י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מי ישלם את הפיצויים? הממשלה נמנעה מלהכריז על השריפות כאירוע טרור

נתניהו בישיבת הממשלה בחיפה: "אפעל להקמת כוח רב לאומי אזורי משותף למלחמה בשריפות גדולות" • שר האוצר כחלון: אנשים נמצאים במצוקה, נשרף רכושם, נשרף להם הבית, ולכן אנחנו נתייחס אליהם בהתאם"

ישיבת ממשלה שבועית בבניין עיריית חיפה. צילום: קובי גדעון / לע"מ
ישיבת ממשלה שבועית בבניין עיריית חיפה. צילום: קובי גדעון / לע"מ



הממשלה נמנעה היום (א') בישיבתה השבועית שנערכה בחיפה, מלהכריז על השריפות של הימים האחרונים, כאירוע פח"ע (פעילות חבלנית עוינת). להכרזה כזו משמעות רבה מאוד, שכן היא שתקבע אם הממשלה, באמצעות מס רכוש, תפצה את הנפגעים מהשריפות, או חברות הביטוח הפרטיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הממשלה, "תיבחן בתוצאות פעילות הסיוע שלה ולא בתהליכים - במעשים ולא במלים". לדבריו, אירוע השריפות עדין לא הסתיים. כל משרדי הממשלה קיבלנו הנחיה להושיט עזרה לתושבים שרכושם נפגע במהלך השריפות במינימום ביורוקרטיה, "ההוראה היא לתת יד במהירות, לקצץ בביורוקרטיה, ולהביא עזרה ושיקום במהירות האפשרית".

רה"מ ציין כי בעקבות השריפות הרבות בדעתו לפעול להקמת כוח רב-לאומי אזורי משותף למלחמה בשריפות גדולות. נתניהו הצהיר כי יפעל כי יובאו לדין כל מציתי השריפות וכל המסיתים שעמדו מאחוריהן.

שר האוצר, משה כחלון, שהוא תושב חיפה, אמר בישיבה כי הורה לכול השמאויות הממשלתיות לסיים את כל פעולות ריכוז הנתונים עד יום חמישי. עם זאת, מאחר שטרם הוכרע אם מדובר באירוע שריפות שמאחוריו עומד טרור, פעולות השמאים מתקשות להתקדם, שכן לא ברור מי ישלם את הפיצוי לאזרחים שנפגעו - מס רכוש או חברות הביטוח הפרטיות. אתמול הודיע שר האוצר כי כו האזרחים שביתם נשרף יקבלו, באמצעות הרשות המקומית שלהם, סיוע כספי ראשוני של 2,500 שקל לכל נפש. משמעות הדבר כי משפחה בת ארבע נפשות תקבל סיוע של 10,000 שקל.

שר האוצר, יחד עם מנכ"ל משרדו, שי באב"ד, ומנהל רשות המסים, משה אשר, עורכים עתה סיור עבודה בחיפה, ועוקבים אחרי פעולות השמאים הממשלתיים בעיר בבתים שנפגעו.

שני אגפים באוצר פועלים במתכונת מיוחדת כבר מסוף השבוע שעבר: רשות המסים - האחראית על מס רכוש, והחשבת הכללית - האחראית על הזרמת כספים לאלתר לרשות לכבאות והצלה, למשטרה ולרשויות שנפגעו מגל השריפות, כמקדמה ראשונית. הדרג המקצועי באוצר, בניגוד לדרג השרים ולפוליטיקאים אחרים, נזהר בכל הימים האחרונים מלהגדיר את אירועי האש כאירועי טרור, בשל אחריותם המקצועית.

ברשות המסים מתורגלים בתשלום פיצוי לאזרחים שנפגעו באירועי טרור, בעקבות אירועי עופרת יצוקה, עמוד ענן, צוק איתן, ואירועים מלחמתיים אחרים. נוהל הרשות באירועים האחרונים הפך לידידותי יותר ומשתף פעולה יותר עם הנפגעים. באגף החשב הכללי באוצר תירגלו בשנים האחרונות מוכנות לאירועים מסוג טרור או פיגוע המוני. האגף פועל מסוף השבוע שעבר באמצעות חשבי משרדי הממשלה להעברת כספים ראשונית למי שנמצאים בקו האש הראשון, לרשות הכבאות וההצלה (הטייסת האווירית של הרשות, על 14 מטוסיה, ביצעה במהלך ימי השריפות 480 גיחות בהם נצרכו יותר מ-1.5 מיליון טון של נוזלים מעכבי בעירה), להשלמת מלאים, כולל רכישה של חומרים יעודים, דלק ועוד. אגף החשב הכללי גם פועל, דרך משרד הפנים, לפיצוי הרשויות המקומיות וגופים ציבורים אחרים שסבלו נזקי רכוש וציוד בימים האחרונים. גם כאן מדובר במקדמה, כשההתחשבנות הסופית תעשה עם סיום השריפות.

החשבת הכללית אמורה לדאוג גם לתשלום לכול המדינות ששלחו מטוסים ולוחמי אש לישראל, כולל תשלום מיוחד לארה"ב ששלחה לישראל את הסופרטאנקר וצוות לוחמי אש. התשלום נעשה על פי סטנדרטים בינ"ל מקובלים.

מנתונים שהצטברו עד כה, ידוע כי בחיפה נשרפו כליל 527 דירות. תושבים שיזדקקו לדירה חלופית או למגורים בבית מלון יקבלו אותם בשלב הראשוני בסיוע הרשות המקומית ומס רכוש. לוחמי האש התמודדו עם מעל ל-600 מוקדים בימים האחרונים. מדובר במעל ל-2,000 לוחמי אש, ועוד קרוב ל-500 אנשי פיקוד העורף המיומנים למלחמה באש, וכן עשרות לוחמי אש זרים, כשחלקם הגדול בא לישראל עם מטוסים.

מאז אירוע השריפה הראשון, ביום שלישי שעבר, ליד הישוב היהודי-ערבי נווה שלום שבאזור לטרון, השריפות כילו יותר מ-30 אלף דונם עצים בשמורות הטבע והגנים.

כחלון על הסיוע הכלכלי לנפגעים

"הסיוע התקציבי שיוענק לנפגעי השריפות לא יהווה פגיעה מאקרו-כלכלית", כך העריך היום, בפתח ישיבת הממשלה, שר האוצר, משה כחלון.

כחלון העריך כי עבודת ההערכה של השמאים על היקף הנזקים, שהחלה כבר ביום שישי, תסתיים עד סוף השבוע. לדבריו, "כאזרח ותושב העיר חיפה ראשית עליי להודות לכוחות הביטחון - כוחות הכיבוי, למשטרה, לחיל האוויר ולכול מי שעסק במלאכה. גם אני נאלצתי לעזוב את ביתי. הממשלה נתנה מענה מהיר והודות לכך אין נפגעים משמעותיים. אני חושב שזו הייתה החלטה אמיצה, לא פשוטה, שגם ראש העיר היה מעורב בה. וזה הוכיח את עצמו".

בהמשך אמר שר האוצר, "אנחנו עובדים בשלושה מעגלים. במסגרת הפעלת מערך החירום בממשלה בהובלתו של שי באב"ד, מנכ"ל האוצר. המעגל הראשון, הינו מערך השמאים שמועל בשטח כבר מיום שישי. היום, ישנם בשטח מאות שמאים, מהנדסים, אנשי מס רכוש בראשותו של משה אשר, מנהל רשות המסים. ראש הממשלה הנחה להביא מטוסים והסעיף נפתח. אתמול בערב כינסתי פה בחיפה את כל ראשי המשרדים".

לדברי כחלון, "המעגל השני זה המעגל הלאומי מול הציבור. משרד האוצר, יחד עם קרן מס רכוש ורשות שוק ההון וחברות הביטוח קיבלנו החלטה לתת מענה לכולם. לאחר מכן אנחנו נקבל את האינדיקציות מכול הגופים המוסמכים אם מדובר בפח"ע או באיזה סוג של הצתה. אחת הפעולות הראשונות שעשינו אתמול היא שחרור של כ-21 מיליון שקל כך שהכסף כבר רץ מהבוקר. כ-15 מיליון שקל מיועדים להוצאות מידיות של ראשי הרשויות. עוד 6 מיליון שקל יוענקו לכל אדם שלא יכול לחזור הביתה, 2,500 שקל לאיש. בפעמים הקודמות הגבילו את זה לעד 10,000 שקל. הפעם ביטלנו את המילה עד. אם יש להם 8 ילדים שיקבלו יותר. את זה שחררנו והכסף כבר עבר".

המעגל השלישי, לדברי שר האוצר הוא המאקרו כלכלה. "אתמול ישבתי עם הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נוה. בדקנו אם יש לזה השלכה מאקרו כלכלית. אין לזה פגיעה מאקרו כלכלית. מהבחינה הזו אנחנו יכולים להיות רגועים".

כחלון סיים וציין, "אז כמו שאמרתי מאות שמאים, מהנדסים, אנשי מס רכוש נמצאים בשטח. ביקשתי סף רגישות גבוה ביותר. אנשים נמצאים במצוקה, נשרף רכושם, נשרף להם הבית, ולכן אנחנו נתייחס אליהם בהתאם".

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
פיצויים שריפה אירוע טרור כוח רב לאומי משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד