב בדחיפות בנושא. כמו כן, ראשי המאבק פנו גם ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. בעקבות כך, ליצמן וגפני פנו לשר גלנט והביאו לדחייה זמנית במועד האחרון למכרז שהיה אמור להיות ביום שני הקרוב.

גם שר הפנים אריה דרעי וסגן שר החינוך מאיר פרוש נחלצו לטובת המקרה לאחר שקיבלו פניה אישית מהאדמו"ר מבאיאן, שהנושא קרוב ללבו.

כאמור, בית הכנסת 'תפארת ישראל' נבנה על ידי חסידי רוז'ין בירושלים לאחר שהרה"ק רבי ישראל מרוז'ין זצ"ל רכש את השטח כדי להוציאו מידיהם של נציגי הכנסייה הרוסית, ולהקים שם מקום לתורה ולתפילה לציבור החסידי. במשך כל השנים, שימש בית הכנסת מרכז לחסידי בית רוז'ין בארץ ישראל. במלחמת השחרור נהרס בית הכנסת עד ליסוד.







לפני כשנתיים החלה המדינה בשחזור המקום, אז נחשף כי במקביל לעבודות השחזור פרסמה החברה לפיתוח מכרז שפורסם רק בעיתון גלובס, בערב יום כיפור כאשר אין גורם דתי שיוכל להיחשף לכך, על פיו יקבע זהות המפעיל של המקום לאחר השחזור, כשלפי המכרז המפעיל מתחייב להקים במקום אתר תיירות מרכזי "לאומי ממלכתי עם מכנה משותף נרחב". החשש של התושבים החרדים הוא כי מאחורי המכרז עומדת עמותה מפוקפקת, המנסה להפוך את המקום הקדוש למרכז תיירות ואולי עם נטייה לרפורמים.

כאמור, אמש שוחחו הח"כים החרדים ליצמן וגפני עם גלנט שהבטיח לדחות את סגירת המכרז לעת עתה, למרות זאת ראשי המאבק מבהירים כי הם ימשיכו לעשות הכל עד שלדבריהם "הגזירה" תתבטל.
בית כנסת הרובע היהודי תפארת ישראל מכרז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד