ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

תפנית בעלילה: "רק כשליש מהשריפות נגרמו מהצתה מכוונת"

לאחר הסערה סביב "אינתיפאדת השריפות", מחקירת המשטרה עולה כי רק כשליש מהשריפות נגרמו כתוצאה מהצתה מכוונת • גורם במשטרה ל'בחדרי חרדים': העצורים עד כה חשודים בהבערת 15-20 מוקדי שריפה" • טרם נמצאה עדות להתארגנות טרור מסודרת

תפנית בעלילה: "רק כשליש מהשריפות נגרמו מהצתה מכוונת"
רויטרס

23 חשודים נמצאים כעת בידי המשטרה ונחקרים בחשד למעורבות בגל ההצתות ברחבי הארץ בימים האחרונים. בין כלל החשודים - כ-30 במספר - שעוכבו בימים האחרונים על ידי כוחות הביטחון, ישנם שליש פלסטינים ו-20 תושבי ישראל. בנוסף, ישנם כארבעה חשודים בהסתה, מהם שניים עצורים, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

למשטרה עדיין לא ברור האם מדובר במעשי יחידים או בפעולה מאורגנת, אך בשלב זה נראה כי מדובר בפעולות ללא יד מכוונת - היות וטרם נמצא מכנה משותף בין ההצתות.

מתוך כ-90 מקרי שריפה, מעריכים במשטרה כי 30 עד 40 שריפות החלו בעקבות הצתה, זאת עקב הממצאים שעלו בשטח. עוד מעריכים במשטרה כי חלק מההצתות בוצעו כ'חיקוי' בעקבות שריפות נוספות.

"מדובר בעבירה חמורה שעונשה יכול להגיע עד לכדי 15 שנה, ובמקרה של הצתה של נכס מדינה עד לכדי 20 שנה", אומר גורם בכיר בצוות החקירה שהוקם במשטרה. "בסופו של יום מי שיקבע אם מדובר במעשה לאומני או לא - זה בית המשפט", הוא מציין.

העצורים עד כה חשודים ב-15 עד 20 מקרי הצתה.

במשטרה משתמשים בשיטות חקירה מתקדמות על מנת לאתר מראש מוקדי שריפה וכן על מנת לאתר מציתים לאחר מעשה. מפעילים אמצעי חוזי המתצפתים על היערות והשטחים הפתוחים המועדים להצתות, משתמשים בכלבי זיהוי של חומרי דליקה ועוד. הזירות בהם פרצו שריפות הן מורכבות מאוד וחוקרי המשטרה מבצעים תהליך זיהוי פורנזי על מנת לאתר את המציתים, ובין השאר טביעות אצבע, זיהוי DNA, שימוש במצלמות אבטחה ועוד.


תיעוד ממוקדי השריפות בחיפה, בשבוע שעבר. צילום: דוברות כב"ה מחוז חוף, קבוצת העיתונאים רוטרניק, דותן שגב, rhinoz, מדברים תקשורת

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' בשבוע שעבר, במשטרה הקימו צוות חקירה ארצי בפיקודו של סגן ניצב והוא זה שחוקר ומתכלל את כלל החקירות מהמחוזות השונים. הצוות לומד את המאפיינים ופועל למצוא קשר בין הצתה להצתה, מאפיינים ודפוסי פעולה, אך בינתיים לא נמצאו ממצאים הקושרים בין אירוע לאירוע. "כל חקירה כזאת מחייבת אותנו לבחון את הדברים ולא עושים טעות ומסיקים מסקנות מוקדם מידי".

יחד עם זאת, אומרים במשטרה כי חלק מהשריפות אירעו כתוצאה מקצרים חשמליים ופגעי מזג אוויר, ולא רק מהצתות, אך חלק לא מבוטל חשודים כשריפות שהוצתו במזיד. בנוסף, בכיבוי האש מתייחסים לכל איזור שריפה כאירוע אחד גדול, כאשר מנגד במשטרה כל נקודת אש נחקרת בנפרד, כך שיתכן ששריפה פרצה מקצר חשמלי אך לא הרחק משם במהלך השריפה - אדם הצית בזדון מוקד אש נוסף.

במחוז הצפון אירעו הכי הרבה שריפות, מחוז חוף נמצא במקום השני ובהמשך מחוז ש"י ירושלים ומרכז. "מהרגע בו מניחים את היד על החשודים, עושים כל מאמץ להביאם לחקירה ומיצוי דין" סיכם גורם בכיר במשטרה, "נעשה הכל כדי להביא את המציתים לדין".
משטרה גל שריפות טרור חשודים מעצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד