י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הקרב על ערד: צעירי 'יש עתיד' התפרעו • הרב: "לא ניכנע לפרובוקציה"

האם התחוללה פרובוקציה של פריצת נשים לבית כנסת בערד בליל שבת והשלכת ספרי קודש על הרצפה? מאבקי גירסאות מפתיעים • רב קהילת גור חושף: "חלק מהמפגינים מתפללים איתנו, וחלק עושים שיירת רכבים להכעיס" • ומה מגיבים בעירייה?

הרב ביאליסטוצקי. צילום: יצחק לב ארי מהיר חימה
הרב ביאליסטוצקי. צילום: יצחק לב ארי מהיר חימה

 

פרובוקציה במהלך השבת נגד החרדים בערד? על פי הדיווחים המגיעים ממקורות בעיר, קבוצה מתושבי העיר, מתומכיו של ראש העיר ניסן בן חמו מ"יש עתיד", פרצו במהלך תפילת ליל שבת לבית הכנסת של חסידות גור בעיר, נשים השתוללו בתוך בית הכנסת ושרו בקול, ועל פי הטענות המתפרעים אף השליכו ספרי קודש בביזיון.

הדיווחים יצרו מהומה פוליטית. מלבד יו"ר ש"ס השר אריה דרעי שדרש מיו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד לגנות את אשר אירע, שכן מייצרי המהומות בעיר הם מאנשי יש עתיד - מיהרו חברי כנסת, גם שאינם שומרי תורה ומצוות, להתנער מהמעשים.

בניגוד לטענות הללו, רב בית הכנסת הרב צבי ביאליסטוצקי מכחיש בשיחה עם "בחדרי חרדים" בתוקף כי אנשים השתוללו בבית הכנסת וזרקו ספרי קודש בבית הכנסת - "לא היה ולא נברא. הייתה הפרובוקציה הקבועה, כמידי שבוע בארבע השבתות האחרונות, וחלק מהמפגינים נכנסו להתפלל לצדנו בצורה מכובדת".

לדברי הרב ביאליסטוצקי, "בארבע השבתות האחרונות מגיעים כחמישים עד מאה איש ומפגינים מחוץ לבית הכנסת נגד חרדים, ואף נגדי - על שאני עומד בראש קהילת גור. ציבור המתפללים שלנו שמר על איפוק, ולא התייחסו כלל לפרובוקציות מחוץ לבית הכנסת. אנו שומרים על שיח טוב עם הציבור החילוני ולא נגררים אחריהם, וזה הביא לכך שחלק מהמפגינים נכנסים באמצע ההפגנה להתפלל אתנו, ואני מחלק לילדים שלהם סוכריות לאחר התפילה. חלק מהמפגינים ממשיכים להפגין בחוץ ולעורר פרובוקציות, תוך שהם עושים שיירת רכבים 'לחלל שבת לנגד עינינו בכוונה'".

הרב ביאליסטוצקי אומר עוד ל'בחדרי חרדים': "המפגינים שנכנסו להתפלל אתנו בבית הכנסת, אומרים לי שזה מעורר בהם רגש, לאחר שרובם לא התפללו בבית הכנסת הרבה שנים".

ח״כ קסניה סבטלובה מ'המחנה הציוני' אמרה כי "האירוע שקרה בערד לא אמור להתרחש במדינה יהודית ודמוקרטית, ועלינו לעשות הכל כדי שהדבר לא יחזור על עצמו. הערך של חופש דת, שחשוב כל כך לכולנו, משמעו גם לא לפגוע במתפללים, וודאי שלא חילול בית כנסת. משמעו גם לכבד את זכותו של כל אדם להאמין בדרכו ולחיות את חייו לפי צו מצפונו. עלינו לזכור זאת כשאנו דורשים, ובצדק, גם חופש מדת - את זכויותיהם של חילונים, בין אם הם רוב ובין אם מיעוט".

ח"כ יפעת שאשא-ביטון מסיעת 'כולנו' אמרה: "מבלי להתייחס לזהותם של הפורעים; לגופו של מעשה, זה מעשה שלא יעשה, מעשה מופרע לחלוטין הראוי לכל גינוי. מי שמבקש לגיטימציה להלכותיו ואורח חייו צריך אף לכבד את הלכותיהם ואורח חייהם של אחרים. אני בהחלט מאמינה שלכל אחד יש הזכות לקיים את יהדותו בדרכו שלו אך לא ייתכן שיהיה ביזוי של הדת בכל צורה שהיא. הדבר לא רק שאינו מקדם את הפתיחות כלפי הזרמים השונים ביהדות, הוא פוגע בניסיונות לקדם לגיטימציה מלאה לכולם וחבל".

ח"כ עליזה לביא מיש עתיד אמרה: "זאת לא דרכה של יש עתיד. מבדיקה שעשיתי נמסר לי שלא היה ולא נברא. לא נזרקו סידורים ונשים לא נכנסו להיכל. אני מכירה את המתח הקיים בעיר שהחריף מאד לאחרונה, ומציעה לחזור ליחד הקהילתי בערד. לשוב לגור בשכנות טובה מתוך התחשבות וכבוד הדדי. אני קוראת להקים שולחן עגול בהשתתפות חילונים, מסורתיים וחרדים תושבי העיר, ואני משוכנעת שדרך ההידברות תנצח".

ל'בחדרי חרדים' הגיעו דבריו של משה קוואס, יו״ר ש"ס בערד, שכתב בקבוצת 'המטבחון - זירה מקומית': "מה שקורה בערד זה הזוי. בכניסת שבת נערכת שיירת מכוניות בהובלת חברי מועצת העיר מטעם אין עתיד המגיעות לבתי הכנסת ומשמיעות מוסיקה. לפני שלושה שבועות הגדילו לעשות ואף ערכו 'קומזיץ' מול הישיבה של חסידות גור. השבת לאחר סיבוב ההופעות של המכוניות הגיעו לבית הכנסת האשכנזי המרכזי שוב בהובלת חבר מועצה מסיעתו של ראש העיר אשר עמד כבריון בפתח בית הכנסת ועמו קבוצת נשים ששרו שירים בקולי קולות.

"חסידות גור שומרים על איפוק מלא ולא נגררים לתגובה על הפרובוקציה הנמוכה. אבל חברים יקרים בערד יש מצב שחייבים להעלותו לסדר היום הציבורי, לא יתכן שבמדינת ישראל יתלו רגל חזיר מעל לפתח בית כנסת (פעמיים), יציירו צלבי קרס על בתים של חרדים, לא יאשרו מקומות להתפלל, לא יהיה תקציב לתרבות תורנית, לא יתנו מספיק גני ילדים... תתקיים רדיפה מכוערת אחר ציבור שלם שכל חטאו ופשעו הוא היותו חובש כיפה, בעל זקן ופאות ולובש חליפה שחורה.

"רק בסוכות האחרון הוציא ראש העיר צו הריסה לסוכות בטענות שונות ומשונות ומכריז בריש גלי על העובדה שהוא ילחם בחרדים בכל כוחו. בושה וחרפה ענקית שזה קורה במדינת היהודים ואין פוצה פה ומצפצף ברמה הלאומית".

מהעירייה נמסר ל'בחדרי חרדים': "בניגוד לנטען בפנייתכם, ביום שישי האחרון לא נכנסו נשים לבית הכנסת. מדובר בזעקת הקוזק הנגזל ולכן מן הראוי להציג את האמת במלואה: בית הכנסת המדובר נפרץ ונגזל על ידי חסידי גור לפני כשנתיים תוך שבירת מנעולים, דלתות וחלונות זכוכית והשתלטות פיזית על המבנה. כל זאת תוך השלכה מהמקום של ציבור המתפללים הדתיים שנהג להגיע בקביעות לבית כנסת זה והשלכת כל ציודו מהמקום.

"התנהלות זו של חסידי גור מתקשרת להסתה הפרועה שמנהלים ראשי הקהילה בעיר נגד ראש העיר ועובדי עירייה, ומתקשרת לכל מעשי ההצקה, ההטרדה וההקנטה כלפי הציבור החילוני כמו תליית שלטים בכל רחבי העיר, פתיחת חניות בבנייני מגורים בניגוד לחוק, אי כיבוד שכנים בשעות המנוחה, הפעלת צופרי שבת להכעיס, קריעת מודעות מלוחות מודעות ועוד.

"יש להדגיש, הציבור החילוני וחסידות גור חיו בנחת ובכבוד הדדי למעלה משלושים שנה. לאחרונה הגיעו לעיר 'גנרל המלחמות' של החסידות הרב ביאליסטוצקי ומספר קיצונים שכל מטרתם היא לחרחר מאבקים ולפגוע בסטטוס קוו".

חרדים ערד ניסן בן חמו ביאליסטוצקי יש עתיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד