י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

המדינה לחברות הביטוח: אל תעכבו תשלום לנפגעי השריפה

רשות שוק ההון ורשות המסים קוראות לחברות הביטוח להבטיח "שירות יעיל ואפקטיבי ככל הניתן הכולל אישור של תשלום מקדמות" • יו"ר לשכת השמאים לשעבר, אהוד המאירי, מזהיר: "הכרזה על השריפות אירוע טרור פוגעת בנפגעים ומיטיבה עם חברות הביטוח"

צילום: דותן שגב
צילום: דותן שגב



הממשלה נמנעה, בישיבתה השבועית, מלהכריז על השריפות שפרצו בשבוע שעבר כאירוע פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) - אף שראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושרים אחרים חזרו והצהירו כי מדובר בפעולות טרור שיש לפעול נגדן ביד קשה.

מעבר להצהרות הפוליטיות - להחלטה רשמית כי מדובר באירוע פח"ע יש משמעות כלכלית רבה מאוד: אם יוכרז שמקורה של שריפה הוא באירוע טרור, הממשלה אחראית על פיצוי הנפגעים באמצעות מנגנון מס רכוש. אם יוכרז אחרת - חברות הביטוח הפרטיות יפצו את הנפגעים שרכשו ביטוח.

בשלב זה מוערכים נזקי השריפה במאות מיליוני שקלים. ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון אמרו כי לפי העדכון האחרון שקיבלו מחברות הביטוח, הן מודעות לנזק שמוערך ב–22 מיליון שקל, ו–500 מבוטחים כבר תבעו פיצוי.

רשות שוק ההון ורשות המסים הפיצו היום מכתב לחברות הביטוח בדרישה לשלם למבוטחים את המגיע להם, בביטוח המבנה ובביטוח התכולה, בהתאם למגבלות של המדינה ומס רכוש. הפיצוי שמתקבל מהמדינה בגין התכולה מוגבל על פי חוק ל-100 אלף שקל. כך, טוענות הרשויות, המבוטחים לא יינזקו וחברות הביטוח יוכלו לקבל החזר מהמדינה אם השריפות יוכרזו אירוע טרור. ואולם מי שיש לו ביטוח תכולה גבוה מ-100 אלף שקל - יינזק.

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון אף פנתה לחברות הביטוח "כדי שיעניקו ללקוחותיהן שירות יעיל ואפקטיבי ככל הניתן הכולל אישור של תשלום מקדמות, מתן פתרונות שמאות מהירים ויעילים וסיוע במציאת פתרונות מגורים חלופיים".

על האפשרות שיוחלט כי השריפות הן אירוע טרור, ציינו ברשות כי "חברות הביטוח מחויבות לפעול למיצוי זכויותיו של מי שמחזיק בביטוח דירה. עם זאת, אם בעתיד יתברר שהאחריות היא של גורם אחר - החברה רשאית להיפרע ממנו".

גם לשכת סוכני הביטוח קראה לסוכנים להתחיל לטפל בנזקי לקוחותיהם כנזקי שריפה רגילים, כל עוד לא התקבלה הודעה רשמית אחרת ממשרד האוצר. "יש לפעול מול חברות הביטוח להזמנת שמאים, שייצאו לשטח ויתחילו באומדן הנזקים ובמתן הנחיות ראשונות למבוטחים", הדגישו בלשכה. "אנו מצפים שחברות הביטוח ומשרד האוצר יגיעו להבנה שקודם כל צריך לעזור לאזרחים, ולאחר מכן לחלק את האחריות ביניהם".

הפיצוי מהמדינה מוגבל ל-100 אלף שקל

שמאי המקרקעין אהוד המאירי, לשעבר יו״ר לשכת השמאים, אמר כי האינטרס של מי שנפגעו מהשריפה ומחזיקים בביטוח פרטי לתכולת דירתם הוא שהשריפות לא יוגדרו אירוע טרור. לדבריו, "ברגע שאירוע מוגדר אירוע טרור, חברות הביטוח יוצאות מהתמונה, והפיצוי שמתקבל מהמדינה בגין התכולה מוגבל על פי חוק ל-100 אלף שקל. כל מי שהיה לו ביטוח פרטי בסכום גבוה יותר - יפסיד את הפיצוי הגבוה עבור התכולה".

המאירי הוסיף: ״לעומת זאת, ההכרזה על אירוע טרור תיטיב עם האוכלוסיות המוחלשות, שלהן אין ביטוחים פרטיים, וגם עם חברות הביטוח. אולם היא לא תיטיב עם נפגעים המחזיקים בביטוחים פרטיים בסכומים מכובדים״.

בתגובה לדברים של המאירי אמר יו״ר הקואליציה, ח״כ דוד ביטן (הליכוד), כי יפעל לכך שהמדינה תגיע להסדר עם חברות הביטוח כדי שבעלי הבתים שנשרפו לא ייפגעו מההכרזה על השריפה אירוע טרור.

חברות הביטוח החלו לשלם מקדמות

ביטוחים פרטיים לדירות ולתכולתן אינם מכסים נזקי טרור ומלחמה. אפשר לרכוש בנפרד ביטוח שכולל כיסוי כזה, אבל לפי הערכות בענף הביטוח, רק מאות בעלי דירות בישראל רוכשים כיסוי כזה בכל שנה.

אף שההכרזה האפשרית על אירוע טרור יכולה לפטור את חברות הביטוח מטיפול בנזקי השריפות, לא כולן מתכוונות להתנער מאחריות. חברת הביטוח AIG הודיעה: "אנחנו מתמקדים בשלב זה בלקוחותינו ובסיוע להם. אף שמסתמן שמדובר באירוע טרור, אנחנו משלמים מקדמות ללקוחותינו שנפגעו, כדי לאפשר להם להתחיל ולשקם את חייהם ולממן דיור זמני. אם יוכרז האירוע כאירוע חבלני - נפעל מול המדינה כדי לקבל החזרים, ונחסוך זאת מלקוחותינו". עוד ציינו ב-AIG כי מוקדם לומר כיצד ישפיעו השריפות על מחירי הדירות שנפגעו בעתיד.

חברת הביטוח מנורה מבטחים, שהודיעה כי תעניק פיצוי חד־פעמי של 3,000 שקל למבוטחים שנפגעו, סירבה לציין כיצד תפעל, ואם תפצה את מבוטחיה במידה שיוחלט כי מדובר באירוע טרור.

קישורים:
''לתת העדפה ברורה לזוגות צעירים בדירות''
המלצות ליצמן: במבה בחוץ, סימון סוכר בפנים
''קידוחים חדשים? קודם תפתחו את מאגרי הגז שמצאתם''
חברות ביטוח רשות המסים פיצויים שריפות נפגעי השריפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד