י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הכירו: 7 מיתוסים שגויים על שפעת

האם שפעת נגרמת מקור, איך מתגוננים מפניה, כמה ויטמין C משמעותי ומה עוזרת שמירה על היגיינה

צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90 צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



מזג האוויר היבש וחוסר הגשם מזמנים את השפעת לסוגיה. קופות החולים ממליצות להתחסן, אבל תמיד יש חשש שמדובר בעניין מסחריים, ואנחנו מכירים גם את ההוא שהתחסן וחלה ארוכות במקום להבריא.

שפעת היא מחלה שאינה קלה, כאבי גפיים ושרירים מצניחים את החולה למיטה, אם יש לו מזל הוא גם יירד במשקל מחוסר תאבון, אבל כמובן, שכולנו מעדיפים לעשות את זה מתוך בריאות.

להלן כמה מיתוסים הכרוכים בשפעת, וניפוצם:

*חשיפה למזג אוויר קר גורמת לשפעת
הדרך היחידה להידבק בשפעת היא באמצעות חשיפה ישירה לנגיף השפעת. רסיסי רוק וכדומה, עם זאת, אין זו טעות לקבוע שהשפעת נחשבת למחלה עונתית הנפוצה יותר בעונות המעבר והחורף. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שבתקופה זו של השנה אנשים נוטים להתעטש ולהשתעל יותר מהרגיל, ובמקרים בהם הנגיף שוכן בגופם, הסיכויים שאנו ניחשף לרוק מזוהם עולים.

* אם אין חום זה לא מדבק
מן הרגע בו נדבקנו בשפעת ועד להופעתם של תסמיני המחלה השונים, יש תקופת דגירה בת כ-4 ימים ובמהלכה ייתכן ונחוש בתסמינים בודדים או אפילו נרגיש בריאים לחלוטין. בתקופה זו נגיף המחלה מתרבה בגופנו ומתפתח אט אט עד ליצירת זיהום המתבטא בין היתר בהופעתו של חום גבוה, אולם זה עשוי לקחת זמן. לפיכך, גם במהלך תקופת הדגירה במהלכה טרם עלה חום הגוף, אדם החולה בשפעת ואפילו כזה שאיננו מודע כלל להיותו חולה, עלול להיות מדבק ולחשוף את הזולת לנגיף.

*. שמירה על היגיינה תמנע הידבקות בשפעת
עם זאת שמחקרים מוכיחים כי שמירה על היגיינה מונעת מחלות נגיפיות רבות, למרבה הצער, אין זה הסיפור בכל מה שנוגע לשפעת, כיוון שנגיפי המחלה מתפשטים באוויר באמצעות טיפות רוק העשויות להינתז במהלך שיחה, התעטשות, שיעול ואפילו נשימה, ולחדור אל גופנו דרך האף, הפה והעיניים. הדבר היחידי שניתן לעשות על מנת לצמצם את הסיכויים להידבקות הוא להשתדל להימנע מלגעת עם הידיים באזור הפנים, למעט במקרים בהם שטפנו אותן במים וסבון.

*נטילת ויטמין C בזמן השפעת תעזור להחלמתה
בייחוד בחודשי החורף, מחקרים רבים ממליצים להקפיד על צריכת מזונות העשירים בוויטמין C כחלק מן השמירה על הבריאות הכללית של הגוף ובין היתר בשל השפעתו החיובית של הוויטמין על המערכת החיסונית. עם זאת, לנטילתו של וויטמין C במהלך מחלת השפעת אין כל השפעה מיטיבה שתקצר את משך ההחלמה או שתקל על התסמינים השונים אותם חש האדם שלוקה בה. הקפידו לשמור על תזונה נכונה ועשירה ברכיבים תזונתיים חיוניים לאורך כל השנה, אך אל תצפו שהשפעת תעבור רק משום שהתחלתם לאכול יותר פירות הדר.

*אנטיביוטיקה עוזרת נגד שפעת
אנטיביוטיקה, הפלא של המאה העשרים, פועלת אך ורק כנגד מחלות חיידקיות ולא כנגד מחלות ויראליות, דוגמת השפעת, הנגרמות מהתרבותם של נגיפים בגופנו. ישנן מספר תרופות אנטי ויראליות שניתן לקבל במרשם רופא, אך ביכולתן רק לקצר במעט את משך המחלה ולרוב הן אינן יכולות לסייע אם לא נלקחו בטווח של 48 שעות מרגע ההידבקות. הדרך התרופתית הטובה ביותר להתמודד עם השפעת, גם היום, היא באמצעות נטילת תרופות מקלות לשיכוך כאבים ולהורדת החום.

* שפעת וצינון זה אותו הדבר
שפעת וצינון הן אמנם שתיהן מחלות ויראליות הנגרמות על ידי נגיפים, אך התייחסות אל שתיהן כאל אותה המחלה היא לא נכונה ואף עלולה להביא לאסון. זאת, כיוון שלמרות הדמיון מדובר בשני נגיפים שונים, שבהתאם לכך גורמים להופעתם של תסמיני מחלה נבדלים. בעוד שהידבקות בנגיף הצינון מתבטאת בהופעתם ההדרגתית של תסמינים דוגמת כאבי גרון וראש, שיעול, ליחה ותחושה כללית רעה, תסמיני השפעת הם פתאומיים, לעתים קרובות קשים הרבה יותר וכוללים בנוסף חום גבוה וצמרמורות. כמו כן, בניגוד לצינון, ישנם אף מקרים בהם סיבוכיה של מחלת השפעת עלולים להביא את החולה למצב בו הוא זקוק לאשפוז.

* אם נדבקנו בשפעת לא נוכל להידבק שוב
שפעת לובשת צורה ופושטת צורה. במילים פשוטות - יש לה כמה וכמה וריאציות. ולכן, ההנחה שאם פעם נדברנו בשפעת, אנחנו מחוסנים למהלך השנה, אינה נכונה. לנגיפי מחלת השפעת ישנה נטייה לעבור תהליכי מוטציה בהם משתנה הרכבם הגנטי, דבר המביא לקיומם של מספר זנים שונים. כך יוצא שבעוד שגופנו אולי הספיק להכיר את הרכבו של נגיף שפעת מסוים, אין לנו כל ערובה לכך שלא ניחשף פעם נוספת לנגיף מסוג שונה.
חורף שפעת מיתוסים נגיף מחלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד