י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

צעד שלישי, לספסל הלימודים

בחרנו מקצוע? הוא דורש הכשרה? אז כדאי שנבחר את מקום הלימודים בחכמה. מאמר שלישי של ר. סרולוביץ בסדרת טיפים מקצועיים באדיבות מרכז 'כיוון'

צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90

בחירת המקצוע כבר מאחורינו. אין לנו כל ספקות לגבי מידת התאמתו לתכונות האישיות, הכישורים והיכולות, נשקלו שיקולים טכניים שונים, אבחונים מולאו מהחל ועד כלה, פגישות יעוץ תעסוקתי הסתיימו בהצלחה, ובעצם- שלבים משמעותיים בדרך למשרה משלנו מסומנים כמבוצעים. ניתן בהחלט לומר כי התקדמנו משמעותית לקראת היעד המבוקש, וזו העת להתקדם בצעד נוסף. רגע לפני שנפתח בחיפוש עבודה, חשוב שנדע כי מקצועות רבים דורשים הכשרה ואם גם המקצוע בו בחרנו הוא כזה- הרי שהצעד הבא יהיה בחירת מקום לימודים, זה שיחבר בין בחירת המקצוע לתעודה ממשית בעזרת השם.

את מספרן של המכללות, בתי הספר ללימודי מקצוע, ומרכזים המציעים קורסים והכשרות- לא ניתן למנות. רב הדיו הנמרח בעלוני הפרסומות על מקומות לימודים כאלה ואחרים. מאחורי כל פרסום או שם של מכללה מספר רב של קריטריונים שמוכרחים להתאים לנו - התלמידים העתידיים. שכן - מכאן נרצה לצאת רק עם תעודה. אמיתית, נחשבת והחשוב מכל- יעילה.

מה חשוב לבדוק בבחירת מקום לימודים?

איכות - ראשית, חשוב לברר על איכותו של מוסד הלימודים. מוסד איכותי הוא מוסד מוכר, שמנפיק לתלמידיו תעודות ממשיות. להדפיס תעודה כל טירון יודע, אולם משמעותה של התעודה היא הקובעת. בדיוק כשם שלא נתקבל לעבודה באיור ספרים אם יש באמתחתנו תעודה מהמורה לחוג ציור בכיתה ו'. נבדוק היטב: מטעם איזה גוף ניתנת התעודה? מי חתום עליה? האם היא אכן פותחת דלת למקומות עבודה והם מחשיבים אותה? ומלבד זאת - מי הם המורים או המדריכים המעבירים את הקורס או המסלול? עליהם להיות מוסמכים ובעלי ניסיון.

צבירת ניסיון תעסוקתי - ישנם מוסדות לימוד רבים המקיימים שיתופי פעולה עם חברות במשק, ובמקצועות מתאימים הם מאפשרים לתלמידיהם לצבור ניסיון תעסוקתי תוך כדי לימודים, בדומה להתמחות. אם צבירת ניסיון תעסוקתי נדרשת כדי להתמקצע במקצוע בו בחרנו - מומלץ לכלול גם שיקול כזה. ניסיון תעסוקתי בסיום הלימודים מוסיף נקודות רבות לתעודה שבידנו.

מימון - בל נשכח שלימודים עולים כסף. המחירים משתנים ממקצוע למקצוע, וממוסד למוסד. הסכומים אותם נצטרך להעביר למוסד הנבחר אינם דבר של מה בכך, בפרט אם במהלך הלימודים לא נוכל לשלב גם עבודה ולהתפרנס. לכן, מלבד העובדה שהבחירה הנכונה תהיה במקומות לימוד איכותיים הדורשים סכום אמיתי שמטרתו לספק קורס איכותי ולא רק להעביר את כספינו לכיסם, חשוב לדעת כי כיום קיימים מגוון פתרונות מימון כמעט לכל מקצוע. אם על ידי סבסודים שונים, ואם על ידי תוכניות שוברים שונות המציעות לזכאים אחוזי מימון ברמות שונות העשויים להקל על התשלום.

יכולת השמה בעבודה - המבחן הגדול של מקום הלימודים בו נבחר. האם לאחר שנשקיע בחודשים או שנים של לימודי מקצוע, יהיה מי שיעמוד לצדנו באיתור המשרה הנכספת? מקום לימוד המכבד את עצמו ואת תלמידיו מפעיל מחלקה ייעודית או לכל הפחות נותן אפשרות לשירותי השמה. עם כל הרצון הטוב והמאמצים שנשקיע בחיפוש עבודה ובסימון זרחני של מודעות הדרושים, עדיין יוכלו אנשי מקצוע מתאימים לסייע לנו ולקדם אותנו משמעותית. ומלבד הכוונה, ייעוץ וסיוע באיתור משרה, רבים שיתופי הפעולה בין מוסדות לימוד לחברות במשק המתחייבות להשמה של תלמידים מצטיינים. ניתן לומר כי אם נמצא קורס כזה - המתאים למקצוע ולשאר הקריטריונים ובנוסף לכל מצביע על אפשרויות השמה ממשיות באופק - העסק יהיה מושלם.

נוחות ותנאים - החלק הטכני, שנראה לכאורה פשוט ולא מורכב, אך חשוב לא פחות משאר הפרמטרים. חשוב עד קריטי שנאהב את מקום הלימודים. זהו המקום בו אנו עתידים לבלות שעות ארוכות ולכן מומלץ שיתאים לאורח חיינו ונרגיש בו בנוח, ושהחברים לספסל יהיו כאלה שנהנה להעביר בחברתם את שעות הלימודים. כמו כן, האם תנאי מסלול הלימוד כמו שעות ומועדי בחינות מתאימים לנו? האם מיקומו הפיזי של המוסד נוח להגעה?

המלצה חמה- טוב מראה עיניים. אין כמו סיור אמיתי במקום הלימודים המיועד. מסיור כזה נוכל ללמוד רבות, ואף לאסוף חוות דעת מתלמידי המוסד. זוהי ההתרשמות הטובה ביותר שנוכל להעניק לעצמנו.

בדקנו הכל? לא יאומן. מגיעה לנו בהחלט כוסית לחיים על בחירת מקום הלימודים המתעתד להעניק לנו את המסלול המקצועי והמובחר ביותר, עם תעודה מבטיחה בסופו. וזה הזמן לאחל בהצלחה.
ניתן ליצור קשר עם יועצי מרכז 'כיוון' ומכווני התעסוקה, שילוו אתכם כל הדרך לספסל הלימודים. בטל': 02-645-6222
לימודים מרכז כיוון סיור מוסדות לימוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד