כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

מכתב ללא כתובת • טורו של נחשוני

הנזק עצום: גם אם כוונת המחתימים הייתה טהורה, ל'מכתב הרבנים' אין מקום בתקשורת • ויש גם חצי כוס מלאה: היועץ המשפט האנמי קם לתחייה ואלי ישי זוכה למעט שקט

הרב שמואל אליהו, מיוזמי המכתב. צילום: פלאש 90
הרב שמואל אליהו, מיוזמי המכתב. צילום: פלאש 90



במו ידינו אנחנו מגישים לשונאינו מבית את העוגן האחרון של כבוד שיש לנו – כבודם של רבני ישראל.

קטוננו מלהכניס עצמנו לשאלה המהותית האם יש מקום ל'מכתב הרבנים' בענין מכירת דירות לערבים, או שאין בו כל תועלת עניינית. קצרה בינתנו גם מהבין למי ממוען ה'מכתב' הזה, ואם אלינו, שהרי כך עולה לפחות משפתו העברית, האם אין לרבני ישראל דרך אחרת להביע את דעתם בבית? בבתי הכנסת למשל?

מה שברור לנו הוא שלפולמוס שכזה, ובודאי אם כוונותיו טהורות ולא פוליטיות, אין מקום מעל גבי התקשורת. הוא מסב נזק יותר משמביא תועלת. אסור שהעיתונות והתקשורת האלקטרונית יהפכו במה לליבון סוגיות הלכתיות.

גם אדם מאמין, מהסוג שמגדיר עצמו בסקרים כ'מסורתי', לא מסוגל לקלוט ויכוח שמתנהל בנושא המכתב מעל גבי האתר, בין הרב נגרי ממעלה אדומים לבין הרב סתיו משוהם. הוא אינו מבין כיצד מתנגדי המכתב מתבססים על הפסוק ''תורה אחת תהיה לכם ולגר הגר בתוככם", כפי שראש הממשלה נתניהו עשה זאת במסגרת הגינוי שהשמיע נגד הרבנים שחתמו על המכתב בחידון התנ"ך הארצי למבוגרים.

אחרי יומיים, ואחרי יומיים בלבד, מסתבר להם שאין תורה אחת אפילו ל...רבני ישראל.

האמת, גם אנחנו האזנו להם הערב במהדורה המרכזית של רדיו קול חי, והגענו למסקנה ששניהם, ממש אינם צודקים.

כי אם המכתב והויכוחים שהוא עורר הביאו אפילו את היועץ המשפטי האנמי שלנו להשמיע את קולו, כמעט בפעם הראשונה מאז שהוא נכנס לתפקיד ולהורות לבדוק אם 50 הרבנים שחתמו על 'מכתב הרבנים' עברו על החוק, לא רק שונאינו מבית מחככים ידיהם בהנאה, אלא גם שונאינו מבחוץ, הערבים, יכולים לרשום לעצמם הישג שהוא אולי הרבה יותר משמעותי משכירת איזו דירה בצפת.

אם 12 מתוך 50 הרבנים מצאו לנכון לתרץ שלא הבינו/ הוטעו/קראו רק שניים מתוך שלושת הדפים שבמכתב לפני שחתמו עליו/ המזכיר שלהם הכשיל אותם/ הם חשבו שזוהי דעתם של גדולי ישראל ועוד תירוצים לרוב שלא אנחנו המצאנו אותם - סימן הוא שמי שבדק זמן ארוך את חוט השדרה ההלכתי שלנו ואת כושר עמידתם של הרבנים מול לחץ מאסיבי, קיבל היום תוצאות מעבדה שהוא ציפה להם תקופה ארוכה.

מי עוד נהנה היום? הסודנים מבני ברק שראו שהרבנים שקידשו נגדם מלחמה מפוצלים יותר מהדירות המפוצלות שאותן שכרו והסיכוי שהרחקתם מהעיר תצליח שואף עתה לאפס, חיילי המארינס האמריקאי שהעבירו בנות חיפאיות על דתם, טועני זכות השיבה הפלשתינאים שמבקשים לחזור גם ליפו ולשייח מוניס בצפון תל אביב ו...השר אלי ישי שנקודת הלחץ התקשורתית עברה ממנו לרבני ישראל.


איך אומרים כבאי בלשון נקבה?

היום תמו שבעת ימי האבל לקורבנות האסון המחריד של השריפה ביערות הכרמל וכל שהסתעף ממנה.

כולם עוסקים עדיין במחדל של שירותי הכבאות, בדוח מבקר המדינה, ופה ושם עולה גם השאלה מי נתן את ההוראה לשלוח את אוטובוס הסוהרים אל תוך נחשולי האש?

אבל אנחנו תקועים לנו כבר שבוע בשאלה איך אומרים כבאי בלשון נקבה?

מסתבר שאפילו לאקדמיה ללשון עברית אין דבר כזה.

כבאי על פי המילון, הוא מי שעיסוקו בכיבוי אש, וכבאית אינו כבאי ממין נקבה אלא רכב מכבי האש.

למה לא הומצאה מילה עברית לכבאי – אשה היום?

'התקלנו' השבוע ושאלנו רבים מחברינו לעבודה בתקשורת, והתשובה הכי מתחכמת שקיבלנו היתה: בקושי יש בישראל 'כבאים' זכרים אז מי צריך לחשוב על...כבאית אישה שהוא דבר שלא בא לעולם?

ואנחנו אומרים לכם שאין הגדרה לכבאי ממין נקבה משום שלשלוח אישה אל תוך כבשני האש הוא דבר שאיש לא חשב שמישהו יעלה אותו אי פעם על דעתו, גם אם היא מטורפת ביותר.

הלילה, בתום ימי האבל מותר לנו כבר להציב את התמיהה: מיהו האכזר שהתיר לסגן ניצב אהובה תומר להתקרב אל הצונמי הבוער?

מיהו זה ששמע אותה במכשיר הקשר מדווחת שהיא עולה בדרך לכלא דמון ולא נתן לה פקודה לעצור?

מיהו רפה הדעת שהעלה גם נשים על אוטובוס הסוהרים שנשלח אל קו האש בניגוד לכל חוקי הטבע וההיגיון?

לפני שמבקר המדינה קובע באופן כוללני שמדינת ישראל הפקירה את חיי אזרחיה, שימצאו לנו את מי שהפקיר את נשות ישראל ושלח אותן אל תוך האש ויעמידו אותו לדין!

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד